אמן אחד בשבוע: נמר ודניאל הולכים לקרקס של הממשי

נמר גולן ודניאל כהן לוי (צילום: אסקף אברהם)
נמר גולן ודניאל כהן לוי (צילום: אסקף אברהם)

נמר גולן הוא אמן קרקס בינלאומי שפועל בין טולוז ותל אביב. יחד עם דניאל כהן לוי וקבוצת על כל צרה שלא תבוא הוא יצר את "Out Of Space". הם קוראים לזה "קרקס חדש ותיאטרון דוקומנטרי פסאודו מדעי". לנו זה נשמע טעים

קוראים לו נמר, נמר גולן. הוא מזגזג בין תל אביב לטולוז, שם הוא שייך לקהילת הקרקס הצרפתית והבינלאומית. בתור עבודה הוא מאזן דברים על הראש. פעם הוא מאזן כדור, פעם מגדל של כוסות וצלחות, ערמת מקלות, כיסא ואפילו קונטרה באס של התזמורת הפילהרמונית. כיוצר בין תחומי הוא משלב בהצגותיו קרקס וחדש ותיאטרון חזותי, את האיזונים שלו הוא משלב עם תיאטרון, לעיתים קרובות פוליטי, מצחיק ועצוב.

את דניאל כהן לוי הוא פגש בגיל 4, כמה וכמה שנים לפני שהוא התחיל ללהטט ולא הפסיק, והרבה לפני שהם חשבו בכלל לעשות הצגות יחד. אבל לעשות הצגות יחד הם עושים. דניאל כהן לוי בכלל למדה בימוי תיאטרון (בסמינר הקיבוצים). מופע הקרקס האחרון שהיא ראתה היה בתור ילדה. היא אוהבת לקרוא ולכתוב ובעיקר היא אוהבת לספר סיפורים.  הגלגול הקודם שלה, שבו הייתה לוחם סמוראי, הצית את הרעיון ליצור הצגה יחד. "שנינו מאוד עקשנים", מספרת כהן לוי, "אמרתי לנמר שאם אנחנו עושים הצגה יחד היא חייבת לעסוק בקונפליקטים, כדי שאם במקרה נריב לפחות יהיו לנו פתרונות. וככה בעצם יצאנו לדרך".

מאזן דברים על הראש. נמר גולן (צילום: דיוויד קפלן)
מאזן דברים על הראש. נמר גולן (צילום: דיוויד קפלן)

"כל מה שתראו על הבמה קרה באמת", כך נפתחות ההצגות של קבוצת על כל צרה שלא תבוא. בעקבותיהן מיד מתחילה שרשרת אירועים בימתיים שכוללת גם סיפורים שלא לגמרי מתקבלים על הדעת אבל קרו במציאות. הם קוראים לזה "קרקס חדש ותיאטרון דוקומנטרי פסאודו מדעי". חברי הקבוצה לא כותבים הצגות. הם בוחרים נושא ומייצרים – דרך סדרה של ניסויים ומשחקים – חוויות שיוצאות מחוץ לאולם התיאטרון, ויכולות להתרחש בכל זמן ומקום בחייהם האישיים. החוויות מתועדות וממוינות באופן ארכיוני ואז עוברות סלקציה וסינון אמנותי בדרכן להפוך לסדרה של דימויים וסיפורים.

התוצאה הסופית היא תמונת פסיפס, סובייקטיבית אבל עשירה ורב מימדית ונוגעת ללב, על הנושא שנבחר. לשם ההצגה תמיד תתלווה תת כותרת שמתכתבת עם נושא המחקר; בעבודתם הראשונה על כל צרה שלא תבוא תת הכותרת היא 23 מחשבות על קונפליקט. בעבודתם הנוכחית Out Of Space תת הכותרת היא מחשבות על חלל מרחק ומרחב. 

מעבר לשיטת היצירה הייחודית הזו יש גם את "הקרקס החדש" שהוא שונה מאוד מאבותיו הקרקס הקלאסי והמודרני. הידעתם? הקרקס נולד מתוך רצון להוסיף קטעי מעבר למופע רכיבה על סוסים. לפני שהקולנוע הפך להיות נגיש, הקרקס היה צורת הבידור הנצרכת ביותר בעולם. אבל הקרקס של קבוצת על כל צרה שלא תבוא רחוק מאוד מלהיות בידור להמונים ונראה יותר כמו תיאטרון חזותי עם טפטופים של יכולות קרקסיות. בעבודה Out Of Space משתתפים ארבעה חוקרי חלל, אישה אחת, שלושה גברים ועשרות חפצים שמנסים להגדיר את הבמה מחדש ולהרחיב גבולות. המופע, שנוצר בשתי יבשות במקביל, מנסה למפות את המרחבים הסובבים אותנו בפסיפס של רגעים פיוטיים, עצובים ומצחיקים ממש.

"אאוט אוף ספייס" מאת דניאל כהן לוי ונמר גולן, תיאטרון תמונע, שונצינו 8; ראשון, 05.12, 19:30; שני 06.12, 19:30