רוק, ראפ ומה שביניהם: מה לכריס רוק ולהיפ הופ?

מה הקשר בין הקומיקאי הותיק לתרבות השחורה של הרחוב? זה מתחיל ונגמר בחברים מהשכונה

כריס רוק ורוזריו דוסון. מתוך "Top Five"
כריס רוק ורוזריו דוסון. מתוך "Top Five"
5 בינואר 2015

כריס רוק הוא ראפר. למעשה – הוא ראפר שנשלף היישר מתור הזהב של הז'אנר, מסדר הגודל של ביגי וטופאק וג'יי זי ונאז. הוא לגמרי יכול להיכנס לטופ פייב. בעברו הכריז רוק שהוא "משתמש בקללות כסימני פיסוק", כך שלא צריך לנבור הרבה בביוגרפיה שלו כדי להבין את הקשר בין הקומיקאי הוותיק להיפ הופ. הוא פשוט שם – בסגנון, ברוח הדברים ובאנרגיה הבלתי נגמרת. "בחורים כמו ביל קוסבי האזינו לג'אז, אז הוא לוקח את הזמן שלו", אמר פעם רוק בראיון למגזין אבוני. "היפ הופ זה מיידי, והקומדיה שלי היא מיידית".

רוק גדל בבדפורד־סטייווסנט, השכונה הברוקלינאית שהביאה לעולם הראפ את ביגי, ג'יי זי, ביג דדי קיין, טאליב קוואלי, מוס דף, ליל' קים ואול' דרטי באסטרד – רובם בני גילו או קטנים ממנו בכמה שנים – וברור ללא צל של ספק שכמוהם, גם הוא הושפע מתרבות ההיפ הופ המתפתחת.

נדמה שעוד לפני שיצאה, כבר היה ברור ש"טופ פייב" תהיה יצירה של רוק שבה ההיפ הופ נוכח יותר מתמיד. מעבר לעובדה ששניים ממפיקי הסרט הם שני הראפרים הכי מוכרים בעולם (ג'יי זי וקנייה ווסט), הקשר לראפ מסתתר עוד בשם הסרט. המונח טופ פייב לא משויך באופן בלעדי להיפ הופ, אבל בהקשר הנכון הוא מחזיק במשמעות כמעט מיתית לחובבי הז'אנר. כפי שניתן לראות בטריילר של הסרט, המונח מתייחס לסוגיית חמשת הראפרים הטובים בהיסטוריה – דיון שתמיד נשאר רלוונטי, דינמי ומלהיט. רוק, לגמרי טופ פייב כקומיקאי, מנציח בסרט את הביטוי ומותח קו נוסף בין היפ הופ לסטנד־אפ שלו, למקרה שפספסתם שהוא בכלל ראפר בגוף של קומיקאי.

[tmwdfpad]