סכנה ברורה ומיידית: 10 הצמתים המסוכנים בתל אביב

אם לא מספיקים הרעש, הכסף והזיהום, השימוש של כולנו בכלי רכב פרטיים ברחבי העיר גם מסכן חיים באלפי תאונות שמתרחשות בתל אביב מדי שנה. בכמה נקודות המצב חמור במיוחד. אלו הם עשרת "הצמתים האדומים" של העיר: הנקודות שמהן עדיף להתרחק

צומת רחוב הרכבת ודרך בגין (צילום: שלומי יוסף)
צומת רחוב הרכבת ודרך בגין (צילום: שלומי יוסף)
15 ביוני 2017

בצל הניסיונות להציע לתושבים חלופות טובות מספיק לכלי הרכב הפרטי, רבים מאיתנו עדיין מוצאים את עצמנו נעים בעיר בתוך ערמת הפח היקרה שנקראת מכונית. מעבר למחיר, לזיהום לסביבה, לשעות שנשרפות בפקקים ולמרחב הציבורי שמתבזבז, נתוני עמותת אור ירוק מוכיחים שהנסיעה בעיר גם בהחלט מסכנת חיים. ב־2016 לבדה נהרגו 11 בני אדם בתאונות דרכים בעיר (נתון ששומר על יציבות בשנים האחרונות) ונפצעו 1,681 בני אדם ב־1,692 תאונות דרכים. פילוח של הנתונים מצביע על כמה נקודות בעיר שבהן המצב חמור במיוחד, ושכל עוד לא ישתנה בהן משהו – אם שיפור התשתיות, מבנה הצומת או האכיפה, ואם התנהלות הנהגים – הכניסה אליהן מסוכנת במיוחד.

בראש רשימת "הצמתים האדומים" שלפניכם ניצבת פינת הרחובות קיבוץ גלויות וחיל השריון. המספרים בה מבעיתים: בעשור האחרון התרחשו במקום לא פחות מ־272 תאונות דרכים, בהן נהרג אדם אחד ונפצעו 658 בני אדם, מה שהופך אותו לצומת המסוכן ביותר בישראל כולה, לפי נתוני המשטרה. "ברגע שיש צבר תאונות גדול במקום מסוים, למשל בקיבוץ גלויות־חיל השיריון, אין ספק שיש משהו לא בסדר בצומת. הרי לא יכול להיות שכל הנהגים טועים", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. אלא שהצומת הדרומי הוא לא היחיד המסוכן בעיר. גם בצפון העיר, בפינה הסואנת של שדרות רוקח ודרך נמיר, נגרמו 91 תאונות דרכים בעשור האחרון, בהן נפצעו שישה בני אדם באורח קשה ועשרות בני אדם נפצעו באורח קל. אם חשבתם שמרכז העיר הסואן, הפקוק והאטי בטוח יותר, גם שם התמונה מדאיגה. מרבית הצמתים בצמרת המפוקפקת שוכנים בלב העיר. כך למשל, בצומת הרכבת ודרך בגין התרחשו 55 תאונות דרכים בהן נפגעו 85 בני אדם בעשור האחרון, בפינת רוטשילד ואלנבי התרחשו 53 תאונות בהן נפגעו 88 בני אדם, ובצומת יהודה הלוי ואלנבי הצמוד התרחשו 46 תאונות דרכים, בהן נפגעו 72 בני אדם.

עוד כתבות מעניינות: 
כך תראה תל אביב בהמשך העבודות על הרכבת הקלה
כל הפרטים על תכנית האכיפה נגד רוכבי אופניים על המדרכה 
קונים סיגריות באשראי? אסור לגבות מכם עמלה נוספת

מה בעצם הופך צומת ל"אדום", למסוכן יותר לעוברים בו? קיטה מנסה להסביר. "הסיבות הן בדרך כלל ענייני תשתית – מופע רמזור קצר, תמרור לא נכון, שדה ראייה משובש, תאורת לילה לא טובה או לא מספיקה, מעקה בטיחות שהוצב שלא כראוי". מבחינת אור ירוק, האשם ברור. כל תאונה שמתרחשת מדווחת על ידי המשטרה לעיריית תל אביב־יפו, כך שזו מודעת להיקף התאונות, גם בחלוקה לנקודות הבעייתיות שבמפה. "אם אני הייתי ראש העיר, לא הייתי מחכה שמישהו אחר יעשה את העבודה בשבילי, אלא שולח מומחה מטעמי שיבדוק את הצומת לעומק". ובכל זאת, העירייה לא נושאת לבד באשמה. "גם משטרת ישראל אחראית. מדי יום מסתובבות בכבישים הרבה פחות ניידות תנועה מדרישת הממשלה. נכון שאי אפשר להציב שוטר בכל צומת, אבל כן יש אפשרות להציב אותם או מצלמות בצמתים הבעייתיים. אם הדברים האלה היו קורים, לצד הסברה ראויה לנהגים, אני חושב שהדרך הייתה נראית אחרת".

 

מפת הצמתים האדומים (הנתונים באדיבות עמותת "אור ירוק")
מפת הצמתים האדומים (הנתונים באדיבות עמותת "אור ירוק")
צומת רחוב הרכבת ודרך בגין (צילום: שלומי יוסף)
צומת רחוב הרכבת ודרך בגין (צילום: שלומי יוסף)
"ברגע שיש הרבה תאונות בצומת, איןס פק שמשהו לא בסדר. לא יכול להיות שכולם טועים" (צילום: שלומי יוסף)
"ברגע שיש הרבה תאונות בצומת, איןס פק שמשהו לא בסדר. לא יכול להיות שכולם טועים" (צילום: שלומי יוסף)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה פועלת במספר דרכים להגברת הבטיחות בדרכים ולאורך השנים ניכרת ירידה משמעותית במספר התאונות בעיר. כל דיווח שמגיע מהמשטרה נבדק לגופו לאורך כמה שנים ומשמש ללימוד ולבניית תוכנית עבודה שנתית המשתנה בהתאם לניתוח האוכלוסיות הפוגעות והנפגעות ומוקדי התאונות. העירייה מייצרת פתרונות פרטניים בהלימה לסוג הבעיה באמצעות יצירת שיפור ושינוי התשתיות ואכיפה על פי צורך, סיורי בטיחות ופעילות לאיתור מפגעים לצד חידוש הסימונים בעיר, שיפור ותחזוקה שוטפת של התמרורים. כמו כן מתבצעת פעילות טיפול ומניעה רבת שנים באמצעות חינוך, הסברה והדרכה לכלל הקהילה מהגן ועד גיל הזהב. באשר לצומת קיבוץ גלויות־חיל השריון, מדובר בצומת מרומזר, עתיר תנועה, אשר בעבר אירעו בו תאונות רבות. לנוכח זאת הוא עבר שינוי פיזי ושינוי בתזמון הרמזורים שיושמו באמצע 2013 – שינוי אשר הוביל לירידה דרמטית במספר התאונות בצומת, מכ־40 תאונות ב־2012 ל־13 ב־2016".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עם גילוי צומת שבו יש עלייה במספר התאונות פועלת המשטרה למיגור התופעה. בעבודה משותפת של אגף התנועה ועיריית תל אביב-יפו מאותרים הגורמים לתאונות ובהתאם מתבצעים השינויים, קטנים כגדולים, בצומת. בדרך איתור הגורמים לתאונות ומתן מענק ממוקד והסרת המכשול או הגורם לתאונה, מצליחה השטרה להביא לירידה ניכרת של תאונות הדרכים בעיר. משטרת ישראל תמשיך ותפעל בנחישות להצלת חיי אדם בכבישים".