אינדי ג'ונס: כשילדים בני 11 מצלמים מחדש את "שודדי התיבה האבודה"

"שודדים! סיפורו של סרט המחווה הטוב ביותר אי פעם" מקיים את מה שהשם שלו מבטיח: זהו דוקו על שלושה ילדים שצילמו במשך שבע שנים רימייק ל"שודדי התיבה האבודה". שיחה עם היוצר

ואיך אתם ביליתם את הקיץ? אריק אלה, כריס סטרומפולוס וג׳ייסון לאמב. צילום מסך
ואיך אתם ביליתם את הקיץ? אריק אלה, כריס סטרומפולוס וג׳ייסון לאמב. צילום מסך
2 בדצמבר 2015

הארכיאולוג הקשוח עם המגבעת עומד מתוח מול כן האבן שעליו מונח פסל זהב, בידו האחת שקית מלאה חול. כהרף עין הוא מחליף בינה לבין האוצר. אבל הוא טועה בחישוב – האדמה רועדת וסלע ענקי נופל מהתקרה ורודף אחריו לאורך מסדרונות האבן. בשנייה האחרונה הוא מצליח להימלט מהמערה. הסצנה הזאת בפתיחת הסרט "שודדי התיבה האבודה", הראשון בסדרת "אינדיאנה ג'ונס", הלהיבה וריתקה צופים מהיום שבו עלה הסרט למסכים ב־1981. עבור שלושה ילדים אמריקאים היא עשתה יותר מזה: היא שבתה את לבם, הפכה לאובססיה ענקית והולידה פרויקט: רימייק של הסרט (שכל שוט ושוט בו היה שחזור נאמן) בחצר האחורית שלהם. אריק זאלה ביים, כריס סטרומפולוס גילם את התפקיד הראשי וג'ייסון לאמב צילם וערך. הצילומים, שנמשכו שבע שנים, מעולם לא הושלמו – סצנה אחת הייתה מסובכת מדי להפקה. 25 שנים לאחר מכן השלושה חברו שוב כדי להשלים המחווה האפית "שודדי התיבה האבודה – העיבוד".

הסיפור הזה, שהפך כבר למיתולוגיה בקרב מעריצי הסדרה, היה בסיס לסרט התיעודי המקסים "שודדים! סיפורו של סרט המחווה הטוב ביותר אי פעם", של הבמאים ג'רמי קון (שהפיק את קומדיית הקאלט "נפוליאון דינמייט") וטים סקאוסן, שיוקרן בשבוע הבא בפסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני.

"שמעתי על העיבוד שעשו אריק (זאלה) וכריס (סטרומפולוס), אבל לא האמנתי שהוא באמת קיים, ואז הוא הוקרן בפסטיבל סרטי ילדים מקומי והלכתי לראות אותו. זה היה בתקופה ששום דבר לא ממש הלהיב אותי לגבי עשיית סרטים והתאהבתי בסרט לגמרי. היו לי המון שאלות: איפה היו ההורים שלהם? האם מישהו נפגע במהלך העשייה? תוך רבע שעה מתחילת ההקרנה ידעתי שאני הולך לעשות על זה סרט דוקומנטרי. זה סיפור מאוד מעורר השראה. גם אם אנשים חושבים שזה טיפשי, הם היו 100 אחוז בתוך זה והם הקדישו לזה הכל. לכבוד הוא לי שאריק וכריס סמכו עלינו לעשות את זה".

מתי עלה הרעיון להשלים את הסצנה החסרה?

"במשך שנים הם רצו לצלם את סצנת המטוס (שבמהלכה אינדיאנה ג'ונס נלחם בנאצי אימתני על גבי מטוס חד כנף. היא אף מסתיימת בפיצוץ עז – אר"צ), שהייתה חסרה וזה אף פעם לא נראה הגיוני. ואז, כשדיברנו איתם על הרעיון לעשות סרט דוקומנטרי, העלה כריס את ההצעה לצלם את הסצנה האחרונה. אני הייתי מאוד בעד זה, אבל לקח קצת זמן עד שאריק הסכים".

הסרט עוקב אחר הצילומים של הסצנה המסובכת במזג האוויר הלא ידידותי של לואיזיאנה – חום ולחות גבוהים לצד גשמים שנמשכים ימים שלמים. אפשר להבין מה גורם לבני 11 שנה אחר שנה לנסות לממש את החלום שלהם, אבל איך אפשר להסביר אנשים מבוגרים שמתמודדים עם הקשיים האלו?

"אריק וכריס שונים מאוד זה מזה, וזה מה שכל כך עניין אותי בהם, אבל שניהם חדורי מטרה ומלאי תשוקה. ברגע שהם מחליטים לעשות משהו – הם יעשו אותו. בסופו של דבר אני חושב שזה היה פרפקציוניזם. זה תמיד הציק להם, תמיד היה בשולי התודעה שלהם שהם לא סיימו את הסרט".

במהלך השנים כריס ואריק מתרחקים, רבים וחוזרים להיות בקשר. הסרט הופך להיות בחלקו סיפור על מה שקורה לחברי ילדות כשהם מתבגרים.

"אני חושב שלכולנו יש את זה. לכריס ולאריק היה את אינדיאנה ג'ונס שבכל פעם החזיר אותם לקשר זה עם זה. הם רבו שש שנים אחרי שהתחילו את הפרויקט, חזרו לקשר שנה מאוחר יותר, כשיצא הסרט השלישי בסדרה, 'אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון', ואז שוב – כשהעיבוד שלהם הוקרן בפעם הראשונה".

גם אתה בעצמך עשית את "נפוליאון דינמייט" בגיל צעיר למדי. זה גרם לך להרגיש קרבה לכריס ואריק?

"זה קצת שונה כי עשינו את הסרט כשהייתי בן 23. הם היו בני 11, וזה שלב שונה לגמרי בחיים. אבל כל אחד שמנסה לעשות סרט משקיע בזה את החיים, ואני חושב שכל אחד יכול להתחבר לסיפור של ילדים בבית ספר יסודי שמנסים לשחזר סרט שעלה 25 מיליון דולר".

על מה אתה עובד עכשיו?

"אנחנו עדיין עובדים על 'שודדים!', שאמור לצאת לבתי הקולנוע ביוני, ואני עובד על סרט דוקומנטרי נוסף. אבל אני גם רוצה לעשות גרסה עלילתית לסיפור של כריס ואריק. אני אוהב מאוד את ההתחלה של הסרט 'סופר 8' של ג'יי ג'יי אברמס, שבו הילדים מצלמים ביחד סרט. משהו כזה, אבל קומי, באווירה של 'שנות הקסם'".

לו היית צריך לשחזר סרט שוט אחרי שוט, איזה סרט היית בוחר?

"בטח 'הנוסע השמיני 2', אבל אני לא מספיק מטורף בשביל לנסות לעשות את זה".

ומה היית בוחר כשהיית בן 11?

"כשהייתי ילד אהבתי מאוד את 'אוכפים לוהטים' של מל ברוקס. אבא שלי הראה לי אותו והתאהבתי בו. זה הסרט שהייתי עושה, וזה גם סרט שאולי היה לי סיכוי להצליח לעשות".

"שודדים! סיפורו של סרט המחווה הכי טוב אי פעם", סינמטק תל אביב, אולם 2, רביעי (9.12) 21:45; אולם 1, שני (14.12) 19:00