טיים אאוט timeout

רואים שקוף

| מאת: עידו גנוט

מטוס שקוף ללא חלונות יהפוך למציאות תוך עשור

צילום: CPI

חלמתם לטוס במטוס שבו במקום חלונות הקירות מציגים את המתרחש סביבכם בשעה שאתם טסים? מרכז מחקר בריטי החוקר את הנושא מאמין כי הטכנולוגיה מצויה בהישג יד ועשויה להיות זמינה לשימוש במטוסי נוסעים בתוך כעשור.

הרעיון לפתח מטוס הכולל מסכים במקום חלונות הגיע מהצורך ההולך וגובר לצמצם את צריכת הדלק של מטוסים. הקשר בין חלונות לצריכת דלק נשמע אולי לא ברור במבט ראשון, אך השניים קשורים למעשה באופן ישיר. מטוסי נוסעים הנבנים עם חלונות מחייבים חיזוק לאורך הגוף ומבנה עבה יותר וכבד יותר. משקל גדול יותר בהמראה גורר צריכת דלק מוגברת במהלך הטיסה ועלויות שימוש גבוהות יותר (ומכאן שגם מחירי טיסה גבוהים יותר). זאת גם הסיבה מדוע מטוסי מטען ייעודיים אינם כוללים בדרך כלל חלונות לאורך גוף המטוס. יתרון נוסף של צריכת דלק מצומצמת הוא גם פליטה מופחתת של גזי חממה אשר הפכה לבעיה של ממש בעולם התעופה עם התרחבות השימוש במטוסים כבדים בתחום התעופה האזרחית בעשורים האחרונים.

רואים את כל מה שקורה בחוץ  צילום: CPI

רואים את כל מה שקורה בחוץ
צילום: CPI

המרכז למחקר חדשנות בבריטניה (Centre for Process Innovation) פרסם לאחרונה סרטון המציג את הקונספט החדשני ויתרונותיו. על פי חישובים שנערכו על ידי המרכז, כל הפחתה של 1% ממשקל המטוס מוביל לצמצום ישיר של 0.75% בצריכת הדלק. לאור העובדה שבכל שנה טסים ברחבי העולם למעלה מ-3 מיליארד בני אדם (כ-40% מאוכלוסיית העולם) בכ-20 מליון טיסות נוסעים מסחריות, ברור מדוע אפילו אחוז זעיר של צמצום צפוי להיתרגם לחיסכון משמעותי לתעשיית התעופה בכללותה.

סרטון המציג הדמיה של המטוס:

להחלפת החלונות יש שורה של יתרונות נוספים מעבר לחיסכון בדלק וצמצום פליטת המזהמים. בין השאר יוכל להביא הצמצום בעובי קירות המטוס להרחבת המקום למושבי נוסעים במטוס – נושא כאוב לכל מי שטס במושבים הצפופים של מחלקת הנוסעים בטיסות ארוכות.

המרכז הבריטי הציע להשתמש בטכנולוגיה של מסכים אורגניים גמישים (OLED) ברזולוציה גבוהה שאותם ניתן יהיה לעצב בצורה שתתאים לקירות הפנימיים הקמורים של המטוס ולאזורים נוספים בכדי ליצור חווית צפייה היקפית. על המסכים ניתן יהיה להקרין מידע מגוון הכולל את נתיב הטיסה, תמונות בזמן אמת ממצלמות המצויות מחוץ למטוס המציגות את הנוף וכמובן מידע בידורי, משחקים, סרטים ופרסומות כמו גם תאורת אוירה. ברשתות החברתיות הספיקו להשתעשע הגולשים ברעיון והציגו אילוסטרציה בה קירות המטוס מציגים תמונה של טיסה בחלל כשברקע תמונה של כוכב המוות מסדרת סרטי מלחמת הכוכבים.

הקירות הם אינטראקטיביים צילום: CPI

הקירות הם אינטראקטיביים
צילום: CPI

היכולת לשלוט באופן מלא בתאורה צפויה לסייע בצמצום תופעות ייעפת (ג'טלאג) וזאת הודות ליכולת לשלוט באופן מלאכותי בזמני הזריחה והשקיעה בתוך המטוס כך שיתאימו ככל הניתן למעבר בין אזורי זמן. נוסעים יוכלו לשלוט במסכים בדומה לדרך בה שולטים כיום הנוסעים במסכי הבידור שבגב המושב (גם אלו לא ייעלמו כנראה במטוסים החדשים ואולי אף יוגדלו תוך שימוש במסכים אורגניים דקים וגמישים).

יתרון אליו לא התייחסו במחקר שנערך על ידי המרכז הבריטי נוגע לנושא מיזוג האוויר והטמפרטורה בפנים המטוס. למרות העובי והציפויים השונים המשולבים כיום בחלונות של מטוסי נוסעים, כל מי שטס בטיסות מסחריות יודע כי ישיבה בסמוך לחלון בשעות היום בכיוון זריחת השמש גוררת חימום נקודתי משמעותי. מנגד לעיתים אזור החלון איננו אטום לחלוטין וניתן לחוש בקור המחלחל מן החיבורים של החלון לגוף המטוס. בעיות אלו אמורות להיעלם לחלוטין במבנה מטוס אטום לגמרי.

מסכים עצומים לכל אורך המטוס צפויים לייצר כמות אור גדולה וליצור שינויי תאורה משמעותיים בתוך המטוס צילום: CPI

מסכים עצומים לכל אורך המטוס צפויים לייצר כמות אור גדולה וליצור שינויי תאורה משמעותיים בתוך המטוס
צילום: CPI

המרכז הבריטי לחדשנות הוא רק אחד מתוך שורה של גורמים בינלאומיים העובדים בימים אלו על הרעיון של פיתוח מטוס נוסעים חסר החלונות. אלא שלצד היתרונות הרבים של הקונספט החדש אותם הזכרנו יש גם לא מעט חסרונות אפשריים. מסכים עצומים לכל אורך המטוס צפויים לייצר כמות אור גדולה וליצור שינויי תאורה משמעותיים בתוך המטוס (בייחוד לאור העבודה שכל נוסע במושב הצמוד לקיר יוכל לשלוט במסך הקרוב אליו). תאורה משתנה זו עשויה להפריע את שנתם של אלו המעוניינים בכך וליצור עומס חושי מוגזם על נוסעים אחרים, שלא לדבר על תחושותיהם הצפויות של אלו הסובלים מחשש מטיסות כשיצפו בקרקע ההולכת ומתרחקת מתחת לרגליהם תוך כדי המראה.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 35bbb25404c29bc9