"המועדון": הספר על מכבי ת"א שגם הנהלת הקבוצה מחפשת בו תשובות

בזמן שהקבוצה (שהייתה) של המדינה נמצאת בשפל חסר תקדים, מתפרסם כעת "המועדון", ספר כמעט ביוגרפי על מכבי תל אביב מאת אוהד גרינוולד, שסיקר את הקבוצה כעיתונאי והוחרם על ידה במשך שנים

מכבי תל אביב - בסקוניה (צילום: אלן שיבר)
מכבי תל אביב - בסקוניה (צילום: אלן שיבר)
15 במאי 2017

במשך עשרות שנים הייתה מכבי תל אביב בכדורסל אחד המותגים החזקים במדינה. שום דבר לא נגע בה, ומעטים ניסו. מרבית העיתונאים שסיקרו את המועדון הקדוש נמנעו מלפרסם דברים שליליים על אודותיו וסייעו להעצמת המיתוס. מי שחרג מהמנהג כמעט הואשם בבגידה באינטרס הלאומי. אוהד גרינוולד, שסיקר עבור אתר וואלה! את הנעשה במכבי במשך עשור, היה חריג כזה. בסוף העשור הקודם פרסם שוב ושוב סיפורים מהצד האפל של מכבי, לרבות הדוחות הכספיים של הקבוצה והמשכורות של השחקנים – נתונים שמכבי שמרה עליהם מכל משמר. הקבוצה, מצדה, התנכרה לגרינוולד והחרימה אותו.

בשנים האחרונות החל המיתוס המכביסטי להתפורר, והיום נמצא המועדון הצהוב בשבר היסטורי, בתדמיתו ובהישגיו. בתזמון אולי מאוחר מדי מפרסם כעת גרינוולד בהוצאת כנרת־זמורה ביתן את ספרו הראשון, מעין ביוגרפיה של "המועדון". הספר המרתק, שכולל גילויים מבעיתים על הנעשה במטבח הצהוב לצד פרצי נוסטלגיה מעוררי געגוע, סוקר את ההיסטוריה הצהובה מראשיתה ועד 2008 – מועד פרישתו של מנהל הקבוצה האגדי מוני פנאן, שלאחר עזיבתו התברר שמעל בכספי שחקני הקבוצה במשך תקופה ארוכה. הספר מיועד קודם כל לאוהדי מכבי, אלה שבמשך שנים סלדו ממי שהוגדר על ידי הקבוצה האהובה שלהם כבוגד. ספק כמה מהם יודעים שממש כשם שלא כל שמאל הוא שמאל בוגדני – לא כל בוגד הוא אוהד הפועל. וגרינוולד, אפעס, הוא דווקא מכביסט מלידה.

אף שאתה לא מתייחס לזה בספר, אתה גדלת כאוהד מכבי עוד לפני שהתחלת לכתוב עליה. היום אתה כבר לא מגדיר את עצמך כמכביסט.

"אני מניח שקרה לי מה שהיה קורה לכל אוהד שרוף אחר אם הוא לוקח ברצינות את המקצוע שלו. אתה משלם מחיר מאוד גדול. מצד אחד זה כיף לעבוד בתחביב, מצד שני הרומנטיקה מתפוגגת, הקסם הולך לאיבוד. זה כמו שתשאל שפים כמה הם אוהבים לאכול. החוויה הרבה פחות טהורה. אתה רואה איך הדברים באמת מתנהלים, מכיר את הנפשות המעורבות, מפתח איתם יחסים אישיים, לא בהכרח חיוביים. אתה הופך באיזשהו מקום לחלק מההצגה, וזה לא מחזה נעים".

כשכתבת על מכבי הוחרמת על ידה, וגם בספר מכבי סירבה לשתף פעולה. אתה יודע אם מישהו שם קרא את הספר?

"אני יודע כעובדה שכל הבכירים קוראים או קראו את הספר. הם כמובן לא יודו בזה באופן רשמי, אבל בסך הכל חלקם גם קיבלו את הדברים בצורה מאוד חיובית, יותר משחשבתי. הם נורא פחדו מהספר, אבל היום יש כאלה שמכים על חטא על זה שלא הסכימו לדבר, גם בספר וגם לפניו".

ימים אחרים. מכבי תל אביב זוכה ביורוליג 2014 (צילום: Getty Images)
ימים אחרים. מכבי תל אביב זוכה ביורוליג 2014 (צילום: Getty Images)

יכול להיות שזה כי בסופו של דבר הספר פורסם כשהמועדון כבר במשבר, ואולי הם בעצמם מנסים להבין איפה הם טעו? אולי היום יש במכבי מי שכבר מוכן להקשיב לביקורת?

"חד משמעית. אני גם לא פוסל את זה שהם אפילו ירצו להיפגש, ולשמוע ממני את האינפוט כמי שראה מהצד".

ומה תגיד להם?

"אומרים שהבעיה של מכבי היא שמנהלים אותה הרבה אנשים כקולקטיב, אבל אנשים שוכחים שבעצם כל השנים ניהלו את מכבי כמה אנשים והם הובילו אותה להצלחות אדירות. לדעתי הבעיה האמיתית היא שמרגע שפנאן עזב, מכבי לא הצליחה למלא את הפונקציה של 'מנהל קבוצה', וזה מה שייחד את מכבי בעולם הספורט. דמות במועדון שהיא האימא והאבא של השחקנים, ציר שמחבר בין השחקנים להנהלה. יש סיפור אחד שלא הכנסתי לספר על שחקן בכיר במכבי של שנות ה־90 שנקרא לבדיקת סמים, במכבי ידעו שהוא לא יעבור אותה, ומוני דאג שמישהו אחר ישתין במקומו. אני מדבר איתך על קבוצה שדואגת שמישהו אחר ישתין במבחנה של שחקן שלה כדי להציל אותו. לך תשווה את זה לקבוצה שמזמנת מיוזמתה בדיקת סמים לשחקן שלה כדי להפיל אותו ולהיפטר מהחוזה שלו, כמו עם סוני ווימס השנה. זה אולי ממחיש הכי טוב את המהפך הזה שחל ביחסים שבין ההנהלה לשחקנים, מה שפעם היה מקור העוצמה של מכבי, וזה מה שחסר היום. יכול להיות שאין לזה תחליף, שמה שהלך עם מוני הלך עם מוני, ומכבי תהיה קבוצה ככל הקבוצות".

הספר הזה מכוון לאוהדים, נועד אולי להאיר בפניהם את מה שהעדיפו לא לדעת על המועדון הזוהר שלהם, אלא שהוא מתפרסם כשמכבי כבר לגמרי לא זוהרת, ומה שאולי היה יכול להפיל את הקורא מהכיסא לפני כמה שנים היום כבר לגמרי לא מפתיע. אתה לא מתחרט קצת על הטיימינג?

"הרעיון המרכזי שרציתי להעביר היה שגם בשנים הגדולות, בהרבה מובנים, מכבי לפעמים הייתה שכונה. דיברו על זה שמכבי מצליחה כי יש לה ההנהלה הכי טובה באירופה. בדיעבד התברר שזה לא בהכרח היה נכון, רחוק מזה. וזה לא הפריע למכבי לזכות באליפויות אירופה. יודע מה? עם כל מה שאוהדי מכבי עוברים, אני שומע מהרבה אנשים שהקריאה בספר היא דווקא מקור לנחמה, שהקבוצה שלהם כל כך גרועה שיותר נחמד ונעים להם לקרוא אותו מאשר לראות את המשחקים של מכבי העונה. מי יודע, אולי העובדה שזה פורסם עכשיו דווקא תעזור לי למכירות".