קיצור תולדות הסקס: מה השתנה בין "חתונה מאוחרת" ל"רווקה פלוס"

אחרי סצנות המין הבוטות והמבוימות בגסות של "רווקה פלוס" ו"התגנבות יחידים", קצת קשה לזכור שבתחילת דרכו הקולנועית ידע דובר קוסאשווילי לעשות שימוש נבון ומרגש במין מצולם. מה השתבש?

מתוך "זוג יונים"
מתוך "זוג יונים"
4 ביולי 2017

דובר קוסאשווילי הפך לאחד הבמאים המרכזיים בקולנוע הישראלי כמעט בן לילה. ההצלחה בפסטיבלים של סרט הגמר שלו "עם חוקים" הובילה אותו מהר מאוד ליצירת סרטו הארוך הראשון, "חתונה מאוחרת", שזכה להצלחה מסחררת ומשם לקריירה רציפה, גם אם לעתים שנויה במחלוקת. בחמישי (6.7) יוצא לבתי הקולנוע סרטו החמישי "זוג יונים", העוסק בפנטזיות מיניות של זוג במהלך חופשה בבית מלון. כל סרטיו הארוכים של קוסאשווילי זכו לתשומת לב ציבורית בין היתר בגלל העיסוק שלהם במיניות (שהיה חריג בנוף הקולנוע הישראלי, לפחות עד לפני שנים אחדות) בצורה זו או אחרת וכללו סצנות סקס, לעתים מפורטות וגרוטסקיות, ו"זוג יונים" החדש, שהכוכבת שלו טל טלמור מבלה חלק ניכר ממנו בעירום מלא, אף מתיימר להיות פרובוקטיבי מקודמיו.

יציאת "חתונה מאוחרת" בשנת 2001 לוותה ברעש תקשורתי גדול סביב סצנת הסקס שבמרכזו. רונית אלקבץ המנוחה וליאור אשכנזי הלכו באומץ עם חזונו של הבמאי, והתוצאה היא סצנת סקס ארוכה במיוחד במושגי קולנוע – 13 דקות שלמות. בניגוד לסצנות מין אחרות שביים קוסאשווילי בהמשך הקריירה, סצנה זו מורכבת ומשכנעת: יש בה אינטימיות והומור לצד משחקי כוח ומניפולציות. זו סצנה מפורטת אך לא גרוטסקית, והיא משתלבת בסרט באופן אינטגרלי. מעל הכל היא מהותית לסרט ולהבנה של הצופים את מערכת היחסים בין שתי הדמויות הראשיות, שאת הקשר ביניהן מנסות לטרפד הדמויות האחרות פעם אחר פעם לאורך כל הסרט. האינטימיות המינית מחזקת את תחושת ההזדהות של הצופים בסרט עם הדמויות שבו וגורמת בסופו של דבר לאפקט רגשי גדול יותר במהלך הצפייה בו ובייחוד לקראת הפרידה שבסופו.

ליאור אשכנזי ורונית אלקבץ ב"חתונה מאוחרת"
ליאור אשכנזי ורונית אלקבץ ב"חתונה מאוחרת"

במבט לאחור דווקא סצנת המין ב"חתונה מאוחרת" היא היוצאת מן הכלל בסרטי קוסאשווילי. כבר בסרטו הבא, "מתנה משמים", סצנות המין בוטות הרבה יותר ומבוימות בטון שונה באופן משמעותי. הסצנה הבולטת שב"מתנה משמים" מכילה ניסיון כושל לבצע שלישייה. את הדמות שמניעה את המהלך מגלם לא אחר מאשר דובר קוסאשווילי עצמו, אשר מזמין קולגה לעבודה (רמי הויברגר) לפגוש בחורה בשם פירה (אנסטסיה קובלנקו). בעוד דמותו של קוסאשווילי באה למפגש המיני בזקפה מלאה (קוסאשווילי לא חוסך מאיתנו את המראה שלו בשיא אונו, והוא הודה בראיונות שלקח ויאגרה על הסט כדי לתפקד כנדרש בסצנה), דמותו של הויברגר חווה אין אונות. כך בזמן שקוסאשווילי מבצע את זממו מאחור, דמותו של הויברגר מנסה להתנשק עם הבחורה בהתאם לתנועות גופה בזמן המשגל, אך היא נושכת בשוגג את שפתיו. לסצנה זו יש כמה יתרונות וכמה חסרונות – מהצד השלילי דמותה של פירה משמשת עבור הגברים כאובייקט לפורקן מיני בלבד, הסצנה כולה גרוטסקית וחסרת עידון, לרבות העירום שבה. מהצד החיובי, סצנה זו, כמו סצנות רבות אחרות ב"מתנה משמים", היא צבעונית ומלאת חיים ויש לה גם חשיבות עלילתית – היא מדגישה את עליבות מערכת היחסים בין שני הזכרים, שמכאן עד סוף הסרט ינהלו ביניהם משחקי אגו בעקבות הפער בין ההצלחה של האחד וכישלונו של האחר לתפקד מינית בסצנה.

רמי הויברגר ואנסטסיה קובלנקו ב"מתנה משמיים"
רמי הויברגר ואנסטסיה קובלנקו ב"מתנה משמיים"

בשני סרטיו הבאים, סצנות המין הופכות שרירותיות וגרוטסקיות עוד יותר. "התגנבות יחידים" על פי ספרו של יהושע קנז, מתרחש בשנות ה־50 בבסיס טירונות של חיילים בעלי כושר לקוי. באופן טבעי כל גיבוריו המרכזיים של הסרט הם גברים. למרות זאת לא נפקד מקומה של סצנת משגל תמוהה וקצרה (פחות מדקה וחצי). כאשר עליזה (הדס מורנו) מגיעה ללא התראה לבסיס הטירונות לבקר את אבנר (גיא אדלר). הוא לא מרוצה מהביקור ומלווה אותה מחוץ לבסיס, מה שלא מונע ממנו לפתע לעצור בין הסלעים ולהתגפף איתה. היא מבקשת ממנו להפסיק, אך הוא ממשיך והיא דומעת. כמה שניות אחר כך היא זאת שמבקשת לענג אותו, אך שני חיילים אחרים מפריעים למפגש וקוטעים אותו. קוסאשווילי נקלע לסצנה בעייתית מבחינת אמינות – לא ברור מה המניע של עליזה, כי כל כמה שניות היא מתנהגת אחרת ממה שהיא אומרת ולהיפך. עושה רושם שקוסאשווילי ניסה לכווץ מערכת יחסים שלמה לזמן קצרצר (עליזה תופיע בהמשך הסרט לעוד שניות ספורות בלבד) והתוצאה מרושלת ותלושה משאר עלילת הסרט.

מתוך "התגנבות יחידים"
מתוך "התגנבות יחידים"

אבל השיא השלילי נרשם דווקא בסרטו הבא של קוסאשווילי "רווקה פלוס", שנקטל על ידי הביקורות ולא חסרות לכך סיבות. בין השאר הסרט מכיל סצנה מחליאה במיוחד בה גיבורת הסרט זהבה (יעל טוקר), גננת במקצועה, מזמינה גבר למפגש מיני בשירותים של גן הילדים, בעוד הילדים משחקים בחצר הסמוכה. הגבר מסרב בתוקף לשים קונדום למרות הפצרותיה של זהבה, שלנוכח סירובו לא מוכנה לשכב איתו, והוא בתגובה לסירוב תופס אותה באכזריות, מסובב אותה וכופה את עצמו עליה. מיד אחר כך הוא מטיח את ראשה בקיר וגורם לשיניים שלה להישבר. לסיום הוא משליך על ראשה את הקונדום והמצלמה נשארת עליה במצב זה שניות ארוכות. מדובר בסצנה משונה ומטרידה מכל הבחינות, ששומטת לחלוטין את האפשרות לחוש אמפתיה כלשהי לדמויות, שמתנהגות באופן אימפולסיבי או שרירותי. אם קוסאשווילי רצה להעביר ביקורת חברתית על התנהגותם של גברים מסויימים, הסצנה החטיאה את המטרה שלה לחלוטין, לא מעט בגלל הצורה שבה היא בוימה. לסיכום, יש רושם שבין "חתונה מאוחרת" המאופק יחסית עד ל"רווקה פלוס" הוולגרי, סצנות המין בסרטים של קוסאשווילי הפכו מסרט לסרט לשטחיות, בעייתיות מבחינת הייצוג הנשי ותלושות מבחינה עלילתית, וקוסאשווילי עצמו נראה כאילו התמכר מעט לפרובוקציות ולתגובות השנויות במחלוקת.

יעל טוקר ב"רווקה פלוס"
יעל טוקר ב"רווקה פלוס"