בני ציפר, תתפטר

כבר כשלושים שנה אתה עורך את הבמה המרכזית בישראל לספרות בכלל ושירה בפרט, אבל ההיבריס שלך גרם לך לחשוב ש"בני ציפר" חשוב יותר מ"תרבות וספרות". שחרר אותנו כבר

בני ציפר (צילום מסך)
בני ציפר (צילום מסך)
18 ביולי 2017

בני, הגיע הזמן להמשיך הלאה. כמעט 30 שנה אתה עורך את המוסף הספרותי המוביל והחשוב בישראל, שמזה עשורים רבים מהווה את הבמה המרכזית לענייני השעה הספרותיים. בימים טובים יותר היה פרסום ב"תרבות וספרות" אבן דרך למשורר או לסופרת, ושירים מוצלחים במיוחד היו מועברים מפה לאוזן בבתי קפה או נשלחים באמצעים דיגיטליים בלווית סופרלטיב. הימים האלה הולכים ומתמעטים.

בשנים האחרונות, לצד מה שמסתמן כעניין ההולך ונמוג של הישראלים בספרות בכלל ובשירה בפרט, מצאת את מה שחשבת שהוא הנוסחה: סימני קריאה! טורי דעה בצורת שורות שיר! הסקנדל השבועי בצורה פואטית. וכשגם זה לא הספיק, מתחת את הפפיון ודהרת באוטוסטרדת ההטרלות: מירי רגב – מופלאה; שרה נתניהו – אלוהית; משגלים עם מעריצות צעירות – לגיטימי; נשים – אל תתנו להן עטים; שמאלנים – בכיינים. ובני ציפר? בני ציפר נושם פסגות הרים, אפו בעננים. בני ציפר חזר בתשובה. התשובה: פרובוקציה.

כדי להגדיל ולעשות פרסמת בעמוד הראשי של המוסף רשימה ספק-היתולית ספק-רצינית עליך בעצמך: "אני חושב שבני ציפר הוא אחד העורכים הטובים בישראל", נכתב שם, "אין טעם להתחנף לבני ציפר … סופר נפלא, בעל סגנון ספרותי וירטואוזי … בני ציפר הוא מבקר ספרות מאותו סדר גודל" וכו', רק כדי לגרום לקורא להרהר: האם הוא רציני בפרסום הזה? האם מדובר באירוניה? האם זה בכלל משנה? לא, זה לא משנה, מרגע שהשתמשת ב"תרבות וספרות" ככלי לקידום הפרסונה הדנדית והמעודנת "בני ציפר", הגזמת.

שלא לדבר על הפיכת פסטיבל המשוררים במטולה לבית קברות מהלך, על שנים של הדרת נשים מהמוסף, התבטאויות גזעניות וניסוחים עילגים במכוון כדי לקלוע להמון המדומיין שאותו אתה מנסה להוביל לפתחך – בשביל מה, בעצם? איזו דמות חולנית יש לך בדמיונך? מתי איבדת את הקשר למציאות שבתוכה אתה אמור לפעול ולעבוד והעדפת לרחף בשמי העולם המדומיין שבו אתה, שרה נתניהו ובודלר מתענגים ממנעמים אקזוטיים שמוגשים לכם בידי משוררים ושמאלנים מובסים?

אתה מתלונן שנהיית "למוקצה מחמת מיאוס" בקרב שמאלנים, אך התלונה הזו ורחשי לבך בעניין יחסיך עם בני הזוג נתניהו מגלים עד כמה דוחקת השעה, ועד כמה שכחת מה תפקידו של עורך ספרותי. תפקידך אינו להיות "בני ציפר" במשרה מלאה. זאת ידעו היטב קודמיך בתפקיד, בהם יורם ברונובסקי ובנימין תמוז. אם זה רצונך – אנא, עשה מה שכל הקהילה הספרותית בישראל מחכה ובקש מחברך הטוב בנימין נתניהו להתמנות לנספח התרבות בפריז, או דבר מה מעין זה.

לכל מקטרגיך ומבקריך לא אכפת מה"התפכחות" שלך. הם לכל היותר לועגים לכך. אכפת להם מהבמה הכל כך חשובה שעליה אתה מופקד ואותה אתה מפקיר כבדיחה שבועית, מעין מוסף משמים ומבדח בעל מאמרים ורשימות חסרי מעוף במקרה הטוב, בלי להבין עד כמה עצם הקיום של "תרבות וספרות" הוא בבחינת אוויר לנשימה לספרות הישראלית הנאבקת על כל עמוד מודפס בעיתונות. אם חשובה לך הספרות בישראל, הנח ל"תרבות וספרות", הגש את התפטרותך מעריכתו. שכחת מהו תפקידו של עורך מוסף ספרותי.

* גילוי נאות: הכותב פרסם שירים במוסף "תרבות וספרות" והפסיק לשלוח שירים לפרסום לאחר שחתם על עצומה הקוראת להחרים את פסטיבל מטולה בניהולו של ציפר