ברי סחרוף חוגג 60: 20 השירים הכי פורצי דרך של סולטן הרוקנרול מהמזרח התיכון

הסולטן האהוב עלינו חוגג 60 שנים על פני כדור הארץ, את רובן הוא השקיע בתרומה בלתי ניתנת לכימות למוזיקה הישראלית בכלל ולרוק המזרח תיכוני בפרט. אלו 20 השירים הכי פורצי דרך של ברי סחרוף

הסולטן ברי סחרוף חוגג יום הולדת 60. מזל טוב נשמה! צילום: רונן ללנה. עיבוד תמונה: רוי גיא
הסולטן ברי סחרוף חוגג יום הולדת 60. מזל טוב נשמה! צילום: רונן ללנה. עיבוד תמונה: רוי גיא

הפאסון. החיוך. הבלורית. הטקסטים. הגרטש ("הרולס רויס של הגיטרות"). הסאונד המזרחי. הביישנות. המסתורין. חוסר הציות לחוקי המשחק. יצירת המשחק. המוזיקה שכבר הפכה לז'אנר בפני עצמו. פורטיסחרוף. סימנים של חולשה. ההופעה החיה בזהו זה. מפגשי פורום בפארק הירקון. מינימל קומפקט. בוטלג מהלוגוס. הטורקים הצעירים. הופעה אחרונה בסינרמה. לחכות בבארבי שעתיים לפני הופעה כדי לתפוס שורה ראשונה. נאמנות. ישראליות. מזרח תיכון חדש. ברי סחרוף.

זוכרים את האימרה לפיה "לא משנה מה כותבים עליך בעיתון, העיקר שיכתבו את השם שלך נכון".? ובכן, כשברי סחרוף הוציא את אלבום הבכורה שלו, "הכל או כלום", העיתונים התייחסו אליו בתור "ברי סחרוב" ואז הוא עדיין היה הגיטריסט הביישן שנבהל מהצל של עצמו ומעדיף לתת לפורטיס (השפוי, אוקיי? האיש הכי שפוי במדינה) את הבמה. ובתוך כך – מזל טוב לפורטיס שחוגג גם כן יום הולדת בתאריך זה.

מה לא נכתב על המהפך שלו? שהוא נולד לזה, שהוא נסיך הרוקנרול ועוד כל מיני קלישאות שעצם היותן קלישאות לא הופך אותן ללא נכונות. כי ככה זה, לאהוב אותך – להרגיש את המילים שאתה כותב מתוך קולמוס של רגש ועדינות מזהרת, שהגיטרה שאתה מנסר גם עוטפת את הלב בסאונד של משי, שאין ברי כמוך בכל העולם. השלטון העותמאני חי וקיים רבותיי, ואנו שמחים להיות נתיניו המרוגשים. מזל טוב ברי. לא הייתי נותנת לך יום מעל ל-16. המספר 60 אינו אלא קונספירציה.

לא היה זה קל כלל לצמצם לרשימה של 20 שירים בלבד את כל הקטעים הכי פורצי דרך (ללא דירוג) וחדשניים (הן מבחינת סאונד, טקסט ואווירה) של סחרוף. תכלס זה כמו לקחת את בחירתה של סופי למקסימום. סחרופולגים אמיתיים מבינים בדיוק למה אני מתכוונת. כל השאר – יש לכם פה אחלה הזדמנות להצטרף למסיבה.

לדירוגים ומספרים אין שום משמעות – לגוף של עבודה יש. אלו 20 השירים (כאמור – ללא דירוג) שמהווים ציון דרך בקריירה שהיא מסע שאני, לצד אוהבי ברי אחרים ורבים, ממשיכים ללכת בו ואיתו ברצון ואהבת אמת. מכל מלמדיי השכלתי – מברי סחרוף גם התרגשתי, ויישמתי. יום הולדת שמח שפיצ.

1. סרט (האחר)

"יום יום, יום וליל, אתה בסרט אחר". הרצועה שפותחת את אלבום המופת "האחר" (הטוב ביותר של סחרוף לדעתי הצנועה) מצליחה להנגיש בדיוק, באופן נקודתי ומרהיב, את המשפט הזה שמושר לקראת סופה, במה שנשמע בכלל כמו סימפול של אריק איינשטיין. כשמאזינים לשיר הזה, אפשר לראות את הקליפ במוח (ולשיר הזה אין קליפ. זה כל היופי). האלבום שיצא בשנת 2001, ממש בתחילתה של מאה חדשה – היה הכי פוליטי של סחרוף דאז. אינתיפאדה שניה, נפילת התאומים, תחילת עולם המחשבים כמיינסטרים וסחרוף כאמן ישראלי – מביע את שם האלבום בעזרת אותיות לועזיות. יש פה מישהו שמרגיש שיצאנו מהסרט? מגל גדות ואבו מאזן לא נמסרה תגובה.

2. כמה יוסי (סימנים של חולשה)

הרבה מלפפון חמוץ הרבה לחם עם חלבה. הרבה ביצועים של השיר הזה בהופעות, כשיזהר מכוון את האור על הקהל ב"גשם של גוגואים". הטראק שפותח את "סימנים של חולשה" הפך לקלאסיקה בזכות הרבה דברים – אחד מהם הוא טקסט אמיתי שמדבר על השכונה, הילדות והאווירה שסחרוף גדל בתוכה והגיע ממנה. כמו סרט דוקומנטרי, רק בשיר.

3. חם על הירח (חם על הירח)

מישהו יכול על ריף הגיטרה שפותח את השיר הזה? מישהו מסוגל להישאר יציב בזמן שהוא מבוצע לייב על הבמה? עזבו. אל תענו לי אפילו. יהיה לנו טוב, לא נוכל להפסיק לאהוב (את השיר הזה).

4. רעש לבן (סימנים של חולשה)

כשאתה מבקש מברי לספר לך על אושר, אל תתפלא שהוא מפגיז לכיוונך את הטיון הכי רוצח בעולם. גירסת הלייב = התעלות חושים. השיר השני מתוך "סימנים" ממשיך את הקו של הטראק הראשון "כמה יוסי" מבחינת סימפולים, לופים ושימוש במחשבים כחלק ממוזיקה חיה. האיש שהגיע מלהקת רוק שדגלה באנאלוגיה משתולל פה עם ז'אנר שהוא 180 מעלות מאלבום הבכורה שלו, שעדיין נעשה תחת צילו הכבד של פורטיס. יש סיבה טובה מאוד לכך שהשיר הזה נבחר לפתוח את הדיסק הראשון מתוך שני (2 וחצי בעצם) אלבומי הלייב של סחרוף. "סימנים" הוא למעשה אלבום הבכורה של ברי מהרבה בחינות, ואם למישהו זה לא היה ברור, השיר הזה שמכניס למסיבת המאה מסביר בדיוק איפה אתם נמצאים.

5. עוד חוזר הניגון (נגיעות)

"נגיעות" הפך  את סחרוף לכוכב במיינסטרים. תרמו לכך השיר "ככה זה" שהיה להיט ברדיו ונבחר לשיר הנושא של "שבתות וחגים" (מה שגם תרם לדימוי של ברי כאמן תל אביבי בנשמה). מבלי להוריד מזה, "עוד חוזר הניגון" הופיע לראשונה באוסף הראשון של "עבודה עברית" ואיך נאמר זאת בעדינות – הוא היחיד ששרד וזכה לחיים בזכות עצמו, עד עצם היום הזה. אז נכון שהוא בעיקר חביב על חיילים עם חולצות "עד מתי אוגוסט 2005", אבל עם סחרוף כמבצע, השיר שאת מילותיו כתב נתן אלתרמן ומבוצע במקור על ידי נירה גל בלחן של נפתלי אלטר (ולאחר מכן בוצע על ידי חווה אלברשטיין עם לחן של נחום היימן), הפך להיות שלו.

6. השומר של הגן (הכל או כלום)

הרבה מהמיתולוגיה של השיר הזה מקורה בבחורה אחת בשם ג'יל (הפרטים המלאים שמורים במערכת) שבחרה לכנות את עצמה "השומרת של הגן" בפורום הפעיל של סחרוף בתחילת שנות האלפיים. אוקי, יכול להיות שתרמו לזה גם עצם העובדה שסחרוף מיעט לבצע את השיר בהופעות והסכים לג'סטה רק במקרים מיוחדים. בכל מקרה, אם יש שיר קאלט אחד מאלבום הסולו הראשון שלו (סורי "חלליות"), הרי הוא לפניכם.

7. מדגסקר (11א)

וואו כמה שזה היה מעצבן לבחור שיר אחד מתוך האלבום הנפלא הזה. השת"פ בין סחרוף לרע מוכיח מכה פה שנית, ואיכזב המון מעריצים שחשבו בטעות שהולכים לייצר להם פה "סימנים 2". ובכן, טעיתם, מאדרפאקרז. הם הביאו לכם משהו הרבה יותר טוב, רענן וחדשני וכל זה ישר לתוך הפרצוף שלכם. "מדגסקר" הוא למעשה אחד משירי ההיפ הופ הכי טובים שנכתבו בארץ ישראל, והוא בכלל שייך לסחרוף שהגיע מהרוק ולמוכיח שהתמקצע על כל ז'אנר שקיים בערך. הג'יבריש בשיר רק הופך אותו מאיזוטרי לכוכב אנומלי ולכן נאלצתי להרים אותו על נס על חשבון שירים כבירים ומופלאים לא פחות, כמו "רוח חדשה", "בואי נרקוד" ו"ים המלח" (בהשראת לופ התופים האלמותי של השיר "Vitamin C" של להקת CAN), רשימה חלקית ביותר. ועדיין לא התחלתי עם הדואט "רחוק ממך" עם יהודית רביץ שמחלע לבבות עד עצם היום הזה. מהאלבומים היותר אנדרייטד של ברי – ואני רוצה לפנות כאן לכל המעריצים הסחים שלו ולהגיד להם להתעורר על החיים שלהם כי הם מפספסים את כל הכיף.

8. הניצוץ (פסקול הסרט קלרה הקדושה)

תחילתו של רומן מופלא בין סחרוף לארי פולמן ועולם הקולנוע הישראלי. כששני מוחות חופשיים, יצירתיים וחולמניים קושרים קשר – הוא חזק יותר מכל הלחמה בעולם. את שרון רוטר ששרה את השיר פגשנו בהמשך עם קריירת סולו שבלטו בה הלהיטים "ארוץ אליך" (מילים ולחן שכתבה עם סחרוף) ו"נעים לי" (מילים ולחן של סחרוף + טריוויה: אומר זאת כך יונית, עידו רוזנבלום ביים את הקליפ). בכלל לא מיותר לציין ש"נפרדנו כך" בביצועו המושלם של שי צברי מתוך פסקול "מייד אין יזרעאל" (גם של פולמן) ו"בסמה מוצ'ו" מתוך פסקול "בסמה מוצ'ו" של יוסף פיצ'חזדה – חקוקים גם הם בליבנו לעד.

"כן כן, זה הניצוץ. רק אהבה יכולה".

9. יהלום (חם על הירח)

איך אני אוהבת שברי עושה מוזיקת האוס עם רמיזות פורנוגרפיות באמצע החיים. שיר פצצה, ומי שלא מבין את זה – ביצה סרוחה.

בעניין נוסף – הסימון של השטרודל – @ – ליד שם השיר בחוברת של "חם על הירח" – לפנתיאון תרבות הניינטיז שהחלה להיכחד עם כניסת המחשבים לכל בית, כולל צליל החיוג הנוראי בהתחברות לאינטרנט, הסירבול, והגישה החופשית לכל העולם. ראיתם מה זה? כשסטיב ג'ובס עוד שיחק בקוביות, ברי כבר הפגיז שטרודלים בלי חשבון.

10. אין קץ לילדות (1900?)

עוד סימן לבהלה תת מודעת מסתתר בשם האלבום הזה. המאה שהביאה לכם תוך פחות מחמישים שנה שתי מלחמות עולם, מדינת ישראל אחת ותרבות מקומית שנשענת על אמריקה, מביאה לכם גם את החיבור המיסטי והאנרגטי שעל פני כדור הארץ מכונה "פורטיסחרוף". בדומה ל"כמה יוסי", מדובר בשיר שהפך לכמעט חובה בכל סט ליסט אבל אם נודה על האמת – שום ביצוע לייב לא מסוגל להשתוות לביצוע המקורי. הקריפיות של פורטיס ששר פה מילים מפוקפקות גורמת למאזין להרגיש שהוא עליזה בארץ הפלאות על פטריה יוצאת מגדר הרגיל. "אין קץ לילדות" הוא שיר שמשתייך לקבוצת השירים יחידי הסגולה שאפשר להגיד עליהם שכשמם – כן הם.

11. כלום זה לא סתם (אתה נמצא כאן)

זה בטח מאוד נחמד להיות זבוב על הקיר כשסחרוף נפגש עם עמיר לב ויחד הם מדברים על החיים, מחליפים רשמים על העולם, משתפים בחוויות קיומיות וכותבים טקסטים ישירים, פשוטים, בלי להתחכם. לב וסחרוף, שניהם אנשים שבחיים לא תמצאו סירבול ופלצנות בטקסטים שלהם, מהסיבה הפשוטה שהם לא כאלה ואין להם מושג איך להיות כאלה. את העיבוד וההפקה בשיר עשה אורן לוטנברג, גיטריסט בחסד עליון וחלק מהותי בשירים של ברי כבר שנים (חפשו את הקאוור שלו ל"בלדה לנאיבית" מתוך עבודה עברית 2).

"לא תשֹבע לא תשֹבע העין לראות, בתענוג עיוור אני רץ לאט במקום" – כלום זה באמת לא סתם. בניגוד למה שמספרים לכם, אם המוח לא נמצא ברדיפה מתמדת אחרי משהו, זה בריא.

"ביום בהיר אפשר לראות
אור אחד גדול
ביום בהיר אפשר לראות עד אינסוף".

אתם רק צריכים להסתכל. לראות בריכוז. לחיות את ההווה. לא את העבר והעתיד. תשאלו את בודהה. ואת ברי.

12. נכנע לך (האחר)

החיבור של הטקסט מופתי של שמעון אדף והלחן של סחרוף, מוכיח וחיים לרוז מייצר שיר עוצמתי מאוד, שאינו רק שלם מסך חלקיו, הוא גם מסנוור ביופיו ובקדחתנותו. כמו "סרט" מאותו אלבום, את השיר הזה אפשר ממש לראות כשמאזינים לו.

13. עיר של קיץ (נגיעות)

לג'יי זי יש את "ביג פימפינ'", לביונסה יש את "קרייזי אין לאב" ולברי יש את עיר של קיץ. טיון היכר, סמל מסחרי, השיר שתמיד מרים ויהי מה. מי שלא צעק  בשורה הראשונה בהופעה "בתל אביבבבבבבבב" לפני השורה "בתל אביב אין סתיו" וקיבל חיוך מהמאסטרו – לא צעק בהופעה מימיו.

14.  מליצתי בדאגתי הדופה (אדמי השפתות)

כנראה שברי הוא היפסטר מבלי לדעת שהוא כזה כי הוא הוא היה חזק בטרנד הפיוטים עוד לפני שזה נטחן בכל מקום וכבר הפך לקלישאה. האלבום "אדמי השפתות" עם רע מוכיח נתן חיים חדשים לכתבים של אבן גבירול. לא מדובר פה באמן משועמם שהחליט לרכב על גימיק ולא מדובר בעיבודים שנוצרו במיוחד לרצועת שישי-סופשבוע-רגוע-גלגלצ. זה הדבר האמיתי, רבותיי. והמחווה למאיר אריאל בטקסט? וואי וואי, ידענו שהקאוור ל"טרמינל" עוד יפגוש אותנו בסיבוב.

מְלִיצָתִי בְּדַאְגָתִי הֲדוּפָה / וְשִׂמְחָתִי בְּאַנְחָתִי דְחוּפָה,
וְאִם אֶרְאֶה שְׂחוֹק, יִבְכֶּה לְבָבִי / לְחַיָּתִי שְׁהִיא מִנִּי קְטוּפָה.
"יְדִידִי, הַלְּבֶן עֶשֶׂר וְשִׁשָּׁה / סְפֹד וּבְכוֹת עֲלֵי יוֹם הָאֲסִיפָה —
אֲשֶׁר הָיָה לְהִמָּשֵׁךְ בְּיַלְדוּת / בְּלֶחִי כַּחֲבַצֶּלֶת שְׁזוּפָה?"
שְׁפָטַנִי לְבָבִי מִנְּעוּרַי / וְעַל כֵּן הָיְתָה נַפְשִׁי כְפוּפָה
וְשָׂם הַבִּין וְהַמּוּסָר מְנָתוֹ / וְנַפְשׁוֹ הַחֲרוּצָה שָׂם קְצוּפָה.
"וּמַה בֶּצַע בְּהִתְקַצֵּף? אֲבָל דֹּם / וְקַוֵּה, כִּי לְכָל מַכָּה תְּרוּפָה.
וּמַה יּוֹעִיל בְּכוֹת עַל הַמְּצוֹקִים / וּמָה יּוֹעִיל לְדִמְעָה הָעֲרוּפָה?"
וּמָה אוֹחִיל וְעַד כַּמָּה אֲיַחֵל? / וְהַיּוֹם עוֹד וְלֹא מָלְאָה תְקוּפָה –
וְטֶרֶם בּוֹא צְרִי גִלְעָד וְיָמוּת / אֱנוֹשׁ נִכְאָב אֲשֶׁר נַפְשׁוֹ נְגוּפָה.

יא אללה.

אגב, עוד דבר שחיכינו שיפגוש אותנו בסיבוב הוא האלבום המשותף עם אהוד בנאי שעושה כבוד ליהדות ספרד. פתחו לנו את הדלת.

15. 77  (חם על הירח)

כל מי שזוכר את המהפך של 77 בזכות השיר הזה שירים את היד. תודה רבה.

ועוד ניצנים פוליטיים של "הנה חייל בצבא ההגנה, רובה על הצוואר, גיטרה מתחת למיטה", והשיר "הולך איתך תמיד" שכאילו מסתתר לו בסוף האלבום ורגע לפני הקאוור המושלם לאלביס מוריד לך סטירה לפנים.

16. ריבונו של עולם (האחר)

מילים של בארי חזל ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים וכנראה לא תיאר לעצמו שהוא ימות בקרב, שהמורשת המילולית שלו תתפוס כזה מקום איקוני של רגש במציאות השכול הישראלית ושהמדינה עדיין תיכנס למלחמות עם שכנותיה כל כמה שנים.

17. לב שלם (נגיעות)

רבי מנחם מנדל מקוצק (1787-1859) היה אדמו"ר חסידי ייחודי ויוצא דופן שבלט בחריפותו ובתקיפותו. הוא היה תלמידם של החוזה מלובלין, היהודי הקדוש ורבי שמחה בונם מפשיסחה. ברי סחרוף, באלבום "נגיעות" שהטיס אותו למיינסטרים ברמה הארצית וזכה להצלחה מטורפת, לקח את המשפט הזה ושילב אותו בשיר שעשוי מלב פועם ורקמות חיות. התחיה המזרח תיכונית ששמעתם ב"הזיות"? אז הנה היא שוב, בפול ספיד. שיר בעל אנרגיה ייחודית שמצליחה להרעיד נימים בגוף. לא ינוס ליחו לעולם.

18. נפתלי הדג (סימנים של חולשה)

הי, קוראים לי ברי סחרוף ואני שונא לכתוב טקסטים, עד לפני רגע התחבאתי מתחת לפורטיס אבל יצאתי לדרך אחרת וכתבתי טקסט שמדבר על אאוטסיידרים. הפרדוקס הוא שכולם שפוכים על הטקסט הזה וכל אחד משוכנע שזה נכתב עליו. אולי המסקנה היא שכולם מוזרים ואף אחד לא מסוגל להודות בזה?

19. האחר (האחר)

"הקשר עם האחר שזור אך ורק בתור אחריות, בין אם אתה מקבל או דוחה אותה, בין אם אתה יודע או אינך יודע איך ליטול אותה, בין אם אתה מסוגל לעשות משהו קונקרטי למען האחר, אם לאו, לומר: הנני. לעשות משו למען האחר. לתת. להיות רוח אנוש".

עמנואל לוינס/אתיקה והאינסופי – שיחות עם פיליפ נמו

20. היום יום הולדת (אינפקטד מאשרום רמיקס)

בזמן שאתם מנסים לחשוב על עוד אגדת רוק ששיתפה פעולה עם צמד פטריות שעוסקות במוזיקה אלקטרונית, לחצו פליי והעריכו את העובדה שיצא לכם לחיות בתקופה בה הקוסם הזה פועל. מזל טוב ברי.