הבמאיות הדתיות ששוברות את תקרת הזכוכית

סינמטק תל אביב יגוון את התוכנייה שלו ויארח שבעה סרטים שביימו סטודנטיות מבית הספר לקולנוע הירושלמי מעלה, שרוב הלומדים בו מגיעים מרקע דתי־מסורתי

כלום לא קרה
כלום לא קרה
17 בינואר 2017

לאחר שנים שבהן החוגים לקולנוע היו נתונים לשליטתם הבלעדית של גברים מפס הייצור הפוסט טראומטי של צה"ל/יציאה בשאלה/סבתא שלא רוצה לעבור לבית אבות, יותר ויותר נשים יוצאות מבתי הספר האמנותיים ומנדבות לקולנוע הישראלי גיבורות נשיות מרתקות העומדות בזכות עצמן (לדוגמה בסרט "לא פה, לא שם" הטרי של בוגרת מנשר מייסלון חמוד).

למגמה זו חובר ערב חשיפת סרטי הגמר של בית הספר הירושלמי לקולנוע מעלה, שיתקיים בראשון (22.1), ובו יוצגו שבעה סרטי גמר שבמרכזם גיבורות נשיות – שישה מתוכם גם בבימוי נשי למהדרין. הרקע הייחודי של בית הספר מעלה, שרבים מתלמידיו מגיעים מרקע דתי או מסורתי, ייצר מנעד מפתיע של תכנים הנעים מחוויותיה של בת שירות לאומי עד מאבקי הישרדות בשיכונים של עפולה. כמתבקש, ערב החשיפה יכלול גם פאנל נשי בהנחיית נירית אנדרמן ובהשתתפות רמה בורשטיין, ליאור אלפנט, יבגניה דודינה, אליאנה תדהר וליהי סבג.

"מצד אחד הרקע הדתי יכול להיות חיסרון בעולם הקולנוע", אומרת בוגרת מעלה שירה מישר, במאית הסרט "כמו בבית" בכיכובה של דודינה. "אנשים נוטים לתייג אנשים דתיים ולהשליך עליהם את הדימויים שהם מכירים מהתקשורת. בסופו של דבר החברה הדתית היא חברה הטרוגנית ומגוונת, בעלת עושר ופתיחות, ואיננה בהכרח מקובעת. מנגד יש משהו בעולם הדתי שמלווה אותי כיוצרת ומעשיר את היצירה שלי, גם אם היא לא נוגעת ברקע הדתי שלי באופן ישיר".

וכבמאית את מרגישה שיהיה לך קשה יותר להשתלב בתעשייה?
"כסטודנטית לא הרגשתי קושי מיוחד. בתעשייה עצמה לפעמים יש עדיפות לקחת גברים לעבודות מסוימות, מתאורה עד צילום, אבל בהחלט יש מגמה של שיפור. היו לאחרונה הרבה סרטים נשיים, למשל 'לעבור את הקיר', 'לא פה, לא שם', 'סופת חול'. אני מקווה שזה רק יתחזק".

חוד של נעץ
חוד של נעץ


"גיבורות – ערב קולנוע נשי", הסינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, ראשון (21.1) 17:00, כניסה חופשית בהרשמה מראש: shlomi@maale.co.il