סרטים

לאמיצים בלבד: 10 סרטי האימה הגדולים בכל הזמנים

ז'אנר האימה חווה רנסאנס עולמי ואנחנו באים לעשות קצת סדר: אלה הסרטים הטובים ביותר שגם יפחידו אתכם וגם יגרמו לכם להעריך את הקולנוע מחדש

23 במאי 2017

הנוסע השמיני

מקום ראשון ומכובד מאוד תופס סרטו של רידלי סקוט מ-1979 שהפך מאז לאחד הסרטים האיקוניים בתולדות הקולנוע, והפך את סיגורני וויבר לכוכבת על שכבר לא תצליח להתנתק מסדרת הסרטים הבלתי נגמרת. קבוצה של מדענים מתעוררת מתרדמת, אך במקום למצוא את עצמם בדרך לכדור הארץ, הם מגלים שהבינה המלאכותית שניווטה את החללית טסה בעקבות קריאת מצוקה. שם הם מגלים טפיל, שהוא הנוסע השמיני המאיים לחסל את כל הצוות. גם היום, כמעט 40 שנה מאז שנוצר, הנוסע השמיני הוא אחד מהסרטים המלחיצים והמפחידים שתוכלו לראות.

>> ריאיון עם במאי "מידסומר", יורש העצר החדש של סרטי האימה

סיוט ברחוב אלם

עוד סרט קלאסי ואיקוני, הפעם של גאון האימה הבלתי מעורער ווס קרביין שהלך לעולמו לפני כשנתיים. אלם הוא סרט שכמעט ולא היה אמור להתרחש, על יצור מסתורי ומטריד התוקף אנשים דרך החלומות שלהם. הסרט נעשה בתקציב מזערי, נתן לג׳וני דפ את הופעת הקולנוע הראשונה שלו, וצילק את נפשותיהם של רבים. על אף סרטי ההמשך (מוצלחים יותר ופחות), אנחנו שומרים נאמנות לראשון בסדרה, שגם היום יכול לערער את שנתכם.

The Thing

עוד גאון אימה שלמזלנו עדיין איתנו. רבים רואים בסרט הזה את פסגת יצירתו של ג׳ון קרפנטר, הבמאי המופרע ששלט בז'אנר ביד רמה בשנות השמונים. קבוצה של מדענים אמריקאים תקועים באנטארקטיקה מגלים שעמיתיהם השבדים השתגעו ורודפים אחרי כלב האסקי. הכלב מקבל מחסה במחנה האמריקאי, עד שמתברר שזהו לא כלב אם כי ה"דבר" מכוכב אחר, שיכול להתחזות לכל אחד מאנשי הצוות. קורט ראסל עושה כאן תפקיד בלתי נשכח, והסרט כולל כמה מהסצינות היפות והדוחות בתולדות הקולנוע, ויש כאן גם פסקול מאיים ומדהים של אניו מוריקונה. מה יכול להיות רע.

תינוקה של רוזמרי

סרטו המטריד והמפחיד ביותר של רומן פולנסקי, ואולי המפורסם ביותר, שגרם לרבים להפסיק לרצות להביא ילדים לעולם. מאיה פארו וג׳ון קסאווטס הם זוג טרי שמצפה לילד, אך כשהאישה מתחילה להרגיש שמשהו בהיריון הזה לא באמת מסתדר היא מקבלת חזיונות, מתחילה לפתח פראנויות, ונופלת אט אט למה שכולם מסביבה בטוחים שהוא טירוף הורמונים.

הניצוץ

איך יודעים שסרט אימה שמבוסס על ספר של סטיבן קינג הוא טוב? כמובן, אם קינג שונא את הסרט. ואין סרט שקינג שונא יותר מאת הגרסה הקלאסית והמרהיבה שקובריק ביים על פי ספרו. מדובר בסרט האימה היחיד שהוא ביים, אבל איזה סרט אימה זה. ג׳ק ניקולסון ושלי דובאל רודפים ונרדפים בבית הרוחות האולטימטיבי בסרט שעד היום מעריצים מחפשים בו רמזים.

קחי אותי לגיהנום

הסרט הראשון ברשימה מהעשור הנוכחי הוא דווקא של במאי ותיק בתחום – סם ריימי. האיש שהשכיל לשלב באופן הטוב ביותר בין קומדיה לאימה אמיתית מצא את עצמו אחרי סידרת ספיידרמן (הראשונה והמוצלחת) משתוקק לחזור לשורשים עם סרט אימה דל תקציב וחסר מעצורים, וזה הצליח לו בגדול. אליסון לוהמן היא כריסטין, נערה דרומית המנסה להסתיר את המבטא שלה ולהתקדם בעבודת הבנקאות שלה בחריצות ובנחישות. אך בפעם האחת שבה היא מנסה להיות תקיפה מול לקוחה, איתרע מזלה ומדובר בצוענייה מאיימת שמטילה עליה קללה, מה שמאלץ את כריסטין להילחם בשד רצחני המגיע לפדות את נשמתה.

בקתת הפחד

האמת, זהו סרט האימה הכי פחות מפחיד ברשימה, אבל הוא לגמרי שווה צפייה בזכות היותו סרט מטא חכם במיוחד. דרו גודאר, בדרך כלל תסריטאי ("להציל את מארק וואטני"), ביים וכתב את התסריט יחד עם ג׳וס ווידון ("באפי", "הנוקמים"). הסרט עוקב אחר חבורה של נערים מלאי הורמונים שיוצאת לסוף שבוע בבקתה מפחידה באמצע היער מבלי להבין שהם נכנסו למלכודת מתוחכמת שהיא חלק ממזימה גדולה יותר ממה שהם יכלו לתאר לעצמם. לחובבי אימה מדובר בממתק אמיתי ועמוס בפרשנויות מיוחדות לז׳אנר.

הזבוב

דיוויד קרוננברג הוא אולי הבמאי הכי מוערך בהוליווד בכמה שהוא מגעיל. "הזבוב" הוא דוגמה פחות קיצונית באופן יחסי, אבל הרבה יותר מפחידה שלו. כמו כן, מדובר בסרט שנתן לג'ף גולדבלום את התפקיד הכי טוב והכי אקסצנטרי שלו, ובשביל ג'ף גולדבלום זה המון. סת' הוא מדען שחולם לבנות מכונת טלפורטציה, שתוכל לשגר כל עצם ממקום אחד לאחר על ידי פירוק העצם למולקולות והרכבתן מחדש. אך באחד הניסויים שלו, בו הוא מנסה את המכונה שלו עצמו, הוא מתערבב ביחד עם זבוב שנכנס למכונה בטעות. בזזזז.

מלהולנד דרייב

אין רשימה בלי דיוויד לינץ' וסרטיו המסוייטים. "מלהולנד דרייב" הוא אולי לא הסרט הכי אימתי של הבמאי האהוב, אבל הוא זה שחברי המועדון הכי אוהבים. אולי בגלל שעד היום הוא נשאר אניגמטי, מהפנט, ומאיים במידה הנכונה, "מלהולנד דרייב" הוא סרט שקל להתאהב בו וקשה לצאת ממנו. ריטה (לורה הרינג) הוא שם ממוצע לגיבורה שמאבדת את זיכרונה בעקבות תאונה. היא מוצאת מקלט אצל דיאן סוייר (נעמי וואטס), שחקנית מתהווה שעוזרת לה ולאט לאט מתאהבת בה. הסרט נבחר לאחרונה בסקר מבקרי הקולנוע העולמי לסרט הטוב ביותר של שנות האלפיים.

Evil Dead 2

הבמאי היחיד שמקבל שני מקומות בעשיריה הראשונה – סם ריימי עושה את זה שוב, והפעם עם הסרט הכי איקוני ומפורסם שלו. מדובר בחצי סיקוול חצי רימייק לסרטו הראשון ודל התקציב, "Evil Dead" – השילוב האולטימטיבי בין אימה לקומי, שהביא לעולם את אש, הלא הוא ברוס קמפבל האהוב. למרות העלילה הידועה מראש (שוב חבורת נערים שמוצאת את עצמה בבית רדוף), מדובר בסרט שלא דומה לשום דבר אחר, ושהוליד סרט המשך נוסף ולאחרונה אף סידרת טלוויזיה.

לעמוד הפייסבוק של "מועדון האימה"