לקראת הבחירות לעירייה: אסף הראל עונה על השאלות שלכם

ביקשנו מקוראי Time Out לשלוח לנו שאלות נוקבות למועמדים, בחרנו 20 שאלות - ודרשנו תשובות. מה חושב המתמודד שעד היום היה בעיקר בטלוויזיה על הפיכתה של תל אביב לעיר לעשירים בלבד?

"במקרה עברתי ליד הרשימה, סתם נכנסתי לראות מי בפנים". אסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)
"במקרה עברתי ליד הרשימה, סתם נכנסתי לראות מי בפנים". אסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)
1 באוגוסט 2018
(צילום: איליה מלניקוב)
(צילום: איליה מלניקוב)


מהי לדעתך הבעיה הכי גדולה בעיר עכשיו ואיך אתה מתכנן לפתור אותה?

יש לעיר שתי בעיות מרכזיות. הכללית יותר היא בעיית זהות. למי תל אביב אמורה לדאוג קודם: לאנשי המשרדים שבאים לעבוד בה, לתושבי הפריפריה והתיירים שבאים לבלות בה או לתושבים שגרים כאן? לצערי העיר התבלבלה בשנים האחרונות ומרוב התלהבות מתזרים המזומנים שמגיע מתיירים, עסקים ואורחים, שכחו את התושבים.

הבעיה השנייה והבוערת היא המדרכות שהפכו לאזור מסוכן. ילדים, מבוגרים ולמעשה כל אזרחי העיר נפגעים בקביעות מרוכבי אופניים, שרק רוצים לא להידרס בעצמם. התחבורה בעיר בכאוס בגלל סדר עדיפויות שגוי. לרגעים נדמה שמי שמצביע בבחירות הן המכוניות ולכן הן שולטות במרחב. הסדר הבריא בכל עיר צריך להיות – הולכי רגל במקום הראשון, אחר כך תחבורה ציבורית ורוכבי אופניים, ורק בסוף מכוניות פרטיות.

רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)

מה בנוגע לחניה? מה התוכנית שלך לשנים הבאות?

אני משער שכולם יגידו שהם בעד להפחית את כמות המכוניות ולעבור לתחבורה ציבורית. צדקתי? עכשיו מה שיפה בסיפור הזה, זה שחולדאי מבטיח את זה כבר 19 שנים! אפשר למצוא ציטוטים שלו נגד מכוניות באותה כמות של חניונים שהוא בנה בעיר. דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הבעיה בתל אביב אינה החניה אלא המחסור במדיניות תחבורה אמיתית. כשתהיה פה תחבורה ציבורית טובה – אנשים לא יצטרכו מכוניות פרטיות. זה נורא פשוט, אבל זה דורש מדיניות.

איך תקדם שבילי אופניים נוחים בכל העיר?

בתור המועמד היחיד שבאמת מתנייד רק עם אופניים וטוסטוס אני מבין לעומק את הבעיה ואת התוכניות הנפלאות של שלל ארגוני האופניים, שהעירייה לא מאמצת בגלל מחסור במדיניות תחבורה.

מה עם כמות המירוצים המוגזמת שסותמת את העיר בימי שישי?

אפשר פשוט להעביר את חלקם לשבת בבוקר. עוד רעיון מהפכני, אני יודע, אבל אם זה עבד עם הג'ירו זה יעבוד גם פה.

רוץ תל אביב, רוץ. מירוץ הלילה של תל אביב. צילום: רונן טופלברג
רוץ תל אביב, רוץ. מירוץ הלילה של תל אביב. צילום: רונן טופלברג

איך תילחם בהפיכתה של תל אביב לעיר לעשירים בלבד?

בשני שלבים: הראשון, לבנות הרבה יותר דירות. יעד של 5,000 דירות בשנה הוא ריאלי אם מחשיבים התחדשות עירונית (ציפוף מרחבים קיימים תוך שמירה על המרקם העירוני), תהליך שתל אביב רחוקה מלהצטיין בו. מדינת ישראל עומדת להכפיל את עצמה ב־30 השנים הקרובות ותל אביב חייבת להיות חלק מהצמיחה הזאת, אבל – וכאן מגיע העיקרון השני – 20 אחוז מהדירות חייבות להיות בנות השגה, שזה אומר דירות קטנות יותר (כיום גודל דירה חדשה ממוצעת הוא 136 מ"ר!) ובמחיר מפוקח (הן לשכירות ארוכת טווח והן לקנייה).

האם יש לך תוכניות לקידום דיור בר השגה ואם כן, מהן?

מה שעניתי למעלה. אבל אני משער שכולם יגידו שיש להם תוכניות לדיור בר השגה – לכן צריך לדבר על מעשים ולא על תוכניות. עירייה שלא בנתה דיור בר השגה 20 שנה לא תבנה אותו גם ב־20 השנים הבאות.

למה אין פיקוח על מחירי ותנאי השכירות בעיר?

כי הנהגת העיר לא שוכרת דירות, לא מחפשת דירות ביד2 ולא מבינה מה זה לגור בשכירות בעיר. שוק חופשי זה בריא. ג'ונגל זה מסוכן.

מה יהיה עם דרום תל אביב?

עם ההנהגה הנוכחית זה ברור – ג'נטריפיקציה, מגדלים ועוד שכונות לעשירים.

מה תעשה כדי לפתור את בעיית התחנה המרכזית החדשה (שמיקומה הנוכחי מזהם ופוגע בתושבים)?

לזכותה של עיריית תל אביב־יפו יש לומר שהיא מנסה להילחם בבעיית האוטובוסים. היא אמנם לא מצליחה, אבל זה כבר סיפור אחר. יש כנראה גבול לגודל המלחמה שהעירייה הזאת תנהל עבור תושבי הדרום. הבעיה המרכזית היא מה שהעירייה מתכננת ליום שאחרי. לפי תוכנית המתאר משנה שעברה, במקום התחנה מתוכננים לקום מגדלי משרדים שירמסו את האוכלוסיה המקומית ויהרסו את המרקם העירוני – וזאת תוכנית שאדאג לשנות. הריסת התחנה תהיה מפגע שאזור כה חלש לא יכול לעמוד בו. התחדשות עירונית זה הפתרון ליום שאחרי.

האם יש סיכוי להתחשבות גדולה יותר בשעות ההפרדה בבריכות לדתיים? כיום ישנה הפרדה של שעה בשבוע בשעות הלילה.

אני מודה שאני לא מכיר את הסוגיה ואשמח לקרוא עליה, אבל אם כבר דיברתם על בריכות, מה נסגר עם מחירי הכניסה המטורפים לבריכות במרכז העיר? 90־100 ש"ח לאדם? משפחה של שני הורים ושני ילדים צריכה לשלם 400 ש"ח על שבת בבריכה? זה מטורף. ולמה יש פה כל כך מעט בריכות? אנחנו במזרח התיכון. חם פה! תל אביב צריכה יותר בריכות! ובמחירים שפויים!

למה זה כל כך יקר להשתכשך בבריכה בתל אביב? בריכת גורדון (צילום: shutterstock)
למה זה כל כך יקר להשתכשך בבריכה בתל אביב? בריכת גורדון (צילום: shutterstock)

מה לדעתך הדבר שהכי חסר לתל אביבים בעירם?

בעיקר חסר לנו ביטחון סביב השאלה מה הולך להיות מהמקום הזה. האם תוך 20 שנה העיר לא תהפוך לעיר של עשירים, קפיטליסטית, חזירית ודורסנית שרק רוצה תיירים ומשרדים? אנשים לא מודעים לזה אבל יום יום מתנהלת כאן מלחמה על אופיה של העיר ולצערי, הכסף הגדול מנצח בכל החזיתות.

מתי תהיה תחבורה ציבורית בשבת?

אם אני נבחר? ב־30.10.19. תנו לי שנה להתארגן על זה ואפשר יהיה להגיע לים מכל מקום בעיר. אם אני לא נבחר? אז ב־30.10.24 אחרי שאבחר בבחירות הבאות.

איך תקדם את התיירות בעיר?

לפי המודל של אברהם הוסטל – תיירות צעירה, זולה ומעורבת חברתית.

הוסטל אברהם (צילום: בן קימלר)
הוסטל אברהם (צילום: בן קימלר)

האם יש לך עיר אהובה שאינה תל אביב, בארץ או בעולם, שמשמשת דוגמה לעיר אידיאלית עבורך?

פעם הערצתי את ניו יורק, היום המודל הוא הרבה יותר ברלין. אני חושב שחולדאי והדור שלו עדיין מעריצים את ניו יורק: הם רוצים מגדלים, וול סטריט, תיירים, אקשן, כסף. הדור שלנו הבין שעיר יותר רגועה וקצת יותר ענייה יכולה להיות הרבה יותר נעימה למגורים.

הראל מנכ"ל ומייסד הסטארטאפ Jovie, ביים, כתב ושיחק בסדרות טלוויזיה רבות (בהן "הפרלמנט", "מסודרים" ו"מ.ק 22"). ב־2016 הגיש את תוכנית הלייט נייט "לילה טוב עם אסף הראל" עד שירדה מהמסך. מאז 2017 מגיש את הפינה "המונולוג" באתר "הארץ".