נא לחשוב בהתאם

אורוול טבע ב־"1984" מושגים כמו האח הגדול, משטרת המחשבות, חדר 101 ושיחדש. הלקסיקון המלא לקורא המתחיל

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
20 במרץ 2014

אוקיאניה, איראסיה ואיסטאסיה

שלוש המעצמות בספר. בראשונה מתגורר הגיבור, ווינסטון סמית', והיא משתרעת על פני אמריקה, האיים הבריטיים, אוסטרליה ודרום אפריקה. איראסיה כוללת את ברית המועצות ואירופה, ואיסטאסיה את יפן, סין, קוריאה והמזרח הרחוק.

סוצאנג

סוציאליזם אנגלי, התורה השלטת באוקיאניה. עקרונותיה הם מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות ובערות היא כוח.

האח הגדול

שליט המפלגה באוקיאניה. האזרחים מצווים לסגוד לו, אך איש מעולם לא פגש בו.

החוג הפנימי

חברי המפלגה הרשמיים הנחשבים כמעמד העליון ומהווים 2 אחוז מהאוכלוסייה.

טלסקרין

טלוויזיה דו־כיוונית. לכל חברי המפלגה יש אחת כזו בכל חדרי ביתם. כך הם מצויים באופן קבוע בטווח שמיעה של שידורי התעמולה הרצופים ונתונים תחת פיקוח מחשבתי, גם כשהם ישנים. בטלסקרין אי אפשר להעביר ערוצים והיחידים שיכולים לכבותו הם חברי החוג הפנימי.

שיחדש

הלשון הרשמית באוקיאניה. היא מבוססת על אנגלית אולם כל המילים המבטאות רעיונות לא "אורתודוכסיים" הוסרו ממנה. יוצריה צמצמו את אוצר המילים למינימום על מנת להגביל את טווח הרעיונות שיוכלו לבוא לידי ביטוי. היא עושה שימוש בקיצורים ובהלחמים כדי להסוות את משמעותן המקורית של המילים מתוך מחשבה שככל שמגלגלים את המילה על הלשון במלואה כך מיטיבים להבינה.

שיחישן

אנגלית. שפת העבר שמכילה מילים שמבטאות רעיונות שלא מקובלים על המשטר הנוכחי.

דוחושב

האמנות העדינה של חשיבת דבר והיפוכו בעת ובעונה אחת – רק כך ניתן להבין את סיסמאות המפלגה, וכן את העובדה כי המקום שבו מופצים שקרים גסים נקרא "מיניסטריון האמת", המקום שאליו נלקחים האסירים הפוליטיים הוא "מיניסטריון האהבה" ושמו של מחנה עבודות הכפייה הוא "מחנשמחה".

חושבפשע

כל פעילות מנטלית המנוגדת לעקרונות המפלגה.

משטחושב (משטרת המחשבות)

הגוף האחראי על לכידתם של חושביפשע. משטרת המחשבות מפקחת על הציבור באמצעות שימוש במרגלים, במסוקים ובטלסקרין.

חדר 101

התחנה האחרונה ב"מיניסטריון האהבה", שם מתעמת כל אסיר עם הפוביה שלו. זה יכול להיות מוות בטביעה, קבורה בחיים או מפגש מצער עם עכברושים.

פרולים

הפרולטריון, כ־85 אחוז מאוכלוסיית אוקיאניה. הם לא נמצאים תחת מעקב כבד כמו חברי המפלגה ולרובם אין אפילו טלסקרין. מותר להם לצרוך פורנוגרפיה, זנות ושאר עיסוקים שנחשבים כחושבפשע, כל זאת על מנת לשמר את מעמדם כ"המונים".

לא אנשים

מי שביצעו עברה על החוק וקיומם נמחק מההיסטוריה. כל חברי המפלגה נדרשים להסירם מזיכרונם ומי שיזכיר אותם יואשם בחושבפשע ולא יזכה למות קדושים.

איוד

מעשה ההוצאה להורג בידי המדינה ומחיקת הקיום של אדם מהרשומות. האופן שבו הופכים ל"לא אנשים".