פארק מעל הפקק: האם יקום פארק מעל נתיבי איילון?

עיריית תל אביב החלה בבחינת האפשרות להקים מעל נתיבי איילון גשר ועליו פארק

איילון המקורה, הדמיה:  viewpoint
איילון המקורה, הדמיה: viewpoint
21 בדצמבר 2014

הרעיון להקים גג מעל נתיבי איילון חוזר ועולה כבר שלושים שנה, פחות או יותר מאז הוקמה האוטוסטרדה התל אביבית. בשבוע שעבר התכנסה לראשונה בעיריית תל אביב ועדת היגוי שתבחן את האפשרות לקירוי והקמת פארק ציבורי מעל הנתיבים. ועדת ההיגוי מכינה בימים אלה תוכנית בניין עיר ותוכנית אב לאזור נתיבי איילון, בודקת עם כל הגורמים הרלוונטיים את מורכבת הבנייה ואת היתכנותו של הפרויקט. הפרויקט נחשב לאחד מהגרנדיוזיים והמורכבים ביותר שמתוכנן בתל אביב. במידה שאכן יצא לפועל, הוא צפוי לשנות בצורה דרסטית את הנתק שקיים בין מרכז העיר לבין השכונות המזרחיות בעיר – נחלת יצחק, ביצרון ויד אליהו. התוכנית כוללת הקמת גשר רחב בגודל של 150־200 דונם שייבנה מעל חלקים נרחבים מנתיבי איילון, כשכרגע נבדקת האפשרות להקמתו בין תחנת רכבת ארלוזורוב למחלף אלוף שדה, עם אפשרות להתרחבות עד קיבוץ גלויות. על הגשר יוקם פארק שיכלול שבילי אופניים, שבילים להולכי רגל, מגרשי ספורט, מרכז תרבות ופנאי ואזורי מסחר קטנים כמו בתי קפה.

"מבחינתנו זהו פרויקט חברתי לגמרי שמטרתו הקמת שטח ציבורי ירוק ופתוח לתושבי העיר, שיפחית בצורה משמעותית את זיהום האוויר בעיר, אבל בעיקר ייצור רצף עירוני עם השכונות המזרחיות שהיום מנותקות ממנו בשל הכביש הגדול", סיפר איתי פנקס, חבר מועצת העיר וראש ועדת ההיגוי של הפרויקט. "מדובר בפרויקט שישנה את חייהם של עשרות אלפי אנשים".

אתה מאמין שהרעיון אכן יתממש?

"כמי שאחראי על הפרויקט מטעם העירייה, יש לי מוטיבציה גדולה ואני מקווה מאוד שהוא יתממש. בתחילת הדרך רון חולדאי היה סקפטי לגבי הפרויקט, אבל עם הזמן הוא מבין את חשיבותו ומגבש אמון. גם מהנדס העיר, עודד גבולי, לוקח חלק מרכזי ושותף בעשייה. כרגע התחלנו בכינוס ועדת ההיגוי, משרד האדריכלים לרמן בונה עבורנו את התב"ע לפרויקט. הוא מאוד מורכב ברמת הקונסטרוקציה, יש בעיות של איכות סביבה, יש צורך לטפל בתשתיות רבות, וכל זה במקביל לפרויקט חשמול מסילות הרכבת".

על פי ההערכות, העלות המשוערת של הפרויקט היא כ־2 מיליארד שקל, מי יממן אותו?

"בימים אלה אנחנו מגבשים גם את המקורות הכספיים. מדובר בפרויקט יקר מאוד, אבל הוא לא יפגע בתקציב השוטף ובשירותים של עיריית תל אביב. השאיפה שלנו היא להגיע למקורות חיצוניים ולשתף את המגזר הפרטי. הקמת הפרויקט היא אינטרס של גופים רבים, כמו מגדלי העסקים והמסחר השוכנים בצמוד לנתיבי איילון".

העירייה מתכננת לשתף את הציבור?

"ללא ספק. לא נחכה יותר מדי עד לשלב שיתוף הציבור, אבל כרגע עדיין מוקדם מדי. אנחנו עדיין מתעסקים בבדיקת הפרויקט מכיוונים שונים ובהכנת תוכניות. הציבור יהיה מעורב ברמת הדיונים, השטח והרשתות החברתיות. זה פרויקט שישנה את חיי התושבים ויש לנו מחויבות גדולה ביחס אליו".