והפעם בלי סטירות: כל התחזיות לפרסי האוסקר 2023

הסרט שהוא שחקן מוביל בלא מעט מהקטגוריות. "הכל בכל מקום בבת אחת"
הסרט שהוא שחקן מוביל בלא מעט מהקטגוריות. "הכל בכל מקום בבת אחת"

האם מישל יאו תעשה היסטוריה בתור האסיאתית הראשונה שזוכה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר? והאם המסר המורכב של הסרט הכי טוב של השנה יגרום לו לחזור הביתה בידיים ריקות? אלו הן קטגוריות האוסקר עם המירוצים החמים והמעניינים ביותר

12 במרץ 2023

הלילה ייערך בלוס אנג'לס טקס האוסקר ה-95 במספר. ינחה אותו ג'ימי קימל שכבר עשה זאת פעמיים בעבר. בסרטון פרסומת לטקס, שעוצב כפרודיה על "אהבה בשחקים: מאווריק", קימל מזומן לפגישה עם המפקד הקשוח ג'ון האם, ושומע שהאדם שייקח על עצמו את משימת ההנחיה נדרש להיות "קר רוח ובלתי ניתן לסטירה". יש להניח שזאת לא תהיה הבדיחה האחרונה על הסטירה שוויל סמית החטיף לכריס רוק בטקס האחרון. בין מגישי הפרסים השנה יהיו פדרו פסקל, דוויין ג'ונסון, האלי ברי, יו גרנט, אמילי בלנט, סמואל ל. ג'קסון, ג'וליה לואיס דרייפוס, סיגורני וויבר ועוד המונים. ריהאנה תשיר את השיר מ"הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח" ולני קרביץ ילווה את מונטאז' הזיכרון לאלה שהלכו לעולמם. לא ידוע אם טופול יהיה ביניהם, או שיידחה לשנה הבאה.

כמו כל שנה אנחנו כאן כדי להמר על הזוכים ולעשות טעויות. הרושם המצטבר מהפרסים המקדימים של איגודי השחקנים והבמאים ובאפטא וכל השאר הוא שדווקא הסרט שיצא הכי מוקדם למסכים, ולא חיכה למה שנהוג לכנות עונת האוסקרים, הוא המוביל בשלל קטגוריות.

שחקן משנה

תוך כדי הצפייה ב"הפייבלמנים" פניתי לידיד שישב לצידי והימרתי שלג'אד הירש צפויה מועמדות לאוסקר. גם כששמו נעדר מגלובוס הזהב ומהבאפטא המשכתי להאמין שחברי האקדמיה יזכו אותו במועמדות לאוסקר על הדקות הספורות שבהן הוא מופיע וגונב את הסרט, וצדקתי. אבל כשזה מגיע לזכיה בפרס עצמו, נראה שזה יהיה פוחז מצידי להמר נגד קי הוי קואן בן ה-51 שהופעתו ב"הכל בכל מקום בבת אחת" היא סיפור הקאמבק הגדול של השנה וכמה שנים אחורה. לטעמי הופעתו בסרט היא לא יותר מבסדר, אבל ברנדן פרייזר ובארי קיון מועמדים על אותו סרט ("רוחות אינישרין"), ולכן מחלישים זה את זה, ובריאן טיירי הנרי מועמד על סרט שלא זכה לצופים רבים. קואן, לעומת זאת, לקח את כל הפרסים המקדימים (חוץ מהבאפטא, שם לקיון היה יתרון ביתי מסוים), ונשא נאומים נרגשים עד אין קץ, ונראה שהוא מוכן לשאת עוד אחד.

יזכה: קי הוי קואן ("הכל בכל מקום בבת אחת")
יכול לזכות: ג'אד הירש ("הפייבלמנים")
צריך לזכות: בארי קיון ("רוחות אינישרין")
היה צריך להיות מועמד: פול דאנו ("הפייבלמנים")

שחקנית משנה

בניגוד לשחקן המשנה, נראה שהתחרות בקטגוריה המקבילה פתוחה כמעט לגמרי. אפשר היה לחשוב שאנג'לה באסט הנאדרת מובילה בתחרות בשל וותיקותה, גוון עורה, והתפקיד המלכותי שהיא מגלמת ב"הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח", אבל בסופו של דבר זה לא תפקיד נורא מעניין. לג'יימי לי קרטיס זאת מועמדות ראשונה בגיל 64, והיא הכי אחלה שבעולם. אבל גם סטפני הסו מועמדת על "הכל בכל מקום בבת אחת" ויכול להיות שצמד המועמדויות על אותו סרט מחלישות זו את זו, ומעניקות את היתרון לקרי קונדון שמייצגת את "רוחות אינישרין", שככל הנראה מיועד להיות המפסיד הגדול של הערב, בהתחשב בכך שזכה בתשע מועמדויות (ארבע מהן הלכו לשחקנים).
תזכה: קרי קונדון ("רוחות אינישרין")
יכולה לזכות: ג'יימי לי קרטיס ("הכל בכל מקום בבת אחת")
צריכה לזכות: ג'יימי לי קרטיס
הייתה צריכה להיות מועמדת: אמה תומפסון ("מתילדה")

https://www.youtube.com/watch?v=0nxPTmAFYA4

שחקנית ראשית

הקטגוריה הזאת סיפקה קצת בלגן, כשהמועמדות של אנדראה רייסבורו על "לזלי היקרה", סרט עצמאי קטן שכמעט אף אחד לא ראה, נבחנה על ידי האקדמיה בשל האשמות שהקמפיין מתוצרת בית שלה עבר על כללי האקדמיה. רייסבורו הוכרזה כזכאית, והיא תצטרך להסתפק בכך. אנה דה ארמאס שמגלמת את מרילין מונרו ב"בלונד", ומישל וויליאמס שכבר גילמה את מרילין מונרו (ואף היתה מועמדת על כך לאוסקר), ועכשיו מגלמת את אמא של סטיבן ספילברג ב"הפייבלמנים", חסרות סיכויים גם הן. עד לאחרונה קייט בלאנשט, שכבר יש לה שני אוסקרים, נדמתה כזוכה הבטוחה על הופעתה המזהירה ב"טאר המנצחת". אבל אז מישל יאו קטפה את פרס איגוד השחקנים, וסימנה שהתחרות עדיין פתוחה. יאו מובילה באון את הסרט המוביל, ונראה שהיא תהיה האסיאתית הראשונה שתזכה בפרס הראשי. וזה יהיה ממש סבבה.

תזכה: מישל יאו ("הכל בכל מקום בבת אחת")
יכולה לזכות: קייט בלאנשט ("טאר המנצחת")
צריכה לזכות: קייט בלאנשט
הייתה צריכה להיות מועמדת: אמה תומפסון ("אף פעם לא מאוחר")

שחקן ראשי

זאת הקטגוריה הראשית היחידה ש"הכל בכל מקום בבת אחת" לא מתמודד בה, ולכן הוא לא נותן רוח גבית לאף אחד. זאת המועמדות הראשונה של כל המתמודדים, כך שאין כאן שיקול של למי מגיע כי הגיע הזמן (אם כי השיקול הזה כבר מזמן לא מוכיח את עצמו). האירי הצעיר פול מסקאל ("אחרי השמש") והבריטי הקשיש ביל ניי ("לחיות") לא באמת בתחרות. אוסטין באטלר הוא הדבר הכי טוב ב"אלביס", אחד הלהיטים הקופתיים היחידים באוסקר, ולאורך רוב עונת האוסקרים דיברו עליו כעל הזוכה (גילום דמויות היסטוריות מוכרות זאת מקפצת אוסקרים ידועה, מג'יימי פוקס כריי צ'ארלס עד רמי מאלק כפרדי מרקורי). אבל אז ברנדן פרייזר וחליפת השומן שלו זכו בפרס איגוד השחקנים, שרבים מהם מצביעים גם באוסקר. קולין פארל הוא הכוכב הכי גדול שבין המועמדים, ויש לו הרבה אוהדים על הופעתו ככלבלב נזוף ב"רוחות אינישרין", אם כי הוא לא השחקן הכי טוב בסרט שלו. מבחינתי אין אחד שמתבלט בצורה ברורה מעל כולם, ולכן אלך עם הימורי הרשת.

יזכה: אוסטין באטלר ("אלביס")
יכול לזכות: ברנדן פרייזר ("הלוויתן")
צריך לזכות: ביל ניי ("לחיות")
היה צריך להיות מועמד: יורי בוריסוב ("תא מס' 6")

תסריט מקורי

זאת קטגוריה מאוד חזקה, שמתמודדים בה הסרטים הכי טובים של השנה (קטגוריית התסריט המעובד פחות מעניינת, ולכן, ברשותכם, אדלג עליה). כל התסריטים נכתבו על ידי במאי הסרטים. אפילו ספילברג, שאינו מרבה לכתוב תסריטים, היה שותף לכתיבת סיפור ילדותו. מרטין מקדונה הוא מחזאי/תסריטאי בחסד, והוא כתב את "רוחות אינישרין" כמעין מחזה שכל מלה בו מחושבת ויושבת בדיוק איפה שהיא צריכה להיות (זאת המועמדות השלישית שלו בקטגוריית הכתיבה, אחרי "ברוז'" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"). טוד פילד כתב תסריט מבריק לסרט מבריק, שצריך לזכות בכל פרס שהוא מועמד לו (גם הוא מועמד בשלישית, אחרי "בחדר המיטות" ו"ילדים קטנים"), אבל אחרי הביקורות המתפעמות שליוו את "טאר המנצח" עם יציאתו למסכים, הוא עורר סוג של בקלאש בגלל האופן הלא פמיניסטי שבו בחר להציג את גיבורתו. דניאל קוואן ודניאל שיינרט כתבו תסריט פרוע לסרט פרוע, והצליחו לא לאבד את החוטים. להמר נגדם נראה כמו הסתכנות מיותרת, אבל אני בכל זאת אעשה את זה.

יזכה: מרטין מקדונה ("רוחות אינישרין")
יכולים לזכות: דניאל קוואן ודניאל שיינרט ("הכל בכל מקום בבת אחת")
צריך לזכות: טוד פילד ("טאר המנצחת")
הייתה צריכה להיות מועמדת: קייטי בראנד ("אף פעם לא מאוחר")

בימוי

השנה אין סיבה שהבמאים של הסרט הזוכה לא יזכו גם הם, מה גם שהבימוי של "הכל בכל מקום בבת אחת" מאוד בולט לכל עין. וזכייתם של הצמד בפרס איגוד הבמאים די מבטיחה את זכייתם גם באוסקר. המועמדים האחרים הם אלה שמועמדים גם בקטגוריית התסריט – ספילברג, מקדונה, פילד ורובן אוסטלונד על "משולש העצבות". חבל שאין אף במאית בקרב המועמדים, אבל יש להודות בכך שלא היה השנה אף סרט ממש חזק של במאית (אני לא מחבבת במיוחד את "נשים מדברות", שככל הנראה יעניק לשרה פולי את פרס התסריט המעובד), ויש להודות על כך ששניים מהסרטים הכי טובים שנוצרו על ידי גברים מובלים על ידי גיבורות מרתקות. לשם הבהרה, "אמילי" של פרנסס או'קונור, אחד הסרטים האהובים עלי ב-2022, יצא למסכים בארה"ב רק בתחילת 2023, וכולי תקווה שיזכרו אותו באוסקר של השנה הבאה.
יזכו: דניאל שיינרט ודניאל קוואן ("הכל בכל מקום בבת אחת")
יכול לזכות: סטיבן ספילברג ("הפייבלמנים")
צריך לזכות: טוד פילד ("טאר המנצחת")
היה צריך להיות מועמד: פארק צ'אן ווק ("החלטה לעזוב")

סרט

עשרה סרטים מועמדים בקטגוריה הראשית, בהם שני סרטי המשך שזכו להצלחה קופתית כבירה – "אהבה בשחקים: מאווריק" ו"אווטאר: דרכם של המים", שהכניס 2.284 מיליארד דולר והפך לסרט השלישי הכי מצליח בכל הזמנים. גם "במערב אין כל חדש" הגרמני השתחל לקטגוריית הסרט הטוב ביותר, לצד היותו מועמד בקטגוריית הסרט הבינלאומי. שאר המועמדים כבר הוזכרו למעלה. בשלב זה נראה שהזכייה של "הכל בכל מקום בבת אחת" מובטחת, וזאת בשל כל זכיותיו בתחרויות קודמות. כשהסרט הפרוע הזה יצא למסכים באפריל 2022, קשה היה להאמין שהוא ישנה את ההגדרה של מה זה סרט אוסקרים. אבל הוא התחבר לצייטגייסט משלל כיוונים, כולל היותו מובל על ידי אישה אסיאתית (התסריט הראשוני נכתב עבור ג'קי צ'אן), ועמוק בפנים יש לו מסר לבבי.
יזכה: "הכל בכל מקום בבת אחת"
יכול לזכות: "רוחות אינישרין"
צריך לזכות: "טאר המנצחת"
היה צריך להיות מועמד: "החלטה לעזוב"

טקס האוסקר ישודר הלילה (בין ראשון לשני, 13/3) החל משעה 02:00 בערוץ yes MOVIES DRAMA (שטיח אדום החל מ-00:30), ויהיה זמין לאחרמכן ב-yesVOD וסטינג טיוי. גרסה ערוכה ומתורגמת תעלה תשודר באותו הערוץ ביום שלישי, 14.3, ב-21:00