"פעם היה נדמה שזה לא בסדר ללמוד בשביל הכיף. היום זה הכי בסדר"

גליה פת-שמיר, 56, מרצה וחוקרת פילוסופיה סינית באוניברסיטת תל אביב, נשואה + 2. נותנת טעימה מהפילוסופיה הסינית, על מה גורם לסטודנטים ללמוד זאת כיום ונותנת ניתוח לקפיטריה של גילמן

17 באוקטובר 2018

 

שם  גליה פת־שמיר

גיל: 56

עיסוק: מרצה וחוקרת פילוסופיה סינית

סטטוס: נשואה + 2

על קצה המזלג, מה הפילוסופיה הסינית מלמדת אותנו?
"במשפט אחד – הפילוסופיה הסינית היא פילוסופיה של דרך, תהליך, השתנות ותנועה. אלה עומדים מול הפילוסופיה המערבית שעוסקת באמת קבועה ויציבה. המאפיין הכי חשוב הוא שזאת פילוסופיה שמאוד קשורה לפרקטיקה של יומיומיות ואיך לחיות חיים טובים יותר ואיך להיות אדם טוב יותר. הפילוסופיה הסינית היא מחשבה על החיים עם אוריינטציה מאוד חזקה על ההתנסות שלנו על העולם".

יש משהו מיוחד שמאפיין את הסטודנטים בתל אביב בחוג שבו את מלמדת?
"בדיוק מה שמאפיין את תל אביב – רבגוניות, פתיחות מחשבתית ורצון להתנסות. אנשים צעירים סקרנים ששואלים את עצמם שאלות, שלא מקבלים את החיים כמובן מאליו, שכן חושבים על איך לעשות את זה אחרת ואיך לעשות את זה יותר טוב".

מה מיוחד בהוויה הסטודנטיאלית בתל אביב?
"צבעוניות רבה. סטודנטים נמשכים לאוניברסיטת תל אביב גם כי היא טובה ושמעו עליה אבל גם כי היא בתל אביב. הדבר שמשמח אותי לראות שהרבה סטודנטים לא באים רק בשביל שיהיה להם תואר שישרת אותם בחיים, כי אומרים שהיום בשביל כל דבר צריך תואר. הם גם מגיעים בגיל קצת יותר בוגר אחרי כברת דרך בעולם ומבקשים להרחיב את היריעה ורוצים ליהנות מהלימודים. פעם זה היה נדמה כאילו זה לא בסדר ללמוד בשביל הכיף, אבל מנקודת המבט שלי, היום זה הכי בסדר".

יין ויאנג (Shutterstock)
יין ויאנג (Shutterstock)

מהו מקור ההתעניינות של הסטודנטים התל אביבים בפילוסופיה הסינית?
"פתאום לאנשים צעירים מתחיל להיות אכפת מהעולם שאנחנו חיים בו, אם זה תנועות אקולוגיות או פוליטיות, ודברים שחלקם קיימים משחר האנושות ואחרים חדשים יותר. מדובר בשבירת קווים ומסגרות שכל כך הורגלנו בהם, ביציאה מהקופסה. תרבויות של מזרח אסיה הן תרבויות צומחות. עד לפני כמה שנים היינו אומרים שסין זה העתיד. היום אנחנו יודעים שסין זה ההווה. אלו מדינות וכלכלות שיש להן השפעה מאוד גדולה על העולם כולו".

הבת שלך גם סטודנטית באוניברסיטת תל אביב, איך החוויה המשותפת באקדמיה?

"היא לומדת לתואר שני באנתרופולוגיה. זה מאוד מיוחד, ואפילו לקחנו קורס יחד לפני שנה על עגנון. נחמד לפגוש את הבת שלי בעבודה, אבל זה לא קורה הרבה – אנחנו בבניינים שונים, וסוציולוגיה וגילמן אלה עולמות נפרדים".

מהי התגובה הכי מוזרה שקיבלת על ההתמקדות בפילוסופיה כתחום מחקר?
"פעם בלימודי התואר הראשון נסעתי ברכבת וישבה לידי אישה דתייה. היא אמרה בבהלה שזה הורס את הנשמה, ושאני צריכה להיזהר מזה שלא אתקלקל. זה מאוד הפתיע אותי, כי הרגשתי שהיא ממש דואגת לי".

מהו הספוט הכי תל אביבי באוניברסיטה?
"הקפטריה של גילמן, היא כל כך תל אביבית שהיא ברלין".

מה תל אביבי בעינייך?
"לחוח חביתה אצל נחמה ברחוב ישכון 10 בכרם התימנים. זאת המלצה אישית חמה".