תעשה לך פסל

בלילה שבין ראשון לשני ייערך בלוס אנג'לס טקס האוסקר ה־86. רגע לפני שנדע מי לקח את הפרס ומי יצא בידיים ריקות - הנה כל הזוכים בקטגוריות האלטרנטיביות של Time Out

26 בפברואר 2014

הטרנדים של 2013

אשמה לבנה

הקולנוע האמריקאי לא מפסיק להתעסק בשנים האחרונות בעבדות וב-White Guilt. תחילה באופן מרוכך יחסית עם "העזרה", אחר כך עם "לינקולן" ו"ג'אנגו ללא מעצורים" – שלושתם בוימו על ידי לבנים. השנה הגיע השיא עם "מנדלה: ארוכה הדרך אל החופש", "המשרת" ו"12 שנות עבדות". השני הוא המועמד המוביל לפרס הסרט הטוב ביותר וגם מייצג נושא נוסף שחזר בסרטים רבים השנה: המאבק להישרדות. מ"כח משיכה", "קפטן פיליפס" ו"הכל אבוד", דרך "מועדון הלקוחות של דאלאס" ואפילו "חלום אמריקאי" – כולם עשו השנה הכל כדי להישאר בחיים.

צ'יווטל אגיופור ב"12 שנים של עבדות"
צ'יווטל אגיופור ב"12 שנים של עבדות"

זאת הכלכלה, טמבל

הוליווד בחנה השנה את ההונאה הפיננסית מכמה זוויות: מצד אחד הרמאי חסר הלב ג'ורדן בלפורט ב"הזאב מוול סטריט", מצד שני הקשיש התמים ממונטנה שנופל בפח של זכייה בפרס מזויף ב"נברסקה", מצד שלישי אשת הרמאי שנתפס ומתאבד, שנאלצת להתמודד עם החיים בלי הכסף ("יסמין הכחולה"), וכמובן "חלום אמריקאי" בכיכובם של שני אשפי רמאויות שיוצאים לשחד אישי ציבור כדי להימלט ממאסר. תוסיפו לזה את המאבק הדון קישוטי ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" נגד תאגידי התרופות וקיבלתם שנה שכולה חרדות כלכליות.

הישגים יוצאי דופן בתחום השיער

השפם של חואקין פיניקס ("היא")

הופעה חשופה עד העצם. חואקין פיניקס ב"היא"

הזקן הג'ינג'י של מייקל פסבנדר ("12 שנים של עבדות")אוסקר 12 שנים של עבדות 02_H

בראדלי קופר ברולים, כריסטיאן בייל בהלוואה וחיסכון, התסרוקת המפוארת מדי של ג'ניפר לורנס ("חלום אמריקאי")הרולים של בראדלי קופר

הפאות של ג'ראד לטו כטרנסג'נדרית מהממת ("מועדון הלקוחות של דאלאס")

ג'ראד לטו מועדון הלקוחות

ברוס דרן ממציא מחדש את תספורת בן גוריון ("נברסקה")

ברוס דרן נברסקה

מקופחי השנה

"בתוך לואין דיוויס"

הסרט החדש של האחים כהן היה אמור, על פי כל התחזיות, להיות המועמד העשירי בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. הסרט, שמספר על זמר פולק שאיננו זוכה בהערכה, הגשים את הנבואה שבו כשקיבל כתף קרה מהאקדמיה ושתי מועמדויות שוליות: הצילום ומיקס הסאונד. אפילו לא מועמדות בקטגוריות המוזיקה.

אמה תומפסון

העובדה שטום הנקס לא מועמד בפעם האלף על תפקידו כוולט דיסני ב"להציל את מיסטר בנקס" לא כל כך מכאיבה, אבל ההתעלמות מהתפקיד המאתגר של תומפסון כמחברת "מרי פופינס", פי.אל טרברס, צורמת למדי.

"בלאקפיש"

הסרט הדוקומנטרי הכי מדובר של השנה האחרונה לא השתחל לרשימת המועמדים בפרס הדוקו, וכמוהו גם סרט תיעודי בולט נוסף – "סיפורים שאנו מספרים" של שרה פולי.

מתוך הסרט "בלאקפיש"

רוברט רדפורד

השחקן הוותיק נשא על כתפיו את הסרט "הכל אבוד" בתפקיד קשה פיזית ונטול טקסט לחלוטין, אבל נשאר מחוץ לקטגוריית השחקן. אם לוקחים בחשבון את העובדה שטום הנקס לא זכה למועמדות (גם) על התפקיד שלו ב"קפטן פיליפס", מסתמן ש־2013 הייתה שנה לא טובה לגלם בה גבר על ספינה.

רוברט רדפורד ב"הכל אבוד"

פיקסאר

רק לפני שנים ספורות "צעצוע של סיפור 3" ו"למעלה" היו מועמדים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, השנה "בית ספר למפלצות" שלהם לא נכנס אפילו לקטגוריית האנימציה. מה שמעליב אפילו יותר היא העובדה שלהיטים מוצלחים פחות ממנו, "גנוב על המיניונים" ו"הקרודים", דווקא כן שם.

ההופעה הקצרה הטובה ביותר

פול ג'יאמטי כסוחר עבדים שמה זה הולך לגיהינום ("12 שנים של עבדות")

אוסקר 12 שנים של עבדות_H

בראד פיט מלהק את עצמו לתפקיד המושיע הלבן ("12 שנים של עבדות")

בראד פיט 12 שנים של עבדות

מת'יו מקונוהי כסוחר מניות נטול מוסר ("הזאב מוול סטריט")

מת'יו מקונוהי הזאב מוול סטריט

ג'ורג' קלוני לא מאבד את חוש ההומור גם כשהוא אבוד בחלל ("כח משיכה")

ג'ורג' קלוני

לואי סי.קי הכי מגניב בסרט. כל סרט ("יסמין הכחולה" / "חלום אמריקאי")

סצנות הסקס החשובות

שפחה חסרת שם מחללת את סולומון נורת'אפ ("12 שנים של עבדות")

ג'ורדן ונעמי בלפורט מזדיינים בין ערימות דולרים ("הזאב מוול סטריט")

סקס בחושך מוחלט ("היא")

רון וודרוף מגלה שגם בחורות יפות נדבקות באיידס ("מועדון הלקוחות של דאלאס")

לא, גם שהם במיטה הם לא סותמים ת'פה ("לפני חצות")

החיה הטובה ביותר

החתול הג'ינגי מ"בתוך לואין דיוויס"

אוסקר אייזק בסרט "בתוך לואין דיוויס"