צעד בדרך לאוסקר: הסרטים הישראליים שיתחרו בדוקאביב 2020

מוזיקה, פוליטיקה, להט"ב ולוביסטים יהודים בארה"ב: דוקאביב חוזר בכל הכוח, והשנה יתקיים באולמות, באירועי חוצות ובאתר הפסטיבל

"הגורם האנושי" של הבמאי דרור מורה
"הגורם האנושי" של הבמאי דרור מורה

פסטיבל דוקאביב לא נכנע לקורונה, והשנה הוא יתקיים במתכונת מיוחדת – ההקרנות יתקיימו באולמות, באירועי חוצות ברחבי העיר וגם אונליין באתר הפסטיבל. דוקאביב יתקיים בין התאריכים 3 בספטמבר עד 12 בספטמבר, והיום (שני) פורסמה רשימת הסרטים שישתתפו בתחרות הישראלית. אל אלה יצטרפו עוד עשרות סרטים מהארץ ומהעולם, ובסך הכל יוקרנו 120 סרטים.

; "גשם בעיניים" על הסופרת הנערצת דבורה עומר, שיצר בנה רון עומר
; "גשם בעיניים" על הסופרת הנערצת דבורה עומר, שיצר בנה רון עומר

לתחרות הישראלית נבחרו הסרטים הבאים: "הגורם האנושי" של הבמאי דרור מורה, העוסק בתהליך השלום מנקודת מבטם של המתווכים האמריקאים; סרטה של יעל אבקסיס "אמא מלכה" על אמה הזמרת ריימונד אבקסיס; סרטה של מור לושי "הלובי" המעניק הצצה אל הלובי היהודי בארה"ב; סרטו של גד אייזן "רוקפור: מכונת הזמן" על להקת הרוק המיתולוגית; "עד סוף העולם" של מאיה זינשטיין, החושף את הברית השנויה במחלוקת בין הנוצרים האוונגליסטים לישראל; "אולמרט" של רוני אבולעפיה, סיפור עלייתו ונפילתו של ראש הממשלה לשעבר; "ארבע אמהות", סרטם של רפאל לוין ודנה קידר על תנועת ארבע אמהות; "גשם בעיניים" על הסופרת הנערצת דבורה עומר, שיצר בנה רון עומר.

"אולמרט" (צילום: אבנר שחף)
"אולמרט" (צילום: אבנר שחף)
"רוקפור: מכונת הזמן" (צילום: גאיה סעדון)
"רוקפור: מכונת הזמן" (צילום: גאיה סעדון)

אחד הסרטים המעניינים בתחרות הוא "אהבה זאת לא הייתה" של מאיה צרפתי – סיפור אהבה טרגי בין אסירה באושוויץ לקצין אס אס. אליו מצטרפים "שלושה יוסי" של צמד היוצרים יעל קיפר ורונן זרצקי, על מסע חברתי בזמן ועל גורלן של משפחות חסרות בית ביפו; "אני הייתי שם" של ערן פז, בו הוא מתעמת עם עברו הצבאי; "אין סנטימנטים" של ארתור אברמוב, סיפור משפחתי על הגירה, פטריאכליות ותקווה; "המקצוע: נביא" של יואב שמיר על מנהיגה של דת החוצנים הגדולה בעולם; סרטה של שירלי ברקוביץ' "ילדות" העוסק בזהות ונקמה; "שיר ערש לעמק" על הצייר אלי שמיר שיצר הבמאי בן שני; ו"מלחמתה של רעיה סיניצינה" של יפים גרבוי, סיפור החברות בין במאי צעיר לגיבורת מלחמה סובייטית בת 94.

"שלושה יוסי" העוסק במסע חברתי בזמן ובגורלן של משפחות חסרות בית ביפו
"שלושה יוסי" העוסק במסע חברתי בזמן ובגורלן של משפחות חסרות בית ביפו

השנה יוענק בפעם הראשונה פרס "מעבר למסך", לסרטים מהארץ ומהעולם שיוצריהם או גיבוריהם פועלים להביא שינוי במציאות. לפרס זה מועמדים שני סרטים ישראליים – "ילדים על תנאי" של נעם דמסקי ועדו בהט, על ילדי אומנה בשנת העצמאות הראשונה שלהם, ו"חתונה הפוכה" של מרדכי ורדי, שמספק מבט מקרוב על להט"ב דתיים שנאלצים להתחתן בניגוד לנטייתם המינית.

בפסטיבל יוקרן גם סרטה של מיכל ורשאי-ארלוק, "גיבורות" – קומדיה דרמטית על שתי אמהות תל אביביות וקבוצת כדורשת. (גילוי נאות: מיכל חולשת על מדור הילדים של טיים אאוט).

הסרט שיזכה בפרס הראשון בתחרות יזכה את יוצריו ב-170 אלף ש"ח, ובנוסף מענק של 100 אלף ש"ח מטעם דוקאביב לטובת שיווק וקידום הסרט לקראת המרוץ לאוסקר. במסגרת התחרות יוענקו פרסים נוספים – סרט הביכורים, פרס חבר השופטים, פרס העריכה ועוד.