לתשומת לב הנוסעים: אלה קווי האוטובוס הגרועים בישראל

דוח של ארגון 15 דקות מגלה שקו 82 הוא הקו שעליו מתלוננים הכי הרבה נוסעים, בעיקר בשל הברזות ואיחורים. בקו 605 מתלוננים הנוסעים על אוטובוסים מטונפים ונוסעים שהושארו בתחנות, ומה עם הצפיפות בקו 66? מצעד הקווים השנואים

אוטובוס. צילום: יולי גורודינסקי
אוטובוס. צילום: יולי גורודינסקי
21 באוגוסט 2017

צפיפות בלתי נסבלת, איחורים על בסיס יומיומי וביטולי אוטובוסים הפכו לדבר שבשגרה עבור הנוסע הישראלי הממוצע. אפליקציה שהשיק ארגון 15 דקות בתחילת השנה מאפשרת לציבור להשמיע את תלונותיו על הליקויים בתחבורה הציבורית ולהוות לראשונה מעין בקרי שטח על איכות השירות. דוח חדש שפרסם הארגון מגלה שהמצב, איך נאמר, לא משהו: בתוך שלושה חודשים עלתה כמות הדיווחים באפליקציה ב-30% וכ-1,800 ליקויים נרשמו ב-470 קווי אוטובוס שונים ברחבי הארץ.

הדוח גם מאפשר לראות מהם הקווים שעליהם יש הכי הרבה תלונות: במקום הראשון והמפוקפק נמצא קו 82 של חברת דן, הנוסע מפתח תקווה לתל אביב, לאחר שנוסעים רבים דיווחו על אוטובוסים שלא הגיעו כלל, או איחרו באופן קבוע. בהקשר של קו 82, ממליצים בארגון לתגבר את הנסיעות בקו, וכן להקצות לו נת"צ במקטע שבפתח תקווה. במקום השני נמצא קו 19 הירושלמי, שעלה מהמקום השלישי בדוח של הרבעון הקודם. קו 605 של חברת נתיב אקספרס על ציר תל אביב נתניה נמצא במקום השלישי. הנוסעים בו מדווחים על אוטובוסים שלא הגיעו, נוסעים שהושארו בתחנות, ואוטובוסים מלוכלכים, שבורים ולא ממוזגים.

אוטבוסים של חברת דן (צילום: Shutterstock)
אוטבוסים של חברת דן (צילום: Shutterstock)

הקווים שעוברים בגוש דן מככבים גם בהמשך הצמרת: קו 90 הפופולרי של מטרופולין (הרצליה-מסוף כרמלית בתל אביב) נמצא במקום הרביעי, לאחר שגם עליו דווח שחלק מהנסיעות לא הגיעו, או שנוסעים הושארו בתחנות. קו 249 של אגד (פתח תקווה-רחובות) במקום החמישי, קו 189 של דן (חולון-תל אביב) במקום השביעי, בעיקר בשל תלונות על צורך בתגבור הנסיעות בשעות העומס, 347 של מטרופולין (רעננה-תל אביב) במקום השמיני, 66 של דן (פתח תקווה-תל אביב) במקום התשיעי, בעיקר – איך לא – בגלל תלונות על צפיפות אדירה בנסיעות, שבין היתר מחייבת הגברה של תדירות הנסיעות, ו-168 של קווים (תל אביב-רמת גן) במקום העשירי.

מהתלונות שהתקבלו, שעיקרן מגיעות מגוש דן וירושלים, עולה כי משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות. על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה שנים, השירות לא מתוגבר על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקושים. 53% מהתלונות נוגעות למקרים של הפרת תנאי הרישיון, כאשר חברת אגד בולטת עם 279 ביטולי נסיעות ו-52 דילוגים על תחנות.

בתל אביב, צפיפות קיצונית נרשמה בתחנת הרכבת ההגנה, שם ממתינים מדי בוקר עשרות אנשים לקווי האוטובוס הנוסעים למרכז העיר. "לא רק שהמדרכה עמוסה המוני אנשים, הקווים האמורים כבר לרוב מגיעים מלאים לתחנה", דיווחה חגית, משתמשת באפליקציה הנוסעת בקווים 104, 204, 304 ו-16. "כל זה גורם לא רק להמתנה ממושכת אלא גם למראות לא נעימים בהם אנשים נדחקים בתור לאוטובוס או דוחפים, אנשים צפופים כמו סרדינים בתוך האוטובוס, או נהג שסוגר את הדלת על ידה של נוסעת. זו שערורייה שלא מסנכרנים בין כמות הנוסעים ברכבות לבין המענה בנסיעות ההמשך לתוך העיר".

"הטיפול של משרד התחבורה אטי ומיושן" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
"הטיפול של משרד התחבורה אטי ומיושן" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לדברי מנכ"ל הארגון גיל יעקב, "הדוחות של 15 דקות הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות אטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות (GPS ונתוני ולידציה). בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה".

"הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב"אי ביצוע" נסיעות בלבד. יתרה מכך, גם הדיווחים על אי ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד. הסקר בודק מקרה בודד של אי ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".

מחברת דן נמסר בתגובה: "הדוח מדבר בעד עצמו בכך שמציין את הבעיות הרוחביות המשותפות לכל המפעילים ובכל הארץ: המחסור החמור בנהגים (3,500), מחסור בנתיבים שמורים לאוטובוסים, חוסר אכיפה בנתיבים לתח"צ, עומסים קיצוניים באזורים שבהם מתבצעות עבודות הרכבת הקלה שמונעים מאיתנו לעמוד בלוחות הזמנים. דרוש קוסם מיומן כדי להפעיל תחבורה ציבורית טובה בתנאים כאלו. נהגים רבים מסרבים לעבוד בגוש דן בגלל התנאים הקשים שגוררים גם כעסים (מוצדקים) מצד הנוסעים והתמודדות אין סופית עם פקקי תנועה וקהל מתוסכל".