גן הפסלים: הימורי Time Out לאוסקר 2016
טקס האוסקר ה־88 יתקיים ב־28 בפברואר. מי יחזור הביתה מלוס אנג'לס עם פסלון באמתחתו, סילבסטר סטלון, ג'ניפר לורנס או סוף סוף לאונרדו דיקפריו? ההימורים שלנו
שחקנית המשנה
מי מועמדת? ג'ניפר ג'ייסון לי ("שמונת השנואים"), רוני מארה ("קרול"), רייצ'ל מקאדמס ("ספוטלייט"), אליסיה ויקנדר ("הנערה הדנית"), קייט ווינסלט ("סטיב ג'ובס").
מי תזכה? ארבע שחקניות שזאת להן מועמדות ראשונה מתמודדות מול מועמדת סדרתית שכבר זכתה, והתחרות נראית פתוחה לגמרי. למקאדמס החיוורת וללי המוגזמת בכלל לא מגיעות מועמדויות. איגוד השחקנים בחרו בויקנדר, ובאפטא בשחקנית הבית ווינסלט. אחת מהן כנראה תזכה, ו"סטיב ג'ובס" בכל זאת סרט הרבה יותר טוב, מה שיכול לעזור לווינסלט, שבעזרת תספורת קצרה ולא מחמיאה מגלמת תפקיד שונה מאוד ממה שעשתה עד כה.
מוצדק? אני בעד מארה הנהדרת, גם בגלל ש"קרול" המושלם הוגלה אל מחוץ לקטגוריות הסרט והבימוי, אבל לא תהיה לי בעיה עם ווינסלט.
[tmwdfpad]
שחקן משנה
מי מועמד? מרק ריילנס ("גשר המרגלים"), סילבסטר סטלון ("קריד"), טום הארדי ("האיש שנולד מחדש"), מארק רופאלו ("ספוטלייט"), כריסטיאן בייל ("מכונת הכסף").
מי יזכה? גם כאן התחרות פתוחה לגמרי. סטלון הלבן שמועמד על סרט שחור הוא הבחירה הסנטימנטלית, אבל אף שלקח את גלובוס הזהב, הוא אפילו לא זכה למועמדות מטעם איגוד השחקנים – מה גם שהרעש שהתעורר סביב חסרון מועמדויות לשחורים יכול לפגוע בו. להארדי הייתה שנה מעולה, והוא מקבל רוח גבית מהסרט. אבל גם זוכה באפטא ריילנס, שבשביל רבים הופעתו השקטה וצופנת הנסתרות ב"גשר המרגלים" היא תגלית, עשוי להפתיע.
מוצדק? אני מהמרת על הארדי, אבל האוסקר שלי הולך לסטיב קארל שאפילו לא מועמד על הופעתו החכמה בתפקיד המצפון של "מכונת הכסף".
תסריט מעובד
מי מועמד? "קרול", "מכונת הכסף", "חדר", "ברוקלין", "להציל את מארק וואטני".
מי יזכה? "מכונת הכסף" מצליח להפוך דיונים על משכנתאות, מניות וחוזי החלף לסיכוני אשראי לסרט סוחף, שנון ומלא המצאות, שאינו מאבד את נקודת המבט האנושית, ועל כך יזכה באוסקר.
מוצדק? בהחלט.
תסריט מקורי
מי מועמד? "ספוטלייט", "הקול בראש", "גשר המרגלים", "אקס מכינה", " Straight Outta Compton".
מי יזכה? לסרטי אנימציה עדיין מתייחסים באוסקר כאל ילד מוזר, ועצם המועמדות של "הקול בראש" היא מרשימה (צ'רלי קאופמן, שבעברו זכייה ושתי מועמדויות נוספות, אפילו לא מועמד על התסריט שכתב ל"אנומליסה"). לכן המועמד המוביל הוא ללא ספק "ספוטלייט".
מוצדק? סבבה.
השחקנית
מי מועמדת? קייט בלנשט ("קרול"), ברי לארסון ("חדר"), ג'ניפר לורנס ("ג'וי"), שרלוט רמפלינג ("45 שנים"), סירשה רונן ("ברוקלין").
מי תזכה? באופן יוצא דופן זאת אולי הקטגוריה החזקה ביותר השנה. כל המועמדות מצוינות, אבל למרות זאת נראה שהתחרות סגורה. לארסון, שזאת לה מועמדות ראשונה (כמו לרמפלינג בת ה־70), זכתה בכל הפרסים האפשריים ונשאר לה לקטוף רק את האוסקר.
מוצדק? "חדר" שולח בעיטה רגשית לבטן ולגרון, וללארסון יש חלק מהותי בחוויה הזאת. אבל הקול שלי הולך לרונן, הצעירה במועמדות, שנותנת הופעה מרהיבה בצניעותה ובדיוקה.
השחקן
מי מועמד? לאונרדו דיקפריו ("האיש שנולד מחדש"), מאט דיימון ("להציל את מרק וואטני"), בריאן קרנסטון ("טרמבו"), מייקל פסבנדר ("סטיב ג'ובס"), אדי רדמיין ("הנערה הדנית").
מי יזכה? טוב נו, ברור שליאו יזכה. חבל לי שזה יקרה דווקא על התפקיד הפיזי והמייסר הזה ולא על אחד מתפקידיו היותר מעניינים, אבל הוא שחקן פנומנלי ומגיע לו אוסקר, אז שיהיה.
מוצדק? אם משווים את התפקידים שעליהם השחקנים מועמדים, דיימון נותן מופע סטנד־אפ מלבב ולא מאומץ (שלא כמו קרנסטון ורדמיין) בלב אפוס מדע בדיוני, וזה לא פשוט כמו שהוא גורם לזה להיראות.
הבימוי
מי מועמד? אדם מקיי ("מכונת הכסף"), ג'ורג' מילר ("מקס הזועם"), אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("האיש שנולד מחדש"), לני אברהמסון ("חדר"), טום מקארתי ("ספוטלייט").
מי יזכה? הזכייה של איניאריטו (שנייה ברצף אחרי "בירדמן") בטוחה עוד יותר מהזכייה של הסרט שלו. הרבה מעוצמת הבימוי נשענת על הצילום המהמם של עמנואל לובצקי, שהולך לזכות בפעם השלישית ברצף.
מוצדק? ג'ורג' מילר, שב־1979 ברא עולם קולנועי שזכה להמוני חיקויים, שב לאותו עולם והמציא אותו מחדש באופן חסר תקדים.
הסרט
מי מועמד? "האיש שנולד מחדש", "מקס הזועם", "ברוקלין", "חדר", "מכונת הכסף", "ספוטלייט", "להציל את מרק וואטני", "גשר המרגלים".
מי יזכה? איגוד המפיקים בחר את "מכונת הכסף", איגוד השחקנים את "ספוטלייט" ואיגוד הבמאים את "האיש שנולד מחדש" (שזכה גם בבאפטא). פיזור הפרסים המוקדמים מסבך את התחזיות, אבל נראה שזה בכל זאת הולך להיות הסרט הכי שאפתני עם האגו הגברי הכי גדול והסיפורים המרשימים על צילומים בתאורה טבעית במשך שעות ספורות ביום.
מוצדק? ההוריקן הפמיניסטי "מקס הזועם: כביש הזעם" מסעיר לא פחות מבחינה קולנועית ומהותי יותר מבחינה אנושית.