ויקי־בורגר: 6 דברים שכנראה לא ידעתם על המבורגר

אנחנו חוגגים אותו, אוכלים אותו בלי הפסקה ומתענגים על הטעמים שלו – אבל מה אנחנו באמת יודעים עליו? שישה דברים שכדאי שישנו את מה שחשבתם על המאכל האהוב עליכם

טירוף ההמבורגרים, לא רק באמריקה
טירוף ההמבורגרים, לא רק באמריקה
17 ביולי 2018

1. הוא בכלל רוסי במקור

סטייק טרטר, המקור. צילום: שאטרסטוק
סטייק טרטר, המקור. צילום: שאטרסטוק

מכירים "סטייק טרטר"? מתברר שככה זה התחיל, וזה בכלל היה ברוסיה. קציצה עגולה מבשר בקר נא, מאכל שהיה נהוג בברית המועצות, עשה את דרכו בידי מלחים במאה ה־15 לעיר הגרמנית המבורג, שם המציאו גרסה מטוגנת או צלויה של הקציצה ומכאן שמו. בסביבות שנת 1800 מהגרים גרמנים ייבאו אותו לארצות הברית, וב־1904 המאכל החדש הוצג בתערוכת האקספו העולמית בלואיזיאנה. הקציצה האגדית הוכתרה אז בידי ה"ניו יורק טריביון" כמאכל פורץ דרך. השאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

עוד כתבות המבורגרים:
>> 6 טיפוסים שאף המבורגרייה לא שלמה בלעדיהם
>> חודש ההמבורגרים: כל הפרטים
>> שלומית מלכה וקסדה ועוד צימודים שלא יכולים זה בלי זה 

 

2. קוקה-קולה פינת המבורגר

מהו ההמבורגר ללא קוקה-קולה? צילום: אנטולי מיכאלו
מהו ההמבורגר ללא קוקה-קולה? צילום: אנטולי מיכאלו

מדובר בלא פחות מהחומוס־צ'יפס־סלט של עולם ההמבורגריות. אנחנו לא יודעים מה סוד הקסם של הצמד הזה, אבל הוא פשוט הופך כל ארוחה לחוויית טעם מטורפת; המליחות העסיסית והחמימה של ההמבורגר נמהלת בקרירות המבעבעת והמתקתקה של קוקה-קולה בצורה שהפכה איקונית. המבורגר, צ'יפס וקוקה-קולה הפכו ברבות השנים לצורת ההגשה הנכונה של המאכל המפורסם, ובכנות – אנחנו לא יכולים לחשוב על אלטרנטיבה טובה יותר.

3. בשבילי חצי קילו המבורגר 'בקשה

רבים וטובים התחרו במשך השנים על התואר "ההמבורגר הנמכר הגדול בעולם", והאחרונה ששברה אותו הייתה מסעדת Mallie’s Sports Grill & Bar שבדטרויט בשנת 2017. תכנון ההמבורגר המפלצתי הזה, ששוקל יותר מ־800 ק"ג, ארך ארבע שנים. סטיבן מיילי, הבעלים של המסעדה, מבטיח שלא מדובר בתעלול חד פעמי ומציע את ההמבורגר בתפריט בשווי סמלי של 7,799 דולר. מתנדבים?

4. אמריקן דרים

טראמפבורגר? צילום: שאטרסטוק
טראמפבורגר? צילום: שאטרסטוק

למעצמה האמריקאית רומן ארוך שנים עם המבורגרים, ולאורך ההיסטוריה לא פחות מחמישה אמריקאים תבעו בעלות על המצאת המאכל כפי שאנחנו מכירים אותו כיום. למרות הפופולריות שלו היום בארצות הברית, בתקופת מלחמת העולם הראשונה המאכל היה שנוא ביותר בגלל סלידה אמריקאית מהתרבות ומהעם הגרמני, שאף הובילה לשינוי שמו ל"סאליסבורי סטייק". המאכל חזר לגדולה בגרסה מוקטנת שהפכה פופולרית בשנות ה־20 ונקרא "סליידרים". עד שנות ה־30 ההמבורגר קיבל בחזרה את שמו המוכר, וכיום הוא המאכל הנמכר והפופולרי ביותר בארצות הברית.

5. נוצץ ומזהב

אם כבר במחיר צנוע עסקינן, גם המבורגר מגיע בשלל גרסאות עם מחירים מופקעים. המפורסמת בהן היא הגלאם בורגר של מסעדת Honky Tonk שבלונדון, המתומחר בלא פחות מ־1,700 דולר ליחידה. ההמבורגר המפונפן הזה מכיל, בין היתר, קוויאר, לובסטר, ביצת ברווז והכי חשוב – עלה של זהב אכיל.

6. הזיה־בורגר

ראמן בורגר להמונים. צילום: שאטרסטוק
ראמן בורגר להמונים. צילום: שאטרסטוק

כמו כל מאכל איקוני, לא חסרים טייק אופים שונים ומשונים להמבורגר. ברחבי העולם מציעים תוספות כגון כדור גלידה וניל עם רוטב שוקולד על הקציצה (כן! יש מקום בפלורידה שאשכרה מגיש את זה!), המבורגר בתוך דונאט, ואפילו המבורגר עם חמאת בוטנים וריבה, השילוב האהוב על ילדי בית הספר האמריקאים. אחד הטרנדים הכי מעניינים בגזרת ההמבורגרים הוא להחליף את הלחמניות המסורתיות מעין קציצות העשויות אטריות אודון (כן, הראמן בורגר). עבור אלו שלא הצליחו לבחור את השחיתות המועדפת עליהם – תשמחו לשמוע שקיימת מנה שהיא שני משולשי פיצה עם קציצת המבורגר ביניהם.