ימי ראשית הקיץ: 10 סרטי קיץ קלאסיים שאתם חייבים לראות

שחקן הפוטבול בתיכון שמוחץ על הראש פחיות בירה, המגניב של השכבה שמתאהב בחנונית, רוצח מסתורי שרודף אחרי מלכת השכבה - כל מה שמגדיר סרטי קיץ ברשימה אחת

20 ביוני 2017

אמריקן גרפיטי

ארבעה בוגרי תיכון מסתובבים במכוניות בלילה האחרון של חופשת הקיץ לפני השנה הראשונה בקולג', מסתבכים בצרות, מתאהבים, תוהים על חייהם ומשלימים עם גורלם עם עלות השחר. נשמע מוכר? כאן זה התחיל, בסרט מ-1973 של ג'ורג' לוקאס, בהפקת פרנסיס פורד קופולה, שמתאר קיץ אמריקאי טיפוסי כביכול ב-1962 – הלילה האחרון בקיץ האחרון שלפני שהסיקסטיז התחילו באמת.

Dazed and Confused

"אמריקן גרפיטי" לדור שלא ידע את התמימות של תחילת הסיקסטיז. הסרט של ריצ'ארד לינקלייטר מ-1993 עוקב אחר היום האחרון בשנת הלימודים עם חברי קבוצת הפוטבול, המגניבים, הסטלנים, הפרשמנים ואחד מתיו מקונוהי, בדמות שבמידה רבה מאפילה על כל שאר הדמויות שהוא גילם מאז – צעיר בשנות העשרים לחייו שעדיין מסתובב עם תיכוניסטים ורודף אחרי נערות ואומר "alright, alright, alright" במקונוהית מדוברת. אגב, קוונטין טרנטינו דירג את הסרט כאחד מהטופ 10 שלו. אגב 2: אל תתפתו לסרט ה"המשך", שיצא לאחרונה, "כולם רוצים את זה".

אני יודע מה עשית בקיץ האחרון

סקס, פחד ואימה סקסיים, מפחידים ומאיימים הרבה יותר מאשר בסרט הצעקני המתחרה שניסה תמיד למצב את עצמו בפסגרת אימת הנעורים של שנות התשעים. אז לא. גם במבחן הזמן, "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון", על כל הרציחות המוגזמות והצ'יזיות שלו, עובר הרבה יותר טוב מהמסיכה המופרכת של "צעקה".

בלוז לחופש הגדול

"בתעלה נמשכת מלחמת ההתשה. אנחנו מתגייסים לצבא בתחושה שזה החופש הגדול האחרון שלנו. קיץ אחרון של שמש וים, קיץ אחרון שכולנו עדיין יחד וצריך לעשות דברים. להספיק. הזמן: קיץ 1970. המקום: תל אביב". כך נפתחת אחת הקלאסיקות הגדולות של הקולנוע הישראלי, שחגגה השנה 30. מה שיוצא דופן בסרט הזה הוא לא רק הצלחתו להתעלות מעל הבנליות שבלבטיהם של צעירים שמסיימים תיכון, אלא בעיסוק שלו בשאלות הקונטרוברסליות ביותר בחברה הישראלית, בטח בקרב צעירים לפני גיוס: צה"ל כן או לא, פוליטיקה, שכול. אם ארהל'ה לא היה מתגייס בסוף, זה גם היה יכול להיות סרט מושלם.

לקחת את וודסטוק

סרט קטן ומקסים של אנג לי שבמקום לתאר את וודסטוק, שיאו של קיץ 69' ושל שנות השישים בכלל, מצליח לצייר ביופי ופשטות את שולי הפסטיבל ואת חייו של חנון צעיר וסחי שחייו משתנים יחד עם הנהירה של מאות אלפי היפים למלונית של הוריו המרובעים. ראויה לציון סצינת האסיד שבה לוקח לראשונה הגיבור אליוט טיבר (דמיטרי מרטין) בול LSD עם שני היפים צעירים שהכיר בפסטיבל, ומצליחה להעביר היטב את הטריפ בצורה אודיו-ויזואלית פסיכדלית ונהדרת.

הבוגר

כמעט שאין רשימת סרטים שלא כוללת את הקלאסיקה הזו משנת 1967, ורשימת הרפרנסים, המחוות והפרודיות שנעשו לו אינסופית. בנג'מין בראדוק (דסטין הופמן) חוזר הביתה מהאוניברסיטה ומנהל רומן קיצי ולא מאוד בריא עם אישה מבוגרת ממנו, גברת רובינסון הארכיטיפית, רק כדי לגלות שהוא מאוהב גם בביתה. מכון הסרטים האמריקאי דירג את הסרט במקום ה-7 ברשימת הסרטים הטובים בכל הזמנים, ואת שיר הנושא של סיימון וגרפונקל במקום ה-6 ברשימת 100 שירי הסרטים הטובים של כל הזמנים.

אמריקן פאי

חלק ניכר מהגברים ילידי שנות השמונים עשה את צעדיו הראשונים אל תוך גיל הנעורים עם הסרט הזה, שפתח את שערי הגיהנום ליותר מדי קומדיות נעורים מטופשות ונוטפות מיניות בצורה הדוחה ביותר האפשרית. אבל להתעלם מכמה הוא משמעותי בנוף ההוליוודי עד היום אי אפשר. אגב מחוות ל"בוגר", מי לא זוכר את רגע "גברת רובינסון" של פינץ' עם אימו של סטיפלר.

מלתעות

יותר מ-40 שנה אחרי צאתו, "מלתעות" נשאר בתודעה הקולקטיבית של עולם התרבות המערבי כמייצג מובהק של האימה האורבת במעמקים ומחכה לתקוף במפתיע. הפוסטר האיקוני, שני התווים המבשרים על האימה, הצווחות המחרידות של שלוותם של נופשים בקיץ – כל אלה ממצבים את הסרט הזה כקלאסיקת קיץ מושלמת.

Wet Hot American Summer

ברדלי קופר, איימי פולר, פול ראד, כריסטופר מלוני ואחרים מככבים בסאטירת סרטי הקיץ הזו מ-2001, שהפכה לסרט קאלט נערץ. כל כך נערץ, שנטפליקס החזירה אותו למסך בדמות מיני-סדרה ב-2015, שיש שיאמרו שאף מתעלה על הסרט המקורי.

גריז

אי אפשר לסגור רשימת סרטי קיץ בלי המחזמר הקולנועי מ-1978 בכיכובם של ג'ון טרבולטה ואוליביה ניוטון-ג'ון, שעזרו לתבנת אהבות נעורים מתוקות-חמוצות ותקעו במוחנו לעד שירים כל כך קליטים שגם השטן לא ברא.

בונוס: נערי החוף

קאלט מכיוון אחר. במקביל ל"עניין של זמן" ולפני הבום הגדול של ילדי אור הירח הספיק אביב גפן לשחק גם בגרוע מבין כל סרטי הגלישה הישראלים (והיחיד), יחד עם אקי אבני השרמנטי. חבורה של צעירים חתיכים שרודפים אחרי בנות חתיכות, וכל הטוב הזה עטוף בעריכה נוסח מגמת קולנוע בתיכון קצנלסון כפר סבא. הקולנוע הישראלי כיקום מקביל. ושיר הנושא, אח, שיר הנושא.