ההיבריס של הפקת ״האח הגדול״ | סיכום עונה 7

העונה השביעית של ״האח הגדול״, שהגיעה הערב (ד׳) לסיומה עם זכייתה של המתמודדת שי מיקה יפרח, לימדה את ההפקה לקח על הפוטנציאל ההרסני של עצמה. האם הפורמט יצליח להשתקם?

שי חי. מתוך "האח הגדול"
שי חי. מתוך "האח הגדול"
6 באפריל 2016

העונה השביעית של ״האח הגדול״ הייתה כמעט לכל אורכה מופע גרוטסקי של איש אחד, שלמרבה האירוניה כלל לא נכח באירוע הגמר. שי חי – מתמודד כריזמטי שטופח בעקביות על ידי ההפקה – סיפק לה נתוני רייטינג נאים שנשקו לעיתים ל-38%, וריסק אותה כשבעט בפריט אישי של המתמודדת אור סיונוב (קרטון המדמה מסיבה באומן 17), ובכך לא הותיר להפקה ברירה אלא להדיחו מהתכנית. מהרגע ההוא הרייטינג צנח (הפרק שלאחר הדחתו צבר 32% בלבד) ושארית העונה הפכה לגארבג׳ טיים טהור. עיקר הדרמה סבבה את מערכת היחסים שהתפתחה בין קסניה טרנטול ועמרי בן נתן – רומן הזוי, אינפנטילי במידה רבה, שלבטח ייזכר כאנמי ביותר בתולדות בתכנית. באורח בלתי נמנע אירוע הגמר – שבסופו ניצחה שי מיקה יפרח (שזכתה לתמיכתו הפומבית והמפוקפקת של שי חי) – היה מאולץ לפחות באותה המידה, אולי למעט פרץ הבכי הספונטני של המנחה הטרייה קורין גדעון.

הפקת ״האח הגדול״, כגיבורה טראגית משוללת כל מודעות עצמית, יצרה מפלצת שהפנתה לה לבסוף את גבה. המכונה המשומנת של ״קשת״ השתעשעה ביכולותיה להמליך מלכים בפריים טיים: כששי חי נודה בבית, היא הזעיקה לתכנית את בת זוגו תניה גרבר; ב״משימת סין״ היא שלפה אותו מהבית לטובת נאום מגומגם בפני קהל; פרצופו היה מרוח בעמוד הבית של אתר mako במשך שבועות. אלא שהפעם, בניגוד לכל עונה קודמת, הגיע הרגע שבו הכוח שלה התברר כעודף והרסני. היא הייתה כל כך טובה בזה, עד שהמפלצת הפכה לגדולה יותר ממנה.

שי מיקה יפרח, זוכת העונה השביעית. מתוך ״האח הגדול״
שי מיקה יפרח, זוכת העונה השביעית. מתוך ״האח הגדול״

בינתיים, מחוץ לבית, שי חי הפך לתופעה מביכה במימדיה. התארגנות המכנה עצמה ״צבא האמת של שי חי״ הפיקה לו גמר אלטרנטיבי באומן 17, מופע סגידה בהשתתפות מאות אנשים שלבש צורה פוליטית למהדרין. גרבר, שפרשה מהתכנית עם הדחת בן הזוג שלה, כבשה בעצמה שער ב״לאשה״. אפשר להגיד ש״האח הגדול״ התקיימה בכל מקום, חוץ מבבית המנומנם של ״האח הגדול״.

יכול להיות שהרגע הזה, שבו המכונה מביאה לקריסת עצמה, מסמן את שחיקתו הסופית של הפורמט בפריים טיים הישראלי. במקביל, אי אפשר להתעלם מכך שהמניפולציות ההפקתיות הפכו שקופות לכל (בייחוד לצופי ״אנריל״ של רשת לייפטיים), וגם תכנית ריאליטי המציעה (לכאורה) הצצה בלתי אמצעית לשגרת חייהם של כמה אנשים תקועים בבית, כבר לא מצליחה להערים על הצופים.

בתום העונה הבאה של התכנית, על פי חוזה בין שתי הזכייניות, אמורה ״רשת״ לקבל את הזכויות לפורמט מ״קשת״ המתחרה. היא תקבל אותו חשוף, פגיע וחלש מאי פעם – ואולי, בעצם, מדובר במזימה מבריקה ומתוכננת היטב.