הקלטת הלוהטת: תשעה סרטים בלתי נשכחים מ-1995

מ"קלולס", דרך "צעצוע של סיפור" ועד "החשוד המיידי" - 1995 הייתה שנה נפלאה לקולנוע. חזרנו אחורה בזמן להבין אם הלהיטים הגדולים עדיין שווים צפייה

מתוך "קלולס"
מתוך "קלולס"

צעצוע של סיפור

1995 הייתה תחילת הסוף של "תקופת הרנסנס" של וולט דיסני. "פוקהונטס" הצליח כלכלית, אבל לא בסדר הגודל של "מלך האריות" או של ציפיות האולפן ממנו. בסמליות אירונית משהו הגיע למסכים באותה השנה גם סרט הבכורה של אולפני פיקסאר, שמציג מאבק בין הפייבוריט הישן ללהיט החדש והמודרני. סרט האנימציה הראשון שנוצר באנימציית מחשב נכנס למקום השני ברשימת הסרטים הרווחיים ביותר של השנה והפך לקלאסיקה מיידית, והאולפן המריא משם אל האינסוף ומעבר לו.

עובר את מבחן הזמן? האנימציה התיישנה, הסיפור ממש לא.

רגע בלתי נשכח: בחירה קשה בין העימות בתחנת הדלק ("אתה! רק! צעצוע!") לבין הסיום הקתרטי ("זה נקרא ליפול בסגנון").

החשוד המיידי

המותחן בכיכובו של קווין ספייסי זכה להערכה ביקורתית, הצלחה מסוימת בקופות ובשני פרסי אוסקר, אבל לא היה להיט של ממש. למזלו, בשביל מותחן־פואנטה כמוהו, שמצריך צפיות נוספות להבנה מלאה, המציאו את חנויות השכרת הווידיאו. שני עשורים אחר כך – לסרט הזה יש כיסא שמור בכל רשימת "הטובים ביותר" וגם מקום של כבוד במועדון ה"ספוילרים שכולם יודעים, גם אם לא מבינים".

עובר את מבחן הזמן? מיושן אבל מחזיק, בעיקר אם אתם תיכוניסטים במגמת קולנוע.

רגע בלתי נשכח: לא תאמינו מי זה קייזר סוזה!

שבעה חטאים

1995 הייתה שנה נהדרת לתת הז'אנר האהוב "מותחן ניינטיז עם סוף מפתיע". כמה שנים לפני "מועדון קרב" הציג דיוויד פינצ'ר – המאסטר של הסגנון הזה – מותחן רציחות שחור משחור ומיזנתרופי מאין כמוהו. לצד בראד פיט הצעיר והתזזיתי ומורגן פרימן התשוש, הופיע בסרט אחד הרוצחים המחויבים למשימתם בתולדות הקולנוע, עם שלל דרכי ענישה גועליות המוצגות בצורה גרפית להחריד. הסרט הזה דוחה כל כך שרק לצפות בו מרגיש קצת כמו חטא.

עובר את מבחן הזמן? בולט אפילו יותר בקיצוניותו על רקע הקולנוע של השנים האחרונות.

רגע בלתי נשכח: כלום לא מנצח את ההפתעה בקופסה.

עכברי הקניון

לו הייתם ילדי גראנג' סטלנים או שניסיתם למכור להם משהו – קווין סמית' היה בעיניכם הדבר הכי קול בעולם. "Mall Rats", סרטו השני של סמית' אחרי "מוכרים בלבד" (טרם הוכרע איזה שם תורגם לעברית באופן מביך יותר), הוא ממש קפסולת זמן ל־1995, עם כל הפלנל, כובעי הגרב, הקפיטליזם האירוני אך מודע לעצמו והסקסיזם הבוטה, וגם הופעת אורח של סטן לי, לפני שהתרגלנו לראות אותו "בהפתעה" כל שלושה חודשים.

עובר את המבחן הזמן? יקסום בעיקר למי שלא חוו בעצמם את התקופה, אבל מתגעגעים אליה.

רגע בלתי נשכח: עצוב, אבל בסוף זוכרים רק את ה־Chocolate covered pretzels.

לפני הזריחה

טרילוגיית ג'סי וסלין של ריצ'רד לינלייטר היא זן פחות מקובל של המשכונים הוליוודיים. ייתכן שהקומדיה הרומנטית החכמה והמפוכחת הזו הייתה נשכחת אם המצלמה לא הייתה שבה אל האמריקאי והצרפתייה שוב ב־2004 וב־2013, בוחנת מה הזמן עושה לפנטזיה הרומנטית ובהמשך לזוגיות. הראשון בסדרה הוא התמים והקיטשי מביניהם, אבל כזה שלא גורם לכאב שיניים. מאז נתנו הרבה תסריטאים לדמויות שלהם לקשקש עצמן לדעת בתקווה ליצור אפקט דומה, מעטים הצליחו.

עובר את מבחן הזמן? דודות יתמוגגו גם היום.

רגע בלתי נשכח: סלין יורדת עם ג'סי מהרכבת. הפנטזיה של כל תייר/ת רומנטיקנ/ית קיבלה שם ופנים.

ג'ומנג'י

משחק קופסה דמוני שנשכח בבית מאובק נפתח מחדש וכל הגיהינום משתחרר. רובין וויליאמס משחק ילד שנכלא בג'ונגל ל־26 שנה בעקבות משימה במשחק וכעת הוא משתחרר חזרה למציאות כמבוגר שעיר במיוחד. מלבד אאוטפיט מרגש, וויליאמס מביא איתו מהג'ונגל שלל חיות כועסות, צמחים טורפים ואסונות טבע. כאוס משתולל בעיר בזמן שהוא, חברת הילדות שלו ושני ילדים רנדומלים מנסים לסיים את המשחק הארור.

עובר את מבחן הזמן? פנינת נוסטלגיה מצחיקה ומטרידה.

רגע בלתי נשכח: "על החוק של ג'ומנג'י עברת, לך לאחור יותר ממה שחשבת". הילד פיטר הופך לקוף אדם אחרי שרימה במשחק.

קלולס

למרבה ההפתעה, דווקא "קלולס" הוא זה שהפך לאורך השנים לנציג הבולט של 1995. הסטייל הבלתי נשכח, הסלנג המדויק והמתיקות האינסופית – רבבות היפסטרים ברחבי העולם בנו את ההגדרה העצמית שלהם כשמול עיניהם דמותה של שר הורוביץ. למעשה דמותה של הורוביץ הפכה כה איקונית, עד שחיסלה כמעט לחלוטין את הקריירה של אלישיה סילברסטון הלוהטת. As if!

עובר את מבחן הזמן? מעולם לא היה יותר רלוונטי.

רגע בלתי נשכח: הרגע שבו שר מבינה שהיא בעצם מאוהבת באחיה החורג, ג'וש.

12 קופים

1995 הייתה שנה היסטרית עבור בראד פיט. הוא כיכב בשני סרטים שזכו לשבחים ולהצלחה קופתית, נבחר לגבר הסקסי ביותר עלי אדמות של מגזין פיפל ותחזק זוגיות יפה להבחיל עם גווינית' פלטרו. "12 קופים" עזר להגדיר אותו סופית כשחקן "איכות", ובצדק, אף שברוס וויליס משחק בתפקיד הראשי, פיט גונב את ההצגה כראש כנופיית הקופים, תפקיד שעליו היה מועמד לאוסקר לראשונה.

עובר את מבחן הזמן? כל כך עובר שעוד לא ברור איך הסרט לא הפך למציאות.

רגע בלתי נשכח: סצנת החלום־מציאות המצמררת בנמל התעופה.

לב אמיץ

הרבה לפני שמל גיבסון הסתבך עם העם הנבחר והביך את עצמו בכל דרך אפשרית הוא היה אייקון ניינטיז לוהט. ב"לב אמיץ" הוא הגיע לשיא הפאתוס והדרמה, כשגילם את ויליאם וולאס, אחד מגיבוריה הלאומיים של סקוטלנד. האפוס ההיסטורי, שאותו גם ביים, זכה בחמישה פרסי אוסקר והפך לסמל לגבריות מאוסה ברחבי העולם.

עובר את מבחן הזמן? למי שמסתקרן לגלות איך הייתה נראית "משחקי הכס" בניינטיז.

רגע בלתי נשכח: גיבסון החופר נושא נאום חוצה להבות במבטא סקוטי כבד.