עתירה לוועדת הבחירות: לאסור על חולדאי להנחות את "אופרה בפארק"

מי נתן את ההנחיה? "אופרה בפארק" עם "כרמן" ב-2022 (צילום: יוסי צבקר)
מי נתן את ההנחיה? "אופרה בפארק" עם "כרמן" ב-2022 (צילום: יוסי צבקר)

המועמדת לראשות העיר ציפי ברנד עתרה לוועדת הבחירות בדרישה למנוע מראש העיר להנחות את אירוע "אופרה בפארק" הצפוי למשוך רבבות אל גני יהושע בחמישי הקרוב, בטענה כי מדובר בניצול הבמה לתעמולת בחירות. חולדאי השיב לעתירה כי "אין בכוונתו לעשות כל שימוש במעמד זה בכדי לקיים תעמולה"

1 באוגוסט 2023

מחרתיים בערך בשעה הזו ינהרו רבבות תל אביבים אל פארק גני יהושע, שם יעלה בפעם ה-20 מופע "אופרה בפארק" המסורתי והפעם עם "מאדאם באטרפליי" הקלאסי (חמישי, 20:30, כניסה חופשית). לאורך השנים התגבשה מסורת לפיה ראש העיר מנחה את הערב בקטעי מעבר קצרצרים וחביבים המתארים את האופרה ומנגישים אותה לקהל הרחב. אבל 2023 היא שנת בחירות ובעוד פחות משלושה חודשים תלכו לקלפי כדי לבחור ראש עיר ורשימה למועצת העיר, ומכאן המרחק היה קצר לעתירה של המועמדת לראשות העיר ציפי ברנד נגד ראש העיר רון חולדאי, בדרישה מוועדת הבחירות לאסור עליו להנחות את אירוע התרבות הגדול של השנה מול רבבות ממצביעיו הפוטנציאליים.

מסורת זה דבר יפה. אופרה בפארק הירקון (צילום: יוסי צבקר)
מסורת זה דבר יפה. אופרה בפארק הירקון (צילום: יוסי צבקר)

בעתירה הציג עו"ד עמרי שגב את הדרישה למנוע מחולדאי לעלות על במת "אופרה בפארק", גם לא לקטעי קישור היתוליים, בנימוקים המתייחסים לעבירות לכאורה על חוק הבחירות המגביל שימוש במשאבי ציבור לטובת תעמולת בחירות לנבחרי ציבור מכהנים בחצי השנה שלפני הבחירות. "חולדאי התבלבל בין תקציב העירייה לארנק שלו", כתבה ברנד בהודעה לתקשורת, "וניסה להפוך במה תרבותית לבמה פוליטית, ככה זה כשממשיכים מכוח האינרציה 25 שנה. הגבולות מיטשטשים".

אירוע תרבותי או במה פוליטית? ציפי ברנד (צילום: אילן בשור)
אירוע תרבותי או במה פוליטית? ציפי ברנד (צילום: אילן בשור)

חולדאי השיב לעתירה באמצעות עו"ד אלון גלרט ועו"ד יניב בריטשטיין, אחרי שנדרש בידי וועדת הבחירות להיות מיוצג בעתירה בנפרד מהעירייה עצמה שהשיבה לטענות בנפרד. התשובות לעתירה היו דומות מאוד זו לזו, וקבלו על העתירה המאוחרת, על כך שלא ניתן יהיה למצוא מנחה מחליף בזמן כה קצר, ובעיקר על כך שמדובר במסורת ארוכת שנים לפיה ראש העיר מנחה את האירוע ואין בדבריו שמץ של תעמולת בחירות.

"בדברים שנאמרים במסגרת קטעי הקישור, אין אזכור של פועלה של העירייה ו/או אזכור של ראש העירייה ופועלו והם בדרך כלל בעלי אופי פארודי 'המקליל' ומנגיש את תכני האופרה", נכתב בתשובת באי כוחו של חולדאי. "המעורבות של ראש העירייה מר חולדאי (וגם קודמיו בתפקיד) אמנם נמשכת מספר דקות מתוך אירוע שנמשך שעות, אולם היא מהווה חלק בלתי נפרד מהמופע. חשוב להבהיר כי מסורת קיום מופע 'אופרה בפארק' החלה כבר לפני כ35- שנים, כאמור, עוד לפני כניסתו של מר חולדאי לתפקיד ראש העירייה".

קטעי קישור היתוליים או תעמולת בחירות? רון חולדאי מזמין לכרמן בפארק, 2022 (צילום מסך: האופרה הישראלית/Youtube)
קטעי קישור היתוליים או תעמולת בחירות? רון חולדאי מזמין לכרמן בפארק, 2022 (צילום מסך: האופרה הישראלית/Youtube)

בתגובה אמרה ציפי ברנד ש""פחות משלושה חודשים לבחירות, הניסיון של חולדאי לנכס לעצמו את 'אופרה בפארק' ולהפוך אירוע תרבותי ציבורי לבמה פוליטית הוא פסול מיסודו ומנוגד לחוק. ראוי שהעירייה תתקצב אירוע תרבותי, אבל אסור שהקופה הציבורית תממן לחולדאי שליחת הודעות אישיות לתושבים וניצול של הנחיית האירוע לצרכי תעמולת בחירות. אני מאמינה שיושבת ראש ועדת הבחירות, השופטת מיכל אגמון גונן תמנע ממנו לעשות זאת".
השופטת אגמון-גונן צפויה להודיע על החלטתה מחר (רביעי). נעדכן.