משפחת 59: בנו של הראפר סגול 59 הולך בדרכו. ריאיון זוגי

סגול 59 (חן רותם), אחד מהאבות המייסדים של ההיפ הופ הישראלי, יוצא לטור ראשון בקריירה שבוע לפני שהבן שלו, שירוטו (תומי) יוציא את האלבום הראשון שלו. בקיצור, עסק משפחתי

מוכנים למירוץ. שירוטו (מימין) וסגול 59. צילום: גוני ריסקין
מוכנים למירוץ. שירוטו (מימין) וסגול 59. צילום: גוני ריסקין
2 בפברואר 2017

במשך אלפי שנים בני האדם לא בחרו מקצוע אלא ירשו אותו. אבא שלך תופר בדים? כדאי שתתרגל לדקירות באצבע. אה, וגם שם המשפחה שלך הוא חייט עכשיו. כיום נדיר יותר למצוא ילד שהולך נאמנה בצעדים של אביו (טוב, חוץ מיאיר נתניהו) אבל במשפחת רותם חיים לפי ביט אחר.

עם קריירה בת 17 שנים, קטלוג מוזיקלי מגוון למדי ויותר הופעות משניתן לספור, סגול 59 (חן רותם) הוא לא רק אחד מחלוצי ההיפ הופ הישראלי, אלא גם מיחידי הדור ההוא שעדיין פעילים כראפרים. בשבת (4.2) הוא משיק טור ארצי ראשון בקריירה, בדיוק באותו החודש שבו הבן שלו – תומי רותם (21) – מתכנן להוציא אלבום רשמי ראשון (תחת שם הבמה שירוטו). תומי הפיק את האלבום לבדו, ניגן על כל הכלים בו וכן – הוא גם עושה בו ראפ.

עבור אנשים המתמצים בסצנת ההיפ הופ המקומית, זו לא הפתעה. שירוטו (אז עוד תומי) נהג להגיע עם אביו להופעות היפ הופ מגיל אפס, ובמידה מסוימת הוא הבן הראשון של הסצנה. בחמשת האלבומים הראשונים של סגול התארח תומי במסגרת סדרת הסקיטים "הדור הבא", שבה ביצע קטעי ראפ קצרים. כשאלבום הראשון יצא הוא היה בן 4 וחצי. "זה מצחיק", נזכר שירוטו, "אנשים שואלים כמה זמן אתה עושה את זה, ואני לא יודע מה להגיד". סגול קורא לו, ובצדק, "הראפר הצעיר המנוסה בישראל".

שירוטו: "נכנסתי לזה בעל כורחי. אתה נוסע עם אבא לבקר את סבתא, והוא שם לך MOP או ביטנאטס. משם זה בא. היה לאבא שלי ארון ענקי עם מלא דיסקים, הוא קצת אגרן כפייתי בקטע הזה, והייתי הולך לארון של אבא וכל ראפר שנראה לי מגניב על העטיפה, הייתי שומע. ככה התחלתי לחקור וללמוד את ההיפ הופ האמריקאי".

אבל ילד בן 4 לא ממש מחליט לבד לעשות ראפ. הייתה דחיפה מאבא?

סגול: "לא הושבתי אותו, שמתי לו אוזניות והכרחתי אותו להקשיב לזה, אבל זה היה ברקע, כמו שאריק איינשטיין ואריס סאן ונירוונה היו ברקע. הוא ספג הרבה דברים בבית".

שירוטו: "אני זוכר שאבא שלי היה יושב בסלון וכותב, בעיקר בתקופה של "שני הצדדים של סגול 59". הייתי רואה אותו מקשיב לדיסקים וכותב וקצת חיקיתי אותו. הייתי כותב שטויות ושואל את אבא שלי מה הוא חושב. מאז הילדות ראיתי די.ג'יים, מפיקים וראפרים סביבי. הייתי רואה את הדברים, אבל לא ידעתי איך לעשות אותם. זה מה שגרם לי להיכנס לעולם הזה".

ראית את אבא שלך עובד שנים, מוציא אלבומים, טוחן הופעות אבל בסופו של דבר זה לא הדיי ג'וב שלו. איך אתה עדיין רוצה להיות מוזיקאי?

שירוטו: "ברור לי שהסיכויים שלי להתפרנס כאמן סולו הם די קלושים. אני לא בדיוק מבין איך זה עובד, עדיין לא נכנסתי לזה עד הסוף מבחינת להעמיד טורים ולמכור אלבומים, אבל אני שואף יותר להתפרנס מהפקה".

סגול: "אנשים חושבים אופן צר – אני אקליט שיר, אצליח ברדיו וארוויח כסף. זה לא עובד ככה. אתה צריך להיות בעל תושייה, לעשות הרבה דברים והרבה מוזיקאים, גם גדולים ממני, עושים הרבה דברים שונים, אבל בסופו של היום מתפרנסים ממוזיקה. לא משנה אם אתה מלמד, מרצה, עושה קליפים או כל דבר אחר. כשאני התחלתי כבר הבנתי שאני לא הדבר המסחרי ביותר שישראל ראתה, אז אמרתי 'יש לי דיי ג'וב ויש לי דרים ג'וב'. אם אני רוצה לעשות את המוזיקה שאני רוצה, עם המסרים שאני רוצה, אני צריך עבודה שתפרנס לי את זה. ראינו כבר כוכבים עולים, יורדים, אבל אני חושב על זה לטווח הארוך ואני עדיין פה".

אתה חושב שתומי יצליח יותר ממך?

סגול: "איפה שהוא נמצא היום ביחס לאיפה שאני הייתי בגילו – זה פער גדול. יש לו הרבה יותר כלים, ידע וכישרון. לי לקח הרבה זמן לצאת החוצה. הוצאתי אלבום ראשון אחרי גיל 30 וכבר היה לי ילד בן 4 וחצי. זה לא דירה שכורה בתל אביב ובחורות".

זה מצחיק, גם תוך כדי הריאיון הזה אתה מדריך אותו.

סגול: "אין מה לעשות, יש לי יותר ניסיון".
שירוטו: "גם אחרי הריאיון הזה אני אשאל את אבא שלי איך הייתי"

• סגול 59 ישיק את הופעות החורף בלבונטין 7 תל אביב, שבת (4.2) 22:30, 30־40 ש"ח
• שירוטו יקיים הופעה מלאה בפסאז', אלנבי 94 תל אביב, שישי (10.2) 22:00, 30 ש"ח