המסע המופלא: האלמנטים שמרכיבים את סרטיו של הייאו מיאזאקי

השבוע עולה למסכים "הרוח העולה", סרטו הראשון למבוגרים – ולטענתו גם האחרון בקריירה – של הייאו מיאזאקי. לרגל הפרידה, אספנו את האלמנטים הבולטים ביותר בעבודה של גאון האנימציה היפני

מתוך הסרט "המסע המופלא"
מתוך הסרט "המסע המופלא"
23 ביולי 2014

תעופה

גיבור "הרוח העולה" הוא מתכנן מטוסי הקרב ששימשו את הצבא היפני במלחמת העולם השנייה. מיאזאקי הוא לא רק יפני שגדל בצל המלחמה – לאביו היה מפעל לייצור חלקי חילוף עבור אותם מטוסי קרב. הילד שאהב מטוסים כלל בסרטיו סצנות רבות המתרחשות באוויר. נוסף לשני סרטים שונים שבמרכזם טירות מרחפות, תמצאו ברזומה שלו גם טייס בעל ראש של חזיר, דרקון, מטוסים בעלי כנפי ציפורים ואיש־ציפור שנלחם בהם, מכשפה על מטאטא, נסיכה עם דאון ממונע ואפילו את הענק הפרוותי טוטורו, שמתנתק מהאדמה בעזרת מטרייה וסביבון.

מתוך הסרט "הרוח העולה"
מתוך הסרט "הרוח העולה"

פציפיזם

נדיר למצוא דמויות נבל מרושעות בסרטיו של מיאזאקי, אך בעוד הדמויות בשני צדי המתרס עשויות להיות בעלות מניעים מוצדקים ומורכבים, המלחמה היא הרוע בהתגלמותו: חסרת רחמים, משחיתה, קטלנית. ג'ירו של "הרוח העולה" הוא הדמות האמיתית הראשונה שמיאזאקי בוחר לספר את סיפורה, והוא מעוצב כדמות טרגית – אמן עדין נפש במציאות איומה, המדחיק את השלכות מעשיו. בדמיונו הוא רואה מטוסי נוסעים יפהפיים המביאים רק אושר וטוב לעולם, אך לחלומותיו מתגנבים בלי הזמנה גם ענני עשן סמיכים, אש בוערת ומפלצות שחורות ומאיימות.

מתוך הסרט "הנסיכה מונונוקי"
מתוך הסרט "הנסיכה מונונוקי"

פנטזיה

בסרט "פוניו על הצוק ליד הים", מעין גרסה מוזרה ל-"בת הים הקטנה", נאלצת אמו של הילד סוסקה לנסות להסביר איך ייתכן שהדגיגה שלו התאהבה בו, הפכה לילדה אנושית וגרמה לערעור האיזון בעולם. היא בוחרת להסביר זאת במשפט "לפעמים קורים דברים שאנחנו לא יכולים להסביר". זו כנראה הגישה ההולמת את סרטיו של מיאזאקי. אנימציה מאבדת את יתרונה היחסי כשהיא מנסה לחקות מציאות, ומיאזאקי מעדיף ליצור פרשנות אחרת שלה, כזו שמלאה בחיות דמיוניות, בשדים, בקסמים, במיסתורין ובחוקי פיזיקה עקומים.

מתוך הסרט "השכן הקסום שלי טוטורו"
מתוך הסרט "השכן הקסום שלי טוטורו"

רומנטיקה

הסיפורים שמיאזאקי כותב נוטפים רגש וכל אלמנט אפשרי – מהצבעוניות, דרך האור והמהירות ועד איתני הטבע, מגויס – כדי להעצים את רגשותיהם של הדמויות. כשאהבה רומנטית נכנסת לתמונה, היא כבר הופכת לחוק טבע בעצמה: כל התאהבות היא חד פעמית, גורלית, בלתי נמנעת, ושווה לחוות אותה גם אם אין לה שום סיכוי להתמשש. אגב, העובדה שהסרט החדש שלו מתרחש בעולם האמיתי ולא בארץ קסומה כלשהי, ממש לא אומרת שמיאזאקי ויתר ולו במעט על הרומנטיזציה. חוץ משקיעות מרהיבות ורוח שמנשבת בכל באופן דרמטי, יש שם גם סיפור אהבה אפי ברמות שיגרום לרוב עיבודי "רומיאו ויוליה" להחוויר.

מתוך הסרט "פוניו על הצוק ליד הים"
מתוך הסרט "פוניו על הצוק ליד הים"

דמויות נשיות

בסרטי אנימציה מיינסטרים מהוליווד, המבחר הנשי כולל בדרך כלל בעיקר צעירות שבריריות עם כתר לראשן או פמיניסטיות נועזות במאבק נגד רשע מרושע. את הסיפורים המורכבים יותר נוטים להשאיר שם לבנים. מיאזאקי אוהב להעמיד במרכז סרטיו גיבורות צעירות ואת מסע ההתבגרות שלהן, אם זו הילדה צ'יהירו שיוצאת להילחם כדי לזכות מחדש בזהותה ובשמה ("המסע המופלא"), נסיכת היער העקשנית או המנהיגה הכריזמטית שבה היא נאבקת ("הנסיכה מונונקי") או נערה שעוזבת את הבית ומנסה לבנות חיים משלה ("שירות המשלוחים של קיקי").

מתוך הסרט "המסע המופלא"
מתוך הסרט "המסע המופלא"

אקולוגיה וטבע

הטבע ושבריריותו הוא אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים את מיאזאקי בסרטיו. "נאוסיקה: הנסיכה מעמק הרוחות" וכן "הנסיכה מונונוקי" עוסקים במאבק בין הטבע לקדמה הטכנולוגית, ובשני המקרים המלחמה גורמת להרס הסביבתי. ב-"פוניו" מופנה הזרקור אל עבר זיהום מי הים, וב-"מסע המופלא" מופיעה רוחו של נהר שהטינופת והגרוטאות שהושלכו אליו הפכה אותו למפלצת רירית ומסריחה.

מתוך הסרט "נאוסיקה: הנסיכה מעמק הרוחות"
מתוך הסרט "נאוסיקה: הנסיכה מעמק הרוחות"

אנימציה קלאסית

אף ששילב בעבר אלמנטים ממוחשבים בסרטיו, כיום סטודיו ג'יבלי, אולפן הבית של מיאזאקי, מתבסס על אנימציה דו ממדית מצוירת ביד בלבד. הבמאי הצהיר שאיננו מתנגד עקרונית לטכנולוגיות כמו GI, אבל מרגיש שהוא כבר מבוגר מכדי לנסות אותן. בראיון אחר אמר: "אני חושב שאנימציה דו ממדית נעלמת מדיסני בגלל שהם עשו כל כך הרבה סרטים לא מעניינים. הם הפכו לשמרנים מאוד בדרך שבה יצרו אותם. זה חבל. אני חשבתי שדו ממד ותלת ממד יכולים לחיות יחד באושר".

מתוך הסרט "שירות המשלוחים של קיקי"
מתוך הסרט "שירות המשלוחים של קיקי"

צפו בטריילר לסרט החדש של מיאזאקי, "הרוח העולה"