אוכל על גלגלים: משאיות האוכל מגיעות לשוק נמל תל אביב

הביורוקרטיה הישראלית מקשה על יזמים לפתוח דוכני אוכל על גלגלים, אבל מיכל אנסקי ושיר הלפרן מכינות הפתעה לחובבי האוכל: יותר מ-10 פוד טראקס מסוגים שונים

פוד טראקס בנמל תל אביב, היכונו למשאיות. צילום: שרית גופן
פוד טראקס בנמל תל אביב, היכונו למשאיות. צילום: שרית גופן
25 באפריל 2017

בעוד שברחבי ארצות הברית ואירופה שפים יוצאים למסעות בפוד טראקס כדי לפגוש את הקהל שלהם מקרוב, בארץ אנחנו נאלצים להסתפק במנגינת האוטו גלידה או במפגש חזיתי של מילואימניק עם גזלן. בזמן שכל ניו יורקי מזהה את הטראק הפייבוריטית שלו שמציעה פיצה, המבורגר, לובסטר רול, סופלקי, אורז מאודה בקארי או שקשוקה ישראלית מהוללת, אצלנו הביורוקרטיה פשוט מחסלת כל סיכוי שתמתין לכם משאית אוכל מתחת למשרד.

המסעדן, היזם ועורך הדין ליאור בן עדי, התעקש כל כך על החלום להציב משאית המבורגרים מול חופי תל אביב שהוא לא הסכים לקבל את ה"לא" הגורף של עיריית תל אביב ועתר לבג"ץ. ב- 2015 הוא אפילו זכה, אבל מאז אי אפשר להגיד שחנו יותר מידי משאיות אוכל פעילות בעיר. מי שלא נכנעו לקשיים שמערימות הרשויות הן היזמיות שיר הלפרן ומיכל אנסקי, שיארחו בשוק האיכרים שלהן בנמל תל אביב פסטיבל Food Trucks, ובו כשלוש עשרה משאיות שונות שהוסבו לבתי אוכל על גלגלים ויציעו מנות של אוכל רחוב.

עם כל הרזומה המקצועי העשיר כיזמית קולינריה, שיר הלפרן עדיין נרגשת לדבר על האירוע: "זה היה פרויקט מאוד מורכב להקמה בגלל הרישוי. בעצם התכוונו להוסיף לשוק האיכרים בנמל פוד טראק עוד ב-2007, כשהשף יאיר יוספי חזר לארץ ורצה לבנות משאית של עוף בגריל ותפוחי אדמה. מאבקי הרישוי יצרו חלון הזדמנויות להצבת פוד טראקס במספר אזורים בארץ, אבל בעיריית תל אביב זה היה מסובך יותר. הפעם, בגלל שהצענו אירוע פופ אפ קצר מועד גם במחלקת האירועים של עיריית תל אביב קיבלה את הרעיון בהתלהבות, אבל בשורה התחתונה אנחנו כבר ארבע שנים עובדות על הפרויקט הזה רק בגלל הביורוקרטיה".

גורמה במחירים נגישים. שיר הלפרן בשוק הנמל (צילום: אייל ורשבסקי)
גורמה במחירים נגישים. שיר הלפרן בשוק הנמל (צילום: אייל ורשבסקי)

מה כל כך מלהיב בפוד טראקס?

"הפוד טראקס תמיד היו חלק מהתרבות האמריקאית אבל הם צמחו בעקבות המשבר הכלכלי האחרון בארצות הברית. נוצר איזה חיפוש אחרי גורמה במחירים נגישים. בשנים האחרונות מסעדות הפכו ליקרות מדי או שלאנשים לא היה נעים להיראות בהן, וכשהמסעדות איבדו מהרלבנטיות שלהן, השפים חיפשו פלטפורמה אחרת לייצר אוכל טוב וטעים. הרשתות החברתיות הפכו למנוע למהלך הזה, כי בעזרת ציוץ בטוויטר או פוסט בפייסבוק השפים יכולים להודיע לאן המשאית שלהם תגיע בכל רגע נתון. בביקורים האחרונים שלי בסן פרנסיסיקו, פורטלנד, סיאטל וניו יורק ראיתי איך התור ממתין למשאית עוד לפני שהיא מגיעה ליעד. מפגש שלי עם גריל צ'יז טראק, שבתכל'ס מציעה בסך הכל טוסט – אבל מופלא עם גבינה כחולה ותפוחים, הבהיר לי שיש פה משהו."

מיכל אנסקי מתדלקת את ההתלהבות: "כשהמשאית מגיעה יש בזה המון התרגשות, כמו חוויה מחתרתית, שיש שותפי סוד שעודכנו על בואה, ואז הצהרה קולינרית מאוד טרייה, רלבנטית, צעירה. קיים חיבור בלתי אמצעי בין מי שמכין את האוכל למי שאוכל אותו. אין מלצר שמתווך, הכל מוכן במקום לעיני הלקוחות. זה יכול להיות אוכל אסייתי, קוסקוס או משאיות המבורגרים שחביבות עלי".

מה מבדיל בין טראק למזללה רגילה?

אנסקי: "בגלל שהמקום במשאית מצומצם השף חייב להתמקצע במנה מסוימת. במשאית מוצבים מקררים קטנים כמו של קיבוץ, ואין מחסן. זה מחייב טריות של חומרי הגלם, ומקצוען שעושה מעט מנות אבל מתמקד ויוצר את הכי טוב שאפשר. השף יכול לראות את התגובה של הסועדים מיידית ולקבל פידבק לגבי האיכויות של המנה. זאת אינטראקציה תרבותית ורמת קרבה ששמורה לתוככי מטבחים ביתיים, ויש בזה עוד יתרון: האפשרות של עובדי משרדים להרוויח בארוחת הצהריים המהירה שלהם גם חשיפה לשמש. בנמל הקהל יוכל לשבת על הטריבונות שמול הים וליהנות מהבריזה".

"מקווה שהפרוייקט ימשיך". מיכל אנסקי (צילום: מתן כץ)
"מקווה שהפרוייקט ימשיך". מיכל אנסקי (צילום: מתן כץ)

אז יש סיכוי לפרויקט הזה להמשיך ולהתניע מהנמל?

אנסקי: "זה בדיוק מה שאנחנו מכוונות אליו. שלהקת המשאיות שאצרנו תוכל למצוא נקודות נוספות בארץ לאירועי פופ אפ נוספים. אנחנו מקוות לאתר גם אנשים פרטיים עם שטחים מספיק גדולים שיזמינו את הטראקס לאירועי אוכל, בדיוק כמו הטראקס בלונדון, בפריז ובניו יורק. לא הגיוני שבתל אביב שמגיעה להישגים קולינריים מרשימים ברמה עולמית לא יוצבו טראקס."

הלפרן: טראקס מייצרים הפנינג מדהים לפודיז, וחושפים שפים כישרוניים ויזמים שלא יכולים להשקיע תקציבי עתק במסעדה, וזאת ההזדמנות להכיר אותם. מדובר בפורמט שפורח בחו"ל פשוט כי אי אפשר שלא להתאהב בו".

המשתתפים באירוע:

The Golden Wagon- Asian Food Truck – משאית האוכל האסייתית של האחים רונן ואלון מלינגר, הבעלים של Wok Republic, תציע מוקפצים צבעוניים בטעמים עזים.

Masaeat – משאית האוכל של גידי חכימי תגיש נקניקיית "קארי וורסט" עגל בתבשיל עגבניות וקארי, ונקניקייה חריפה על תבשיל של צ'ילי קון קרנה וגוואקמולה, לצד צ'יפס ביתי.

אתנחתא – האוטובוס של חיליק עומר מציע שקשוקה קלאסית, תבשיל ירקות על מצע אורז ומנת מוקפץ של חזה עוף ובצל.

טריילר הבשרים של השף יוסי שרף המתמחה ביישון, עישון וצליית בשרים ימכור בריסקט בעישון של 24 שעות בזרדי ענבים, לחמניית פרנה ממולאת בבשר טלה, לימון כבוש, אריסה, כוסברה וטבסקו וכנפיים ברוטב ברביקיו.

פישנזון – טריילר ה-Fish&Chips של עדי בלק ועמרי לוטן מחנות הדגים שבשוק. הצמד מטגן את הפיש מדגי ים טריים.

ארפס תל אביב – טראק הארפות של טל דוביצקי יציע את הארפה מונצואלה שעשויה מקמח תירס, ומגיעה במילוי תבשיל בקר או מלית צמחונית של אבוקדו, ממרח שעועית, בזיליקום, עגבניות וגבינות.

הטראק הטבעוני – טרנספורטר שבו רועי מימון מכין מגוון כריכים טבעוניים, למשל סנדביץ' מסבחה שקדים ושורשים, או סנדביץ' כריך לביבה אפויה מתרד, זוקיני וכרישה.

קפה נונע – הטראק האיטלקי של רן יעיש יאפה פיצות בעבודת יד, עם טופינג של פרוסות עגבניה, גבינת צאן, ברוקולי, תרד וזוקיני וגם פיצה טבעונית עם בטטה, סלק, בצל וברוקולי ברוטב שום, בלסמי וגרעיני דלעת.

טראק פוטאטוס – טראק תפוחי האדמה האפויים של אלכס מונטנייז אופה תפוחי אדמה מזן "בלו בל" של החקלאי אורי רבינוביץ' עם מגוון מילויים שונים כמו שמנת פטריות, חמאת כמהין, יוגורט שום שמיר או שעועית מקסיקנית.

עגלה של קפה – קרון סוסים שעוצב מחדש על ידי רותם ומורן יעקבי מתמחה במתוקים ומשקאות חמים: סחלב חם, שוקולטה משוקולד שוויצרי, מקרונים בשלל טעמים וקרפ צרפתי.

אוטו גלידה שמתערבלים בו יוגורט וגלידה אמריקאית לצד וופל בלגי.

Bar Truck – בר משקאות של חברת "הכרם" בשיתוף הבר לומינאר ימזוג מגוון בירות, יין וקוקטיילים מיוחדים.

TLV Food Truck Festival בשוק הנמל, 25-40 ש"ח למנה, האנגר 12, נמל תל אביב, 9-11/5 16:00-23:00, 077-5493094