פיתה לובסטר ופיתה מוסקה: מה תאכלו במזנון החדש בצ'לסי

הניו יורק טיימס מקדיש מאמר קצת עוקצני לאיל שני, סוקר את הרזומה של ה"שף סלב הישראלי" ומספר על התפריט שתציע השלוחה הניו יורקית של הרשת

מזנון צ'לסי. צילום: משה פינס
מזנון צ'לסי. צילום: משה פינס
9 בינואר 2018

אזכור שני בניו יורק טיימס לאייל שני, לקראת פתיחת סניף המזנון בצ'לסי מרקט בעוד כמה שבועות. לאחר שבינואר 2016 פורסם המתכון לכרובית צלויה במדור האוכל של העיתון והגיע לראש רשימת הכתבות הנקראות, התפרסמה אתמול (8.1.18) כתבה נוספת, מפרגנת וקצת עוקצנית, על האיש ופועלו.

"כרובית צלויה שלמה באינטרפרטציה של אייל שני, שף-סלב ישראלי, עומדת להיות מוצגת בהופעת בכורה בניו יורק. מנת הדגל של השף תוגש בעוד מספר שבועות בצ'לסי מרקט בסניף של מזנון, קבוצת המסעדות הקז'ואליות שלו", כך נכתב. תולדות המנה במטבח של שחר סגל, "קולנוען ואיש פרסום ששותף במזנון", מובאות בניסוח הפייטני של שני, שמצוטט באומרו שהכרובית מבושלת במי מלח "שהם תמיד בתנועה, כמו הים". שני טוען שהוא היה הראשון שהמציא המנה, והטיימס שם סימן שאלה מאופק וכותב ש"גם אם הוא לא היה הראשון, כרובית שלמה וסטייק כרובית הפכו לפופולריים בכל העולם. השף בן ה-59, בעל בלורית מפוסלת מרשימה, אומר שהכרובית היא רק אחד מהשגיו וטוען שהוא זה שהמציא את 'הקרפצ'ו הראשון בעולם שעשוי מדג'. הוא גם מתפאר בסשימי העגבניות שלו. 'העולם התחיל להעתיק אותי ואף אחד לא נתן לי קרדיט'".

איל שני ומאיר רינגרט במזנון ניו יורק. צילום: אורן פרנק
איל שני ומאיר רינגרט במזנון ניו יורק. צילום: אורן פרנק

אחרי הציטוטים הרהבתניים שקצת זרים לרוח האמריקאית (למעט טראמפ), פורס הטיימס את ההיסטוריה של שני בצורה מתומצתת ורצינית: היותו שף אוטודידקט, המטבח העילי של אוקיינוס ("מר שני נודע בזכות הבויאבז שלו. 'זה היה הבויאבז הטוב ביותר כי הוא הגיע ישירות מהספר של ג'וליה צ'יילד'", לא מצליח הכתב להתאפק), קריירת הייעוץ והקייטרינג, והסלבריטאיות התקשורתית. רשת המזנון על תריסר סניפיה בתל אביב, פריז, וינה, מלבורן וניו יורק, מתוארת כדרך של שני להביא את האוכל שלו לקהל צעיר יותר עם מגבלה תקציבית – סטריט פוד בפיתה, כשאת השווארמה והפלאפל מחליפים שרימפס ברוטב שמנת וסטייק צרוב.

עוד שנייה נפתח: המזנון בצ'לסי. צילום: אורן פרנק
עוד שנייה נפתח: המזנון בצ'לסי. צילום: אורן פרנק

הסניף בניו יורק, שרשימת הבעלים שלו כוללת את מויש זיו, ישראלי בעל מחלבות
Ronnybrook Farm, נמצא בשלבי הקמה מתקדמים. העיצוב דומה למסעדות בתל אביב עם בר ארוך מול מטבח פתוח ושולחנות, בתוספת טריבונת ספסלים. ההזמנה תתבצע בקופה, ולקוחות שיאכלו במקום יקבלו את המנות לשולחן.

מלבד הכרובית יוגש גם כאן תפוח אדמה דרוס, "אבל הדגש הוא על הפיתות הרכות שנאפות במקום, עם מילויים מקוריים כמו לובסטר בקרם פרש, רטטוי וביצה, רובן-פיתה ופיתה עם מוסקה". ועוד עוקץ קטן לסיום: "פיתה היא הלחם הגאוני ביותר בעולם", מצטט הכתב את שני ומוסיף "והוא לא טוען שהוא זה שהמציא אותה".

מזנון, צ'לסי מרקט, השדרה התשיעית 75 (רחוב 15), 212-463-9600