2,000 שקל קנס: כך למדנו בדרך הקשה שאוטותל אינו תחבורה ציבורית

כולם מדברים על אוטותל כחלק חשוב משיפור מערך התחבורה הציבורית, אך מתברר כי מי שישתמש בו בנתיב תחב"צ צפוי לקנסות כבדים. העירייה: "משרד התחבורה אינו מאשר הגדרת אוטותל כרכב ציבורי"

איך זה לא "רכב ציבורי"? אוטתל (צילום: שאטרסטוק)
איך זה לא "רכב ציבורי"? אוטתל (צילום: שאטרסטוק)
17 במרץ 2020

גם אלה מאיתנו שנהנים להשמיץ את העירייה ואת העומד בראשה בכל הזדמנות שמתאפשרת לנו, עמדו משתאים מול פלאי האוטותל, כלומר התלכונית, כלומר החולדאית – כפי שמכונה בחוגים מסוימים הרכב השיתופי שסחף את העיר בסערה. אז נכון, נשמעו מרמורים מכיוונים לא מעטים על הפקעת מקומות חניה לטובת היונדאי הירקרקה ועל סבסוד השירות, אבל מאז השקתו כמות המשתמשים/ות המרוצים/ות רק הלכה וגדלה, העירייה מנופפת בו בגאווה כנדבך בפתרון בעיות התחב"צ בעיר ונדמה שהוא היה כאן מאז ומעולם. אולם לא הכל ורוד בממלכת התחבורה השיתופית ולאחרונה נשמעות טענות הנוגעות למדיניות הדו״חות שמנהיגות אוטותל ועיריית תל-אביב. 

החולדאית אינה עונה. ראש העיר רון חולדאי בחשיפת האוטותל (צילום: כפיר סיון)
החולדאית אינה עונה. ראש העיר רון חולדאי בחשיפת האוטותל (צילום: כפיר סיון)

עומר, תושב יפו, מראשוני המצטרפים לשירות, התלהב תחילה מהיכולת לחנות ולשכוח עד שקיבל את המייל הראשון מהחברה, אי שם בינואר 2018, שבישר לו על דו"ח אשר נרשם על שמו. "העבירה: השתמשת שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור כנתיב תחבורה ציבורית בכתובת דרך שלמה ליד 93", צוין שם בצירוף לינק לתשלום הקנס, שעמד על 500 שקלים חדשים. "נסעתי ברחוב סלמה והייתי בדרכי לחניה רשמית של אוטותל ברחוב ויטל", מספר עומר, "זו חניה שהגישה אליה היא רק דרך נתיב שבשעות מסוימות של היום מוקדש לתחבורה ציבורית, אבל זו לא נראתה לי בעיה, כי זה הרי רכב של העירייה בשימוש ציבורי. התקשרתי לחברה ואמרו לי – אנחנו מזמינים אותך להגיש ערעור לעירייה, נגבה אותך. עשיתי את זה וכתבתי שלא ייתכן שמונית נוסעת שם אבל רכב בבעלות החברה הכלכלית של העירייה לא. הערעור לא התקבל".

על פי אוטותל, ניפוח הקנסות נובע מתקנות ממשלתיות חדשות ולא נמצא בשליטתם, כמו גם הגדרת הרכבים כשיתופיים אך לא ציבוריים. גם עיריית תל-אביב מעבירה הלאה את לפיד האחריות וטוענת כי "על פי תקנות התעבורה, נסיעה בנת"צ מותרת לרכב המוגדר 'רכב ציבורי'. על אף פניותינו למשרד התחבורה, לא אושר להגדיר את רכבי אוטותל כך"

הדו"ח הבא, שהגיע בינואר השנה, כבר זינק ל-2,000 שקלים בגין עבירה זהה. "לפני כמה חודשים עברתי ליפו. אוטותל מאוד מעודדים את הנסיעה בכל האיזור ונותנים חמישים אחוז הנחה ליוצאים מיפו, אבל אין דרך לצאת ממנה חוץ מרחוב שלבים, עיקוף ענק למי שנוסע למרכז העיר, או לחצות את שוק הפשפשים שתמיד פקוק", מסביר עומר, "עוד לא ממש הכרתי את הדרכים ונסעתי דרך רחוב יפת. פתאום אני קולט שיש שם באמצע 100 מטר של נתיב תחבורה ציבורית. הסעתי ארבעה אנשים, זה הרכב שאפשר לנסוע איתו באיילון בנתיב תחבורה ציבורית לצורך העניין. התקשרתי כדי להבין למה הקנס יקר כל כך ולמדתי שדו"חות על מכוניות שאין להן בעלים, מוגדלים. אתה אמור לפנות לעירייה, להעביר את הדו"ח על שמך והסכום חוזר ל-500 שקל".

על פי אוטותל, ניפוח הקנסות נובע מתקנות ממשלתיות חדשות ולא נמצא בשליטתם, כמו גם הגדרת רכביהם על ידי העירייה כשיתופיים אך לא ציבוריים. גם עיריית תל-אביב מעבירה הלאה את לפיד האחריות וטוענת כי "על פי תקנות התעבורה, נסיעה בנת"צ מותרת לרכב המוגדר 'רכב ציבורי' על פי הגדרות משרד התחבורה. על אף פניות העירייה למשרד התחבורה, לא אושר להגדיר את רכבי אוטותל כך ועל כן חל איסור לנסיעה בהם בנת"צ". הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מצדה, דבקה בטיעון מעגלי הגורס ש"פרויקט אוטותל הינו פרויקט השכרת רכב, וככזה היחס אליו הינו ככל רכב שכור וחל איסור מוחלט לנסיעה בנתיבי תח"צ".

אז אמנם התקנות אכן מונחתות מלמעלה מסיבה עלומה כלשהי, אבל קשה לומר שידיה של העירייה כבולות בנושא. כמו בעניינים אחרים בהם היא מעוניינת לצאת נגד החלטות ברמה מדינית, קיימת תמיד אפשרות של חוסר אכיפה. כנראה ששפשוט קל יותר לחלק דו"חות מאשר לא לחלק אותם.