העצב אין לו סוף: שירי שברון הלב הגדולים ביותר

כולם מזמינים מקום במסעדות רומנטיות ומכינים פלייליסטים של שירי אהבה, אבל מה עם מי שאין לו אהבה בוולנטיינ'ז דיי, או שסתם שונא את הקיטש? בשביל זה אנחנו כאן

תקליט לב שבור (קרדיט: Shutterstock)
תקליט לב שבור (קרדיט: Shutterstock)
14 בפברואר 2017

"היה אפשר לחשוב שלאנשים יימאס משירי אהבה טיפשיים", שר פעם פול מקרטני. ובכן, לא. העולם עדיין מלא בשירי אהבה טיפשיים יותר או פחות, קומדיות רומנטיות ומחוות קיטשיות שמתאימות בול לוולנטיינ'ז ולקלישאה של ארוחה זוגית לאור נרות עם הררי ורדים ותחושה שהאהבה שלכם בשמים.

אין מה לעשות, שירי אהבה הם חלק חשוב מהקונספט של יום האהבה. מעטים מאיתנו לא מצאו את עצמם מתישהו רוקדים סלואו ושרים שיכורים בלדות אייטיז קלאסיות. אך על כל פעם ששמענו את "Eternal Flame" או "Careless Whisper", אנחנו זוכרים היטב את השירים שליוו אותנו בפרידות, ואת הפעמים שהשתכרנו ושרנו בקולי קולות את שירי שברון הלב והבדידות הגדולים.

בזמן שכולם מזמינים מקום במסעדה רומנטית או מכינים פלייליסט לערב אינטימי בבית, חלקנו לא זוכים להשתתף בפסטיבל הדביק הזה, וצריכים ביום הזה משהו אחר. הנה עשרה שירים שיהוו פסקול מושלם ללב שבור או שסתם ינתקו אתכם מתחושת ה"מוכרחים להיות רומנטיים".

ג'וש הומי ופי ג'יי הארווי – Crawl Home

הדבר היחיד שיכול לצאת מציוות של שני אייקונים במשקל כבד כמו פי ג'יי הארווי וג'וש הומי מ–Queens of the Stone Age, הם ניצוצות ושת"פ מוזיקלי אדיר. כשהארווי שרה "זחל הביתה, תסתלק, האהבה שלך מרושעת ובודדה", המתח שנובע מאהבה שבורה שכזאת מורגש לפחות כמו הגיטרה המנסרת של הומי.

Them – It’s All Over Now, Baby Blue

אחד מהקאברים הגדולים ביותר אי פעם לשיר של בוב דילן. הביצוע של ואן מוריסון ולהקתו דאז Them מרטיט במיוחד ובעיני רבים (כמו גם כותב שורות אלו) מתעלה על המקור. שם השיר אומר כמעט הכל, ואכן ההגשה של מוריסון מצליחה להעביר את התחושה של סיפור עם סוף עגמומי.

מרווין גיי – When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You

ב–1978 שחרר מרווין גיי את "Here, My Dear", אלבומו ה-15, שנחשב לאחד מהטובים בקריירה שלו. האלבום התמקד בתהליך הפרידה והגירושים הקשים של גיי מאשתו דאז, אנה גורדי, שאף הגישה נגדו תביעה לאחר יציאת האלבום בטענה לחדירה לפרטיות. השיר הזה נחשב ליצירה המרכזית באלבום שנשאר טעון רגשית עד היום הזה.

קניה ווסט – Heartless

באלבומו הרביעי, "808s & Heartbreak", שעסק באובדן ושברון לב בעקבות מותה הפתאומי של אימו והעזיבה של ארוסתו, ווסט הלך על סאונד יותר אלקטרוני, עם דגש על שירה באמצעות תוכנת האוטו-טיון הידועה לשמצה, ככל הנראה כאמצעי להתמודדות – גם עם השירים החשופים וגם עם היכולת הווקאלית המוגבלת שלו. "Heartless" הוא פנייה ישירה לאותה ארוסה לשעבר, וקשה שלא להרגיש את החדות והכאב במלים של ווסט.

ליקה לי – No Rest For The Wicked

בעקבות מה שהיא הגדירה כפרידה הגדולה ביותר בחייה, ליקה לי החליטה לעזוב את מולדתה שוודיה לטובת מעבר ללוס אנג'לס ומסע לחיפוש עצמי. התוצאה: אלבומה השלישי "I Never Learn", המלא בשירי כאב ומלנכוליה ומהווה פסקול הולם לכל מי שחווה פרידה כואבת כזאת או אחרת.

בק – Guess I’m Doing Fine

לכל אחד יש את שיר ה"יהיה בסדר, אני אשרוד" שלו. במקרה של בק זה התגבש לאחד מאלבומי הפרידות הגדולים של העשור הקודם בדמות "Sea Change" העגמומי והאקוסטי. האלבום נוצר בעקבות סיום מערכת יחסים בת תשע שנים, שלאחריה גילה בק שארוסתו בגדה בו וכתוצאה מכך שקע בדכאון.

סופט סל – Say Hello, Wave Goodbye

לצד "Tainted Love", לצמד הבריטי היה מספר להיטים בתחילת האייטיז, כשזה אחד מהיפים שבהם. השיר מספר על רומן לא שגרתי שנגמר, ומכיל גם לא מעט אשמה ואכזריות, בצורת שורות כמו "זו הייתה אהבה ככה ככה, ואדאג שזה לא יקרה שוב" או "תורידי את הידיים שלך ממני". אכן, אהבה מוכתמת שכזאת.

ג'וי דיוויז'ן – Love Will Till Tear Us Apart

אי אפשר לכתוב רשימת שירי אנטי-אהבה בלי לכלול את הקלאסיקה הזאת, שתכניס אתכם מייד למצב רוח דכאוני ומלנכולי, רחוק מאוד מהאווירה הקיטשית של ולנטיינ'ז. השיר הזה בכלל נכתב כתגובה אירונית ל-"Love Will Keep Us Together" של ניל סדקה, וכשנזכרים בצורה שבה הסולן איאן קרטיס סיים את חייו, השיר (ששמו אף כתוב על הקבר של קרטיס) מרגיש מורבידי וחסר אהבה יותר מתמיד.

ג'סטין טימברלייק – Cry Me A River

ככל הנראה השיר הטוב ביותר בקריירה של טימברלייק, שיצא כשהוא היה רק בן 21 ולאחר פרידה מתוקשרת מבריטני ספירס. במשך שנים טימברלייק הכחיש שהלהיט הגדול הזה נכתב על הזוגיות שלו עם ספירס, אבל האמת שמבצבצת מהשיר הייתה חזקה יותר מכל והוכיחה כמה טוב יכול להיות שיר כשמאחוריו עומד סיפור אמיתי.

Yeah Yeah Yeahs – Maps

הלהיט הכי גדול של השלישייה הניו יורקית הוא אחד משירי שברון הלב הגדולים ביותר מזה שנים. השיר נכתב על מערכת היחסים של הסולנית קארן או ובן זוגה דאז, אנגוס אנדרו, סולן להקת Liars, ומכיל את השורה שכבר נהפכה לקלאסיקה וצוטטה ב–"Hold Up" של ביונסה – "הם לא אוהבים אותך כמו שאני אוהבת אותך". וזה אומר הכל.