בית מזכוכית: שי אביבי ומיכל ליבידינסקי פותחים הכל

זה כבר כמעט חמש שנים ששי אביבי ומיכל ליבידינסקי מכבסים בחוץ - לא סתם בחוץ, על הבמה - את הכביסה המלוכלכת שלהם. מבחינתם זו כבר דרך חיים

שי אביבי. צילום: יולי גורודינסקי
שי אביבי. צילום: יולי גורודינסקי
17 בינואר 2017

"לאמירת האמת יש מחיר. מצד שני, גם לשקר או להעמדת פנים", אומרת מיכל ליבידינסקי. "שקר הוא פצע מוגלתי. לנקות אותו כואב בהתחלה, אבל אחר כך הגוף מתפקד יותר טוב. גם הלב. גם הזוגיות". והיא יודעת על מה היא מדברת: כבר כמעט חמש שנים שליבידינסקי (44) ובן זוגה שי אביבי (53) מריצים יחד את המופע "באושר ובעושר", המבוסס על מערכת היחסים שלהם. ליבידינסקי על התסריט, אביבי על הבמה. זה יכול להיראות חושפני ברמות של משפחות ששמן הוא קרדשיאן (או דיין), אבל השילוב הזה עובד להם: הם ביחד כבר 18 שנה, מגדלים שני ילדים, ובתקופה האחרונה פתחו בפרדס חנה, שם הם גרים, את מועדון היוניקורן, המשמש כפלטפורמה למפגשים קהילתיים על אותם צירים תמטיים: הופעות, הרצאות וכן, גם סדנאות על מיניות קשובה.

הזרקור נמצא על השחקן, הכותב נשאר בצללים. זה מתבטא אצלכם גם ברמה האישית?
אביבי: "הנטייה שלי היא להצחיק את הקהל. זו המשימה שאני לוקח על עצמי באופן אינטואיטיבי בתוך ההופעה. למיכל יותר חשוב לרגש, שיקלטו את המסר, המחשבה והרגש. אני פרפורמר אז נגזר מזה שאני קצת סאקר של להצחיק. מצד שני, מיכל קצת סאקרית של מסרים".

המופע המשותף התחיל בעקבות תחביב של ליבידינסקי: לתעד בכתב שיחות אינטימיות שלהם. בהתחלה זה היה למגירה. אחר כך הם החליטו לגלגל את זה למופע בידור. בגלל פרק הזמן הארוך שבו תועדו השיחות, מנעד הנושאים והרגעים המתועדים, העליות והמורדות, גדול מאוד: המין האדיר (ואיך הוא נהיה אדיר), הצורך בקצת ספייס, התשוקה לאחרים, לאחרות, השינה בחדרים נפרדים, ההתלבטות אם להיפרד או להישאר יחד למרות כל הקשיים (התשובה לזה כבר ידועה). כל זאת בצל התמודדות גלויה עם השיח הפמיניסטי הצומח והמשתנה.

שי אביבי ומיכל לבדינסקי. צילום: זוהרון
שי אביבי ומיכל לבדינסקי. צילום: זוהרון


שי, מגבר אל גבר: הליברליות הזאת לא מסריטה אותך לפעמים?

"ברור שזה מסריט", מודה אביבי. הקול שלו נעשה כבד, מהורהר. "בגדול ב־6,000 השנים האחרונות שלטה האנרגיה הגברית והאנרגיה הנשית דוכאה. במאה ה־20 זה נפרץ ונפתח. האנרגיה הנשית עולה שוב והמון דברים צריכים להסתדר מחדש. המון גברים, כולל אני, מכבדים את עליית האנרגיה הנשית, שמחים בה אבל קצת מאבדים את עצמנו. אז יוצא מזה שאנחנו מבולבלים ממי שאנחנו, מהאנרגיה הגברית, מאיך אנחנו עומדים מול אישה בלי להקטין את עצמנו ובלי לחשוב שכל גבול שאנחנו שמים ישר הופך אותנו לאינקוויזיטורים חשוכים".

במופע אתם מראים כל כך הרבה משברים ושבירת גבולות שחוויתם. זה לא מערער את הקשר?
ליבידינסקי: "הכל זה בעצם אבנים על אבנים שבונים את הזוגיות שלנו. כל משבר כזה הוא אבן דרך. למדנו מזה דברים, חווינו והמשכנו".
אביבי: "אני מסתכל אחרת על בדיקת הגבולות ועל הסערות. זה מיועד למציאת באלאנס בין האנרגיה הנשית לגברית בכל בית ומערכת יחסים. האנרגיות האלה מבקשות צמיחה משותפת ואיזון. המון פעמים זה עובר דרך העמדת אתגרים. מערכת היחסים שלנו מונוגמית אבל אנחנו מכירים המון זוגות פתוחים ובעבר היו לנו גישושים בנושא הזה. עכשיו יש לנו גבולות ברורים".

"באושר ובעושר", צוותא, אבן גבירול 30 תל אביב, חמישי (26.1) 21:00, 99 ש"ח

שי אביבי. צילום: יולי גורודינסקי
שי אביבי. צילום: יולי גורודינסקי