הו, הבית האדום: הסרט שחושף את הסודות של הבית המיסתורי בת"א

סרטה החדש של תמר טל ענתי ("הצלמניה") חושף את ההיסטוריה המסועפת בת המאה מאחורי הבית האדום מרחוב נחמני

הבית האדום ברחוב נחמני 43
הבית האדום ברחוב נחמני 43
17 במאי 2017

בית רדוף רוחות, סטודיו לאמנות פלסטינית או מקלט להומלסים? שמועות רבות נפוצו במהלך השנים לגבי מבנה אדום אחד ברחוב נחמני 43 בתל אביב. רובן כנראה גם נכונות. הבמאית תמר טל ענתי, שסרטה "הצלמניה" זכה בפרס אופיר לסרט התיעודי הטוב ביותר, הסתקרנה מהמבנה המסתורי כבר לפני כ־20 שנה. בשבת הקרובה היא תסגור מעגל כש"הבית האדום", סרט דוקו־אנימציה שביימה בעקבות סודותיו של הבית, יוקרן על כותלו החיצוני במסגרת פסטיבל דוקאביב. "בכל תקופת הלימודים שלי בקמרה אובסקורה גרתי בנחמני 48. שנים עברתי ליד הבניין הזה והמון פעמים נכנסתי לצלם אותו", נזכרת טל ענתי. "הוא היה חורבה במצב נוראי, ג'יפה, בדרך כלל מלא מסוממים – אבל משהו בו סקרן אותי. הארכיטקטורה שלו הייתה כל כך שונה בנוף, שהיה ברור שקרו בו דברים שונים ומגוונים".

לאחרונה הושלם בבניין תהליך שימור מתמשך במטרה להופכו לבית דירות על ידי החברה היזמית כרמי הערבה. זו רכשה את הבית ממשפחת קרסו, יבואני רכב שרצו להפוך אותו לבניין משרדים. עיצוב הפנים תוכנן בקפידה על ידי אדריכלית אורלי שרם. "הבניין נראה בדיוק כמו ביום שגמרו לבנות אותו", מבהיר פרופ' אמנון בר אור, שתכנן את שימור הבית. "שחזרנו הרבה מאוד קירות שהיו שבורים וייצרנו מחדש לבנים אדומות שלא היו קיימות. משפחת קרסו, שהבניין היה בבעלותה קודם, ביקשה ממני כבר בשנות ה־90 לתכנן מהמקום בניין משרדים עם קומה מסחרית. אבל תושבי האזור חששו שיפתחו בקומה המסחרית בתי קפה שיפריעו להתנהלותם התקינה, ולכן הגישו 400 התנגדויות לעיריית תל אביב־יפו. כיום אמור הבניין לשמש כבית דירות יוקרתי".

הבית אכן עבר גלגולים רבים לאורך השנים. הוא הוקם על ידי הציונים הראשונים שעלו מהעיר לודז' ופתחו בו מפעל טקסטיל, ועם השנים הפך גם לבית כנסת ולבית אמנים, עד שננטש למשך תקופה ארוכה. "במהלך התחקיר, לכל מי שדיברנו איתו על הבית היה איזשהו ניצוץ בעיניים", היא מספרת. "לכולם הייתה איזושהי כמיהה אליו, איזשהו געגוע. המקום הפך למין אי קטן בתוך תל אביב, מקום מפלט להרבה אנשים שמצאו בו בית – אם זה ילדים שעישנו בעליית הגג שלו את הסיגריה הראשונה שלהם, או אמן פלסטיני בשם עאסם אבו־שקרה שצייר בו את כל העבודות שלו. מצאנו וידיאו ארט מטורף שאנסמבל בת־שבע צילמו בו בשנת 2000. גם כשהוא ננטש, הבית המשיך לייצר השראה וסקרנות אצל אמנים".

גם "הבית האדום" וגם "הצלמניה" מתעסקים בהיסטוריה, או אם לדייק – בהיסטוריה תל אביבית. "אני מתעסקת בסרטים שלי בשאלה מהו סיפור, מה זו אמת ומהי פנטזיה. צילמתי הרבה מאוד אנשים שהיה להם קשר לבית האדום בתקופות שונות, והמון מהסיפורים שלהם נשמעו כמו אגדות, כאילו לכולם יש איזושהי פנטזיה על הבית. לכן, אגב, הרגשתי שאנימציה היא צורת הביטוי הנכונה לסיפור הזה", היא מציינת. "במשך כמעט 100 שנה התקבצו בבית האדום עשרות אנשים שונים וחלומות שונים, וניסיתי להוציא מתוכם איזושהי מהות של בית".

"הבית האדום" יוקרן במסגרת פסטיבל דוקאביב ברחוב נחמני 43 תל אביב, שבת (20.5) 20:30, 21:30 ו־22:30

מתוך הסרט "הבית האדום" (צילום: יח"צ)
מתוך הסרט "הבית האדום" (צילום: יח"צ)