אוטותל 2022: יותר מנויים, יותר נסיעות, עדיין שנוי במחלוקת
שירות הרכב השיתופי של עיריית תל אביב-יפו מפרסם היום את הנתונים שלו לשנת 2022, המצביעים על גידול מרשים של 20 אחוז במנויים ו-11 אחוז בנסיעות. מבקרי השירות טוענים כי מספרים רחוקים מלהיות משמעותיים מבחינת החלופה לרכב פרטי. חולדאי: "המיזם הוא הצלחה גדולה"
אנחנו משתמשים ומשתמשות לא מעט באוטותל, שירות הרכב השיתופי של עיריית תל אביב-יפו, ומאוד מרוצים מהעניין בדרך כלל, אבל מעבר לאנקדוטות אישיות וחסרות משמעות, האם חמש שנים אל תוך הניסוי מספק השירות את התוצאות המצופות ממנו? תלוי את מי שואלים. מנתוני אוטותל עולה כי 2022 הייתה שנת שיא בכמות הנסיעות מאז השקת השירות עם כ-580 אלף נסיעות, כאשר בכל 55 שניות התבצעה הזמנה חדשה. כמות הנסיעות מאז כניסת השירות לפני 5 שנים ניצבת כעת על 2.5 מיליון נסיעות.
עוד עולה מנתוני אוטותל, וזה אולי נתון משמעותי ביותר, כי קהילת הנהגים המשתמשים בשירות גדלה בכ-2,600 מנויים נוספים והגיעה ל-14,900 נהגים לעומת כ-12,300 נהגים בסוף 2021, גידול מרשים של מעל 20 אחוז בכמות המנויים. הזמן לנסיעה ממוצעת בשירות ב-2022 עמד על כ-29 דקות. כמות הנסיעות ב-2022 לבדה מהווה גידול של כ-11% לעומת 2021, נתון מעט מאכזב ביחס לגידול בכמות המנויים וליציאה מתקופת הקורונה.
מבקרי השירות טוענים כי למרות שלקוחותיו מרוצים, אוטותל משרת אוכלוסיה צרה מאוד ומסובסד בכבדות, ואינו מהווה פתרון סקיילבילי לבעיית השימוש ברכב הפרטי בתל אביב. מערך אוטותל כולל כיום כ-360 רכבים, מתוכם 50 רכבים חשמליים, וברור כי גם בניצולת מיטבית מדובר בפתרון משלים לכמה אלפי תושבים במקרה הטוב, ולא בתחליף יומיומי אמיתי לרכב הפרטי, וכי את הכסף שמשקיעה העירייה במימון וסבסוד המיזם מוטב היה שתשקיע בשיפור השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית.
בעיריית תל אביב-יפו לא מסכימים: "הגידול העקבי במשתמשים, ששיאו בשנה החולפת עם כ-15 אלף מנויים ושיא בכמות הנסיעות, מוכיחה מעבר לכל ספק כי חמש שנים לאחר הקמתו – מיזם האוטותל הוא הצלחה גדולה", אמר ראש העיר רון חולדאי. "בזכותו הצלחנו לצמצם את השימוש ברכב הפרטי, להפחית במידת מה את הפקקים ולתרום לאיכות אוויר טובה יותר".