מת מצחוק: פרידה מהאדם ששינה לחלוטין את הפארודיה האמריקאית
אמש נפטר התסריטאי והבימאי היהודי-אמריקאי ג'ים אברהמס בגיל 80, ולמרות שברור לנו שהשם שלו לא מוכר לרוב, הקומדיה שלו כנראה שכן - "טיסה נעימה", "סודי ביותר" וסדרת סרטי "האקדח מת מצחוק" היו רק חלק מהסרטים שיצר עם האחים צוקר שהשאירו חותם שאפשר לראות עד היום על הקומדיה האמריקאית
אתמול (ג') נפטר הבמאי והתסריטאי האמריקאי ג'ים אברהמס. לחלקכם השם הזה לא אומר הרבה, אבל אם נצרף אותו לשמות "צוקר" ו"צוקר", אולי יתחילו לעלות בכם זכרונות של קומדיה אמריקאית משובחת, מכיוון שאברהמס, יחד עם האחים ג'רי ודייויד צוקר, יצר כמה מסרטי הפרודיה האמריקאיים האהובים ביותר בכל הזמנים: "טיסה נעימה", טרילוגיית "האקדח מת מצחוק" ו"סודי ביותר" – סרטים ששינו לחלוטין את הקומדיה האמריקאית, עד שהשפעתם מורגשת גם כיום.
>> חייכו: 9 סיבות לשמור על אופטימיות בנוגע לקולנוע והטלוויזיה בישראל
ג'ים אברהמס נולד למשפחה יהודית בוויסקונסין, שם הכיר גם את חבריו האחים צוקר, יחד הם הקימו קבוצת קומדיה קטנה, שהובילה ליצירת סרטם הראשון, "סרט מטוגן" – אסופת מערכונים, בבימויו של במאי הקומדיה האגדי ג'ון לנדיס ("בית החיות", "האחים בלוז"), שכללה בתוכה פרודיה בת חצי שעה על סרטי ברוס לי. כמו רוב סרטי המערכונים, "סרט מטוגן" הוא מאוד hit or miss, אבל יש בו בהחלט גאגים גאוניים ונקודת מבט קומית מובהקת, שבמשך הסרטים הבאים של השלישייה תתפתח, ותשתלט על תעשייה שלמה.
לאחר ההצלחה היחסית של "סרט מטוגן", השלישייה התחילה לעבוד על סרטם הבא – "טיסה נעימה". סיפור המקור של הסרט מגוחך כמעט כמו הסרט עצמו: הם הקליטו בוידאו בטעות סרט אסונות הוליוודי מ-1957 (בזמן שרצו להקליט פרסומות כדי לצחוק עליהן) בשם "שעת אפס", והחליטו להשתמש בו כמצע להומור הפרוע שלהם – כך שהסרט "טיסה נעימה" למעשה מבוסס על התסריט הרציני של "שעת אפס", פשוט עם המון בדיחות. עד כמה מבוסס עליו? השלישייה קנו את הזכויות לסרט, כדי להימנע מבעיות זכויות יוצרים.
"טיסה נעימה" הוא אחד מהסרטים המצחיקים ביותר שאי פעם נוצרו. אברהמס והאחים צוקר ניצלו כל דקה של זמן מסך כדי להכניס בדיחה ויזואלית, משחק מילים או הופעת אורח מופרכת. הגאונות של "טיסה נעימה" היא בגישה המיוחדת שנקטו שלושת הבמאים – Playing it straight. הכוונה היא שלעומת סרטי פרודיה אחרים, למשל של מל ברוקס (כבודו במקומו מונח), שמלאים בהופעות קומיות מוגזמות של קומיקאים דגולים – אברהמס והצוקרים ליהקו בכוונה שחקניים דרמטיים שיגידו את השורות המטומטמות שלהם ברצינות גמורה, ובכך שינו לחלוטין את הקריירה של לזלי נילסן, שחקן רציני עד אז שהפך בזכותם לכוכב קומדיה בגיל 54.
לאחר מכן השלישייה ביימה את פרודיית הריגול "סודי ביותר" (יש שיגידו שמדובר ביצירת המופת האמיתית שלהם), ויצרו את סדרת הטלוויזיה הפרודית "מחלק משטרה", בכיכובו של נילסן – סדרה שגם אם רצה רק במשך שישה פרקים, עדיין הקדימה את זמנה והיוותה את הבסיס לסדרת "האקדח מת מצחוק" האגדית. לאחר שביימו את סרט הקומדיה הלא-פרודי "חטיפה נעימה", חברי השלישייה התחילו לעבוד בנפרד. אברהמס המשיך בתחום הפרודי עם הסרטים "לרקוד עם טייסים", "לרקוד עם לוחמים" ו"מאפיה!", אך למעט מספר קרדיטים קטנים הפסיק לעבוד אחרי שנות התשעים. כנראה צעד חכם, אם מסתכלים על הפילמוגרפיה המאוחרת של האחים צוקר.
וכך ג'ים אברהמס ייזכר – בזכות הסרטים שיצר יחד עם האחים צוקר, וסוג ההומור המיוחד שהם בנו. כולם יודעים איך פרודיה של צוקר, אברהמס וצוקר נראית, ואת ה-DNA המיוחד שלהם אפשר למצוא באין ספור יצירות קומיות עכשוויות – החל מסדרות כמו "אנג'י טרייבקה" ו"משטרת בית חולים", עד לסרטים כמו "בלאק דינמיט" האמריקאי או "המוסד" הישראלי. השנה הבמאי עקיבא שייפר (חבר שלישיית "דה לונלי איילנד") ביים רימייק ל"אקדח מת מצחוק" בכיכובו של ליאם ניסן, שעתיד לצאת ב-2025. לנו נותר רק לקוות שהסרט ישמור על רוח השטות הרצינית להפליא של דייויד צוקר, ג'רי צוקר וג'ים אברהמס ז"ל.