הבית הזה נראה כמו מוזיאון. יום יבוא ויעלו אליו לרגל כדי ללמוד
דיאנה ודניאל חורגס הם אספנים ואוצרים של יצירות מעצבים. הבית שלהם נבנה סביב האוסף הפרטי, החל משער הקרושה בכניסה ועד הגג ההולנדי המינימליסטי. הוא מלא בהברקות, אוצרות והפתעות גאוניות ברמת פירוט, תכנון ודיוק יוצאת דופן, עד כי ניתן לחשוב שלה קורבוזיה קם לתחייה ותכנן אותו
מי: דיאנה חורגס (62), דניאל חורגס (65)
איפה: רחוב משה שרת
ותק: שנה
מטראז': 200 מ"ר + 40 מ"ר מרפסת וגג
>> הכי בבית בעולם: לגור 51 שנים באותה דירה בתל אביב זה מחייב
>> איך נראית דירה של בעל בית קפה בלב העיר? בטח לא איך שחשבתם
>> מירושלים באהבה: כל הקסם של שכונת שפירא בבית אחד קטן ומתוק
במשך שלוש שנים שיפצו דיאנה ודניאל חורגס את הבית שלהם, שנבנה במקור בשנת 1973 על ידי ענב אדריכלים, ועשו זאת בשיתוף פעולה מלא עם האדריכלית עידית מן, שעזרה להם לממש כל פנטזיה. יחד הם הגיעו לרמת פירוט, תכנון ודיוק יוצאת דופן, עד כי ניתן לחשוב שלה קורבוזיה קם לתחייה ותכנן את ביתם – "פונדיישן חורגס" – ויום יבוא וזה יהיה בית שיעלו אליו לרגל כדי ללמוד על אדריכלות, עיצוב, אוצרות ומה שביניהם.
דיאנה ודני הם הבעלים של FABLAB TLV, שהיא חנות-גלריה בה הם אוצרים מערכות לבוש, רהיטים ואובייקטים ממעצבים עצמאיים באירופה ויפן. "את החנות תכננו כמו בית כדי לייצר בה תחושה אישית, ואת הבית שלנו תכננו כמו שואורום, כדי שיהיה מקום של מפגש שיח, וחשיפה של פריטים נדירים, אותם אנחנו אוספים כבר עשרות שנים", מספרת דיאנה. "הבית כולו תוכנן סביב האוסף שלנו. דאגנו שלכל האובייקטים יהיה מקום, וכל הזמן בחנו את השילובים ביניהם על ידי הדמיות שעידית יצרה עבורנו. העניין נוצר בחיבור, במפגש בין הרהיטים השונים, בין החדש לישן, בין הזול ליקר".
הבית בנוי משבעה מפלסים וקושר ביניהם גרם המדרגות המקורי ששוחזר, עשוי טראצו אדום. בכל אחד מהמפלסים הם יצרו חלון סרט המאפשר מבט לחלל שמעליו ולחלל שמתחתיו, ויוצר תחושה של המשכיות. החיבור בין המפלסים נוצר גם על ידי שימוש גאוני במראות וזכוכיות, המאפשרות הצצות מפתיעות שקושרות בין צבעים וחומרים, בין החוץ לפנים ובין האובייקטים השונים.
חזית הבית
"לחזית הבית הוספנו אלמנט גדר שפיתחנו עם מעצבים מהולנד, שמבוסס על פאטרן של קרושה. רצינו להוסיף אלמנט רך ופואטי לצד מבנה הבטון הקשיח. ראינו את הקרושה כאלמנט זכיר, שמצטט את Maison de Verre שבפריז, בו החזית כולה עשויה מלבני זכוכית. אנחנו יצרנו את Maison Crochet (בית הקרושה)".
הכניסה
"את חלל הכניסה עוטף ארון מראות פונקציונלי, אשר מולו מוצבים כסאות תעשייתיים מתקפלים שהיו בעבר כסאות המתנה בבית חולים בצרפת. מעליהם, יצירה של האמן זוהדי קאדרי שקניתי במכירה פומבית, שמכילה ניגוד מעניין בין הכאוס לסדר, והזכירה לי קונסטרוקטיביזם רוסי".
המטבח
"המטבח נמצא במפלס הכניסה, ובמרכזו ניצב אי המורכב ממזנון ארגזים תעשייתי של מעצב הולנדי, מיחידת נגרות בהתאמה אישית ומאבן טבעית המחברת ביניהם לכדי יחידה אחת", מספרת חורגס. "האי הזה הוא ממש עיצוב מוצר. ממקבץ גופי תאורה של המעצב Achille Castiglioni יצרנו מעין עמוד תאורה בפינה, המחבר בין מפלס המטבח לוויוורק שמעליו. על הקיר, מדפים מודולריים שהוזמנו מהולנד, עליהם אוסף כלי וינטג', יצירות של משה קופפרמן ותצלומים משפחתיים".
פינת האוכל
"במפלס שמתחת לכניסה נמצאים פינת האוכל והסלון. הכיסאות הצהובים של זוג המעצבים איימס, הספסל עשוי הפוליאסטר של המעצב Joep van Lieshout, ושולחן האוכל הוא חלק ממערכת אר דקו בלגית משנות ה-30, יחד עם המזנון והשידה בסלון. על השולחן מוצבים שלושה כלי זכוכית שהם בעצם מבודדי מתח גבוה מתחנת כוח. על הקיר, סדרת צילומים של חנה סהר".
הסלון
"הספה היא ספה דנית קלאסית, עליה כריות של מעצבים צרפתיים שעשויות מבדים עתיקים. לצידה, כורסאות באוהאוס גרמניות וכיסא איטלקי של B&B. במרכז הסלון עומד שולחן שקוף עשוי פלסטיק של המעצב Tokujin Yoshioka. על הקיר, עבודה דו צדדית גדולה של האמן גיא בן-נר, שיש בה איזו דואליות שאהבתי בין תמימות להתרסה, בין הילדי לאלים. כל היצירות בבית של אמנים מקומיים".
הגינה
"הגינה מחוברת כמעט לחלוטין למפלס הסלון, כאשר כל ויטרינת הזכוכית ניתנת לפתיחה. רצינו לייצר דו שיח בין החוץ לפנים ולתת תחושה של חלל אחד. בגינה כסאות של רון ארד, תנור עצים מהולנד ומשחק ילדים ישן מקיבוץ. על הקיר ספסלי ישיבה מינימליסטים ובמרכז הגינה עץ שזיף שמתאים לגווני הבית והוא היחיד ששתלנו. עבדנו לפי עקרון של 'טבע בהשאלה' – העצמנו את הצמחיה הקיימת ותכננו סביבה, במקום להעמיס חדשה".
ה"וויוורק"
"על הקיר עבודה צהובה גדולה של האמן ישי שפירא קלטר בשם 'דע עבור מי אתה עובד', בה רשומים התורמים של מוזיאון תל אביב; לצידה, זוג כסאות בצבע בורדו של B&B. לאורך הקיר, על אדן החלון, הצבנו בר עשוי טראצו ורוד, שבמבט מהמפלס שמעל נראה כאילו הוא מתאחד עם הרצפה. על הבר מוצבים שלושה גופי תאורה של מרסל ברוייר משנת 1925 מול שלושה כסאות בר שוודים. במרכז החלל כורסא דנית לצד כורסת עור מהביטאט, ומעמד/מדף על גלגלים שבמקור שימש סקיפרים ביאכטות. מדפי המתכת התעשייתיים הגיעו מאספן צרפתי, בהם אוסף כלי פורצלן ודמויות קיופי ממדינות שונות".
הספריה
"בספריה קיר מדפים מודולרי שבעצם ממשיך את זה שממוקם במטבח, ובה ספרים, אוסף אומנות ומערכת של Bang & Olufsen משנות ה-90'. בחלל הצבתי את הכיסא האייקוני של המעצב Gerrit Rietveld יחד עם זוג כיסאות פנטון וספה דנית משנות ה-60. אני אוהבת את המתח שנוצר בין החומרים השונים, השפות השונות. מהחלון נשקף מבט ממוסגר אל הוויוורק ועד לגינה, אותו תוחמים קווי פרספקטיבה שיצרנו בקווי ההפרדה של הריצוף ובפסי התאורה שבתקרה".
חדר השינה
"את המיטה הזמנו ממעצבים הולנדיים, והיא פונה לחלון סרט גדול ממנו נשקפת הגינה. רציתי לקום עם המבט אל הנוף. הארון, בנוי מאותם המדפים שבספריה ובמטבח, ומחופה בזכוכית גלינה או במראות לסירוגין. במרכז החדר מוצבת כורסא איטלקית, כמו בבתי מלון ועמדת איפור שהיא בעצם עמדת עבודה של שען".
הגג
"הגג בנוי משני מפלסים מינימליסטיים מאוד. בתחתון מוצבים שני כיסאות עץ הולנדיים ושמשייה, ובעליון שני כסאות שיזוף, עמדת בר עם כסאות אדומים שהולכים איתנו שנים ומקלחת חוץ הולנדית גם היא. אנחנו אוהבים מאוד לשבת פה בלילה (וגם להתקלח), בפינה השקטה והפרטית שלנו שמנוגדת לחלוטין לנוף האורבני העמוס שעוטף אותה".
>> בטח גם לכם ולכן יש דירה מיוחדת או מעוצבת או תל אביבית במיוחד. ובטח גם אתן ואתם מעוניינות שהיא תופיע במדור "דירה להכיר". ובטח פשוט תכתבו לנו: dira.lehakir1@gmail.com. ובטח ניפגש.