תסביך פאפא: שמונה נגנים, שלושה דורות, ארבע שנים וסרט תיעודי אחד

בשלב מוקדם בעבודה על "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב", טל ברדה ונועם פנחס הבינו שכדי להעביר כמו שצריך את סיפורו של האב הדומיננטי של המשפחה המוזיקלית, כל מה שהם צריכים זה לשבת בצד בשקט ולוודא שהמצלמה דולקת

ביג פאפא. צילום מתוך הסרט "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב"
ביג פאפא. צילום מתוך הסרט "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב"
6 בדצמבר 2016

אחרי סיבוב הופעות בפסטיבלי הקולנוע התיעודי הבולטים בעולם, "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב" מגיע לסדרת הקרנות בסינמטק תל אביב. סרטם של טל ברדה ונועם פנחס (ששיתפו פעולה גם בסרט "במרחק פעימה") עקב במשך ארבע שנים אחר הרכב מוזיקלי של שמונה נגנים בני שלושה דורות של אותה משפחה, שעלתה לארץ מטג'יקיסטן ב־1991 ועושה חיל על במות העולם. בראש המשפחה עומד הסב אללו, המכונה פאפא, מתופף וירטואוז ופטריארך מהסוג הישן שהכל יישק על פי דברו. אבל לא כולם רוצים לרקוד לפי הקצב שהוא מכתיב, וההרמוניה שעל הבמה אינה מייצגת את המתחים המשפחתיים, שנחשפים מול המצלמה בכמה רגעים דרמטיים לא מתווכים.

איך הגעתם לדרמה המשפחתית המוזיקלית הזאת?

ברדה: "בעלי, גיל קרניאל, מפיק פסטיבלי מוזיקה. הלכתי איתו להופעה שלהם בתל אביב והייתי מהופנטת לכנרת אביבה, שהייתה אז בת 15. לא הבנתי מה היא עושה על הבמה אחרי חצות באמצע השבוע. חוץ ממנה היו על הבמה רק גברים – אבא שלה, סבא, דוד, אח. עניין אותי לעשות עליה סרט – איך תגדל ואם תוכל למצות את הכישרון הזה. שכנעתי את נועם להצטרף".

פנחס: "הלכנו לעוד הופעה, ישבתי מאחורי הקלעים וראיתי את אביבה מתאמנת על הכינור. הייתה שם אישה ושאלתי אותה עליה. חשבתי שהיא המנג'רית. זאת הייתה עדה, בתו הבכורה (והיחידה) של פאפא, והיא אמרה 'חכה חכה שהיא תתחתן'. המהירות שבה היא נתנה ביטוי לקונפליקט המשפחתי הבהירה לנו שציר אחד כבר יש לנו. אחרי זה בנינו עוד צירים".

בני המשפחה שיתפו פעולה?

ברדה: "הם חשבו שיהיה סרט אחר לגמרי. הם לא הבינו עד כמה המצלמה תחדור לתוך הבית שלהם. הרגשנו שאנחנו תא וידוי בשבילם – זה היה כאילו הם חיכו למישהו נוסף שייכנס הביתה. אמיר, תוך כדי שחזר בתשובה, לא הצליח לתקשר עם אביו וסבו, אבל הוא יכול היה לדבר על זה איתנו. היינו גלגל עזר בשביל כל אחד ללכת לדרך אישית שלו. כך היה גם עם עדה, שלא ניגנה על הקאנון 15 שנה. בפעם הבאה שנועם דיבר איתה היא החליטה להוציא את הקאנון מהבוידם. תוך די הצילומים הבנו מעדה שכשבנה צביקה היה ילד היא נתנה אותו לפאפא שישמש כבייביסיטר. נוצר נתק גדול בינו לבינה, כי היה לו כיף בקרקס המשפחתי, והוא לא רצה לנסוע לאמו החד הורית בהרצליה. הסרט החזיר אותה לקאנון והיא וצביקה הקימו הרכב חדש. היום הם מופיעים יחד, כבר לא עם פאפא".

פנחס: "זה משהו שקורה בסרטים תיעודיים. הם עושים בך שימוש. הנוכחות של המצלמה יוצרת מחויבות, בטח במקרה של משפחה שבה מה שלא נאמר הוא מה שהם רוצים להגיד. שאלתי את עדה אם היא לא מנגנת כי היא אישה או כי היא חזקה ודעתנית. לא ראיתי את פאפא מסתדר עם אף אחד דומיננטי כי הוא זכר אלפא. אבל עדה כן נושאת על עצמה את תפקיד האישה במשפחה פטריארכלית".

ברדה: "פאפא החליט איך יקראו לכל אחד ומי ינגן על מה. הוא גר בקומה העליונה והם כל הזמן עולים אליו לשאול אותו שאלות".

פנחס: "ולא משנה כמה הם מורדים, כולם מוזיקאים. המוזיקה היא הדת בבית".

שילבתם בסרט קטעי ארכיון מרתקים – הופעות של פאפא בטלוויזיה הרוסית, וגם תיעוד מטלטל מיום ההולדת שבו הוא מודה לאל שנתן לו רק בת אחת.

ברדה: "זה הכל סרטי משפחה שלהם שהיו קבורים במחסן שנים רבות. עברנו על מאות שעות".

פנחס: "גילינו אותם בשלב יחסית מתקדם של העריכה. כשאתה רואה את הדברים עצמם אתה מבין כל כך הרבה יותר".

יש עוד יום הולדת לקראת הסוף שגם בו קורה משהו דרמטי.

ברדה: "לא חשבנו שנגיע לעוד יום הולדת, כי האירועים נורא דומים זה לזה. נועם ואני החלטנו לנסוע לבד כי ידענו שאולי עדה תגיע, אבל לא ידענו שזה יקבל כל כך הרבה משמעות מבחינת הציר הדרמטי של הסרט".

פנחס: "בשלב זה של הצילומים כבר באמת היינו הזבוב על הקיר. לאף אחד לא היה אכפת מאיתנו. זה היה לגמרי אותנטי. אני לא צלם גדול. כשהוא קם כל כך פחדתי לדפוק את זה מבחינה טכנית שלא זזתי. לכן הפריים יציב. היינו בהלם. הוא עשה את זה בספורט אלגנט. לא דפק על השולחן. קצת הזכיר לי דיפלומטיה של מלכים".

ברכה חמה. צילום מתוך הסרט "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב"
ברכה חמה. צילום מתוך הסרט "הממלכה המופלאה של פאפא אלייב"

איך הגיבו בני המשפחה כשראו את הסרט?

ברדה: "עשינו להם הקרנה אצלם בבית וחששנו מאוד. אבל איך שהתחיל הם נורא צחקו מהסצנה בשוק. היו גם רגעים של שתיקה ארוכה. הם אמרו שלא פשוט להם הסרט אבל זה מי שהם. פאפא אומר שהוא לא אוהב את הסרט אבל הרבה אוהבים אותו אז הוא בסדר עם זה".

פנחס: "הבכורה הייתה בפסטיבל Hot Docs בטורונטו. אביבה ואריאל באו איתנו. זה היה חשוב להם בגלל המורכבות של הסרט, וזה עזר להם לחיות איתו בשלום כשראו איך הקהל מגיב".

ברדה: "בתחילת הדרך חשבנו שהסוף שלנו יהיה אחר לחלוטין. רציתי בנאיביות שכולם ינגנו יחד במופע ביום הולדת 80 של פאפא. תוך כדי התהליך הבנו שלהיות נאמן למציאות לא תמיד פשוט בסרט תיעודי, אבל ויתרנו על הרצון שלנו כי הבנו שהמציאות יותר חזקה מהכל".

"הממלכה המופלאה של פאפא אלייב", סינמטק תל אביב, שפרינצק 2 תל אביב, שבת (10.12) 15:00, שני (12.12) 21:00, רביעי (14.12) 17:00, שבת (17.12) 15:15; הסרט ישודר בהמשך בערוץ 8 של HOT