לקראת האוסקר: מי המועמדים? מי יזכו? כל ההימורים וההערכות

המועמדויות של "אור ירח", "גדרות" ו"לאבינג" מוסיפות גיוון ועניין לטקס, אבל זה לא ימנע מ"לה לה לנד" לבזוז את כל הזהב בבניין כאילו היה שבט ויקינגים

והאוסקר הולך ל... צילום: Shutterstock
והאוסקר הולך ל... צילום: Shutterstock
23 בפברואר 2017

שחקנית משנה

מי מועמדת? נעמי האריס ("אור ירח"), ויולה דיוויס ("גדרות"), מישל וויליאמס ("מנצ'סטר ליד הים"), אוקטביה ספנסר ("מאחורי המספרים"), ניקול קידמן ("סארו – הדרך הביתה").

מי תזכה? זו הפעם הראשונה בתולדות האוסקר שיש רוב של מועמדים שחורים בקטגוריה כלשהי. ויולה דיוויס זכתה בגלובוס הזהב ובפרסי איגוד השחקנים ובאפטא, וזה כנראה לא מותיר מקום להפתעות.

מוצדק? לא ראינו את "גדרות" אבל דיוויס, שזאת המועמדות השלישית שלה, היא שחקנית נפלאה, אז סבבה.

ויולה דיוויס (צילום: Earl Gibson III/Getty Images)
ויולה דיוויס (צילום: Earl Gibson III/Getty Images)

[tmwinpost]

שחקן משנה

מי מועמד? מהרשלה עלי ("אור ירח"), ג'ף ברידג'ס ("באש ובמים"), לוקאס הדג'ס ("מנצ'סטר ליד הים"), מייקל שאנון ("יצורים ליליים"), דב פאטל ("סארו – הדרך הביתה").

מי יזכה? הקטגוריה הזאת נראית פתוחה לחלוטין, עם יתרון קל למהרשלה עלי בשל האהדה ל"אור ירח", שהולך להפסיד ל"לה לה לנד" בכל הקטגוריות האחרות.

מוצדק? מבין השחקנים ב"אור ירח" היה זה טרוונטה רודס שהגיעה לו מועמדות על הופעתו הפוצעת בתפקיד הגיבור בפרק השלישי. אבל האוסקר מגיע למייקל שאנון, שהופעתו החידתית והמרתקת גונבת את "יצורים ליליים".

יתרון קל למהרשלה עלי (צילום: Christopher Polk/Getty Images for TNT)
יתרון קל למהרשלה עלי (צילום: Christopher Polk/Getty Images for TNT)

שחקנית

מי מועמדת? איזבל הופר ("היא"), רות נגה ("לאבינג"), מריל סטריפ ("פלורנס פוסטר ג'נקינס"), נטלי פורטמן ("ג'קי"), אמה סטון ("לה לה לנד").

מי תזכה? לכאורה לשחקניות בדרמה יש יתרון על שחקניות בקומדיות/מיוזיקלס, אבל זה יהיה הלילה של "לה לה לנד" וזה אומר אוסקר לאמה סטון, למרות התלונות על איכות שירתה.

מוצדק? אמה מקסימה והכל, אבל האוסקר צריך ללכת לאנט בנינג, שבכלל לא מועמדת על הופעתה הפקחית ורבת הרבדים ב"נשות המאה ה־20".

תזכה למרות התלונות על איכות שירתה. אמה סטון (צילום: Kevin Winter/Getty Images)
תזכה למרות התלונות על איכות שירתה. אמה סטון (צילום: Kevin Winter/Getty Images)

שחקן

מי מועמד? קייסי אפלק ("מנצ'סטר ליד הים"), ריאן גוסלינג ("לה לה לנד"), דנזל וושינגטון ("גדרות"), ויגו מורטנסן ("קפטן פנטסטיק"), אנדרו גרפילד ("הסרבן").

מי יזכה? קייסי אפלק מגיש הופעה עצורה, מונוטונית אפילו, שנטענת בעוצמה בשל התסריט המעולה, אבל הוא לקח את כל הפרסים האפשריים וזה לא הולך להשתנות.

מוצדק? הלב הולך עם וויגו מורטנסן.

קייסי אפלק (צילום: Frazer Harrison/Getty Images)
קייסי אפלק (צילום: Frazer Harrison/Getty Images)

תסריט מקורי

מי מועמד? "מנצ'סטר ליד הים", "לה לה לנד", "באש ובמים", "הלובסטר", "נשות המאה ה־20"

מי יזכה? אחלה קטגוריה, ושאפו על המועמדות ל"הלובסטר". "לה לה לנד" צריך לזכות, אלא אם כן הבאקלאש ההולך ומתרחב (הסרט לבן מדי, שטחי מדי, מרוצה מדי מעצמו וכיו"ב) יספיק לשרוט אותו.

מוצדק? קנת' לונרגן הוא תסריטאי אמן, ואם התסריט המופתי שכתב ל"מנצ'סטר ליד הים" ירוויח מהבאקלאש הנ"ל, זה לא יהיה עצוב בכלל.

לא יהיה עצוב אם התסריט של "מנצ'סטר ליד הים" יזכה (צילום מסך)
לא יהיה עצוב אם התסריט של "מנצ'סטר ליד הים" יזכה (צילום מסך)

תסריט מעובד

מי מועמד? "אור ירח", "מאחורי המספרים", "המפגש", "גדרות", "סארו – הדרך הביתה".

מי יזכה? גם כאן "אור ירח" מרוויח מהיעדרו של "לה לה לנד", והוא אמור לזכות.

מוצדק? "אור ירח" נכתב לבמה, וזה קצת מורגש מדי. לעומתו "המפגש" הוא מלאכת מחשבת של עיבוד סיפור קצר ליצירה קולנועית מורכבת וחכמה.

מלאכת מחשבת של עיבוד סיפור קצר ליצירה קולנועית מורכבת וחכמה. "המפגש"
מלאכת מחשבת של עיבוד סיפור קצר ליצירה קולנועית מורכבת וחכמה. "המפגש"

סרט בשפה זרה

מי מועמד? "טוני ארדמן" (גרמניה), "הסוכן" (אירן), "טאנה" (אוסטרליה), "איש ושמו אובה" (שבדיה), "ארץ המוקשים" (דנמרק).

מי יזכה? אם חברי האקדמיה ירצו להוציא לשון לטראמפ, הם יבחרו את הסרט האירני, אף שהבמאי אשגאר פרהאדי כבר הודיע שאין לו כוונות לנסות להגיע לטקס. אבל טעמם האופייני צריך להעניק יתרון לאחד משני הסקנדינבים – סיפורו של איש נוקשה שאהבה חושפת את הפונטציאל האנושי שלו מול סיפורם של חיילים גרמנים מסכנים בסוף המלחמה שחושף את הפוטנציאל של חוסר אנושיות אצל כולנו. אם להמר: "ארץ המוקשים".

מוצדק? ראו הביקורת על "טוני ארדמן".

טוני ארדמן
טוני ארדמן

בימוי

מי מועמד? דמיאן שאזל ("לה לה לנד"), מל גיבסון ("הסרבן"), קנת לונרגן ("מנצ'סטר ליד הים"), בארי ג'נקינס ("אור ירח"), דני וילנב ("המפגש").

מי יזכה? רק על סצנת הפתיחה על הכביש המצולמת כולה בשוט וירטואוזי אחד מגיע לדמיאן שאזל אוסקר על בימוי, והוא ירקוד בקלילות בדרך לבמה.

מוצדק? בהחלט.

ירקוד בקלילות בדרך לבמה. דמיאן שאזל (צילום: Matt Winkelmeyer/Getty Images for SBIFF)
ירקוד בקלילות בדרך לבמה. דמיאן שאזל (צילום: Matt Winkelmeyer/Getty Images for SBIFF)

סרט

מי מועמד? "לה לה לנד", "מנצ'סטר ליד הים", "אור ירח", "המפגש", "הסרבן", "סארו – הדרך הביתה", "מאחורי המספרים", "באש ובמים", "גדרות".

מי יזכה? שלושה שחזורים של סיפורים היסטוריים על גיבורים יוצאי דופן, שני עיבודים למחזות על מה זה להיות שחור בארצות הברית, סרט מדע בדיוני עם מסר של הידברות ושלום אוניברסלי, מותחן פשע דרומי על רקע המשבר הכלכלי, דרמה מוחצת על אבל ואשמה, או מחזמר צבעוני וקליל כמו נוצה (עם תבלין של החמצה רומנטית)? ועכשיו כולם ביחד: "עיר של כוכבים, את נוצצת רק בשבילי?". נראה שכן.

מוצדק? מתוך הרשימה "המפגש" או "מנצ'סטר ליד הים" ראויים יותר, אבל הסרט הכי טוב של השנה שעברה היה "אמריקן האני", שאפילו לא מועמד.

ראוי יותר מ"לה לה לנד". "מנצ'סטר ליד הים"
ראוי יותר מ"לה לה לנד". "מנצ'סטר ליד הים"