תקופת בית שני: הפועל תל אביב בכדורסל חוגגת את פתיחת האולם החדש

ביתה החדש של הפועל תל אביב בכדורסל נחנך רשמית. השם הזמני הוא "אולם הדרייב אין", אבל האוהדים כבר מקדמים את קריאתו על שם אריק איינשטיין

אריק איינשטיין או הדרייב אין? האולם החדש של הפועל תל אביב. צילום: בן קלמר
אריק איינשטיין או הדרייב אין? האולם החדש של הפועל תל אביב. צילום: בן קלמר
7 בינואר 2015

הפועל תל אביב בכדורסל שיחקה השבוע לראשונה באולמה החדש, בנוכחות בכ־3,400 צופים. המשחק הסתיים בניצחון על הפועל ירושלים, אך אירוע החניכה הרשמי של אולם הדרייב אין נערך יומיים קודם לכן, ביום שישי. "כמה טוב שבאת הביתה" התנגן כמעט ללא הפסקה, ולמרות הקלישאה, לא היה מתאים לאירוע משירו של אריק איינשטיין, האוהד בה"א הידיעה שלא הספיק לחזות בחניכת הבית החדש של הקבוצה, יום לפני יום הולדתו ה־76.

יותר מ־2,000 איש הגיעו לאירוע: הורים וילדים, נערים וקשישים. לכל אלה חיכה הפנינג שהחל עם הופעה של להקת אוהדי הפועל תל אביב "לאה קטמין", המשיך עם טקס הוקרה לקבוצות ולשחקני העבר והסתיים עם משחק ראווה של שחקני הקבוצה מכל התקופות, ותיקים וצעירים.

האווירה באולם והילדים הקטנים שהתרוצצו על הפרקט וצהלו כל זמן שניגנה להקת האוהדים, העניקו לאירוע הזה הרגשה משפחתית. רענן, אוהד הפועל בשנות ה־30 לחייו, ישב לצד בתו בת ה־4, שלא ממש הבינה היכן היא נמצאת, והסביר לה בטבעיות שזו הקבוצה שלהם וזה הבית החדש שלה.

"זה יום כל כך מרגש, קשה להסביר. את הפועל לא בחרתי אלא ממש ינקתי. כל המשפחה שלי כאן, הילדים וגם אבא ואימא, שתי שורות מעלינו", הוא מצביע. רון, אוהד הקבוצה בן 29, מספר על התחושות: "גדלתי באוסישקין, עברתי עם הפועל את הכל. חיכינו שבע שנים ליום הזה, שבע שנים של מאבק שצלח בסופו של דבר, אני מאושר".

בין קריאות העידוד של הקהל, ניתן היה לשמוע מדי פעם גם קללות שכוונו לעברו של ראש העיר, רון חולדאי שערך בעצמו אירוע חניכה לאולם מטעם העירייה לפני כשבועיים. חולדאי, לפי אוהדי הפועל, הוא האחראי הישיר להריסת אולמה המיתולוגי ברחוב אוסישקין 1, על גדת הירקון, ומאז הוא נחשב לאדם השנוא ביותר ביציע האדום.

אולם אוסישקין הוקם ב־1980, אבל כבר מ־1953 היה במקום מגרש פתוח ששימש את הפועל תל אביב. 25 שנה שיחקה הקבוצה באולם, שהיה ידוע באווירה הלוהטת ששררה בו בזמן משחקים, גם בגזרת הקהל וגם בטמפרטורה.

אוסישקין נהרס ביוני 2007 בהחלטת העירייה ולאחר מאבק ציבורי ומשפטי מתוקשר וממושך. זמן קצר לאחר הריסת האולם ועקב ביקורת על התנהלותם של ראשי המועדון, החליטו כמה אוהדים להקים קבוצה בשם "הפועל אוסישקין תל אביב".

הקבוצה החלה את דרכה בליגה ב', עלתה שתי ליגות בתוך שנתיים ובעונת 2009/10 קיבלה את הזכויות והתארים של קבוצת "הפועל תל אביב" שהתפרקה ובכך הפכה לממשיכת דרכה באופן רשמי. בעונת 2011/12, לאחר שש שנים של היעדרות מהליגה הבכירה, עלה המועדון לליגת העל ובכך הפך לקבוצת האוהדים הראשונה בספורט הישראלי שמשחקת בליגה העליונה. אחרי ההצלחה חסרת התקדים ולאחר שבע שנות נדידה בין מגרשים, כל מה שנשאר היה למצוא אולם שישמש לקבוצה בית, והנה, ביום שישי האחרון זה סוף סוף קרה באופן רשמי.

אריק איינשטיין או הדרייב אין? צילום: בן קלמר
אריק איינשטיין או הדרייב אין? צילום: בן קלמר

מבין התומכים הרבים, ישנו אחד שעבורו ליום זה הייתה משמעות גדולה במיוחד. באופן פרדוקסלי, יצחק "שחור" לוי, אגדה חיה במועדון שהיה מוכר שנים כאיש המשק של הקבוצה, דווקא לא נכח באירוע ההיסטורי. "האמת שביום שישי נשארתי בבית, היה לי חום", הוא מסביר.

ברצינות? איך פספסת אירוע כזה?

"הייתי שם יום קודם, הקבוצה התאמנה בפעם הראשונה והיה מרגש. בשישי ישבתי בבית, קצת התבאסתי שחליתי ולא יכולתי להגיע, אבל זה לא נורא, העיקר שיש לנו בית. אני מקווה שהאולם הזה יביא לקבוצה תואר כי מגיע לנו. אין עוד מועדון שמתנהל בצורה כזו. אנחנו מועדון קטן עם קהל גדול ולב רחב, מגיע לקהל הזה".

בין התפקידים המרכזיים שמילא לוי, אולי הזכור מכולם הוא ניהול אוסישקין בשנים האחרונות טרם הריסתו: "עם הזמן יש דברים שנשכחים, אבל אצלי אוסישקין לא יישכח לעולם, בשבילי זה יותר מהכותל. האולם הזה חרוט לי בלב וכבר שבע שנים אני מרגיש כאילו קטעו לי איבר מהגוף. הייתי רגיל לריח, לפרקט, לזיעה של הקיץ ולקור של החורף, זה היה משהו מיוחד. גידלתי חממות של ילדים, יצרנו תרבות גדולה שנהרסה ביום אחד", הוא אומר.

לא מעט אוהדים מפורסמים יש להפועל תל אביב. אחד מהם הוא הכתב הצבאי של חדשות ערוץ 2, רוני דניאל, שדיבר בטקס. "אנשים מתייחסים לרגע הזה במונחים של נס אבל לדעתי ממש לא מדובר כאן בנס", אומר דניאל. "בסופו של דבר הכל בזכות האוהדים. עיריית תל אביב לא הייתה עושה את המהלך הזה לולא המאבק שלכם".

דניאל גם סיפר על השיחות שהיו לו עם ידידו אריק איינשטיין לגבי אוסישקין: "היו לי ויכוחים עם אריק. הוא אמר שאולי בכל זאת צריך להרוס, אני חשבתי שלא, ואז, יום אחד, כשאוהדים הקימו אוהלי מחאה מול האולם כדי לשמור עליו מהדחפורים, הוא אמר: 'אני רק מקווה שלא יהיה להם קר ואתה צודק, צריך לשמור על אוסישקין'".

לאולם החדש עדיין אין שם רשמי, אך מבחינת הקהל זה די ברור, כולם כאן כבר קוראים לו "אריק איינשטיין". על כך הוסיף דניאל: "אני לא יודע אם צריך לקרוא לאולם הזה על שמו, אבל נכון יהיה להציב בחוץ פסל בדמותו".

אריק איינשטיין או הדרייב אין? האולם החדש של הפועל תל אביב. צילום: בן קלמר
אריק איינשטיין או הדרייב אין? האולם החדש של הפועל תל אביב. צילום: בן קלמר

איינשטיין או לא, הפועל תל אביב יכולה לחגוג, יש לה בית מפואר שנראה כי ישמש את המועדון עוד שנים רבות. "אני רוצה להודות לאלון סולר (יו"ר ועדת הספורט העירונית – י"ז) שדאג שיהיה לנו אולם. כשהיינו בליגות הנמוכות הוא הבטיח שיעזור אם נתאזר בסבלנות", מסכם יצחק "שחור" לוי. "אני מקווה שנפתח ברגל ימין ושראש העיר לא ישים לנו רגליים. חשוב שהקהל יבוא לעודד את הקבוצה בלי כל השטויות מסביב, כי בסופו של דבר זה רק מזיק".