כל מה ש"האחרונים מבינינו" הייתה צריכה השבוע זה לשחזר את המשחק

אנחנו כבר יודעים שהאידיליה הזאת לא תימשך הרבה זמן, אה? "האחרונים מבינינו"
אנחנו כבר יודעים שהאידיליה הזאת לא תימשך הרבה זמן, אה? "האחרונים מבינינו"

הפרק של השבוע עושה בחירה לא מובנת מאליה, כשהוא מוקדש כולו לאירועים של עלילת צד קטנה אבל דרמטית במשחק. ושוב, כמו בפרק השלישי המהולל, דווקא ההיקף היריעה המצומצם של האירועים נותן לו את העומק הרגשי שהיינו צריכים

28 בפברואר 2023

*הריקאפ שלפניכם מכיל ספוילרים לפרק השביעי של "האחרונים מבינינו", ועל הדרך גם למשחק The Last of Us I, ועל הדרך כנראה גם לאפוקליפסת הזומבים שעוד תבוא עלינו יום אחד*

הפרק השישי של "האחרונים מבינינו" הסתיים בנקודה דרמטית במיוחד: ג'ואל נדקר על ידי שודד, נפצע ובקושי נמלט – וכעבור זמן מה קורס ונופל. במשחק זוהי נקודה קריטית – לראשונה השליטה עוברת מג'ואל, אותו אנחנו משחקים לאורך רוב המשחק, ועוברת לאלי, שם היא צריכה לקחת את כל מה שהיא למדה מתחילת המסע המשותף שלהם ביחד ולשרוד לבד. הפרק השביעי בנוי למעשה כולו על חלק קצר יחסית בו אלי נזכרת באירועים שקרו לפני שהכירה את ג'ואל, ומבוסס על חבילת ההרחבה של המשחק המקורי (שנעשתה אחרי צאת המשחק) – Left Behind. זהו גם שם הפרק.

אחרי סוף כל כך דרמטי, זה ברור שהפרק השביעי יתחיל בדיוק איפה שהקודם נגמר: אלי לוקחת את ג'ואל למקום מחבוא בשכונה פרברית מושלגת ומנסה לטפל בו. ג'ואל מבקש ממנה ללכת אבל אלי לא מוכנה לאבד אדם שהיא אוהבת (שוב, כפי שכבר הזכירה בעבר וכפי שתכף נגלה בהרחבה). וכאן אנחנו מקבלים את תחילתו של פלאשבק מורחב שיתפוס את מרבית הפרק: הימים של אלי בפנימיה של פדר"ה. אלי מסתבכת בריב עם נערה שמתגרה בה – "את גם ככה לא רבה", היא אומרת לה, "רק חברה שלך רבה בשבילך", ומהר מאוד מגלה שאלי בהחלט כן מסוגלת לריב. הנערה נדרשת ל-15 תפרים ואלי נלקחת לשיחה בה היא נדרשת להחליט מה היא הולכת לעשות עם עצמה – הקפטן שמנהל את בית הספר (טרי צ'ן מ"ג'סיקה ג'ונס") אומר לה שהיא יכולה להיות קצינה מצוינת, והיא יכולה לבחור גם בחיים במעמד הרבה יותר נמוך. את הצד של המעמד הזה כבר ראינו בפרק הראשון, כמובן.

החדר של אלי הוא פשוט פצצה של רפרנסים – גם למשחק וגם לדברים שנאמרו בסדרה. גם לעניין של אלי במסעות לחלל (היא כבר דיברה על ההערצה שלה לאסטרונאוטית סאלי רייד), גם פוסטר של המשחק "Mortal Kombat II" – שבא להחליף משחק דמוי "מורטל קומבט" שמופיע ב"The Last of Us" (בהמשך תופיע גם מכונת ארקייד שלו, מה שריגש בטירוף את אחד מיוצרי המשחק, אד בון) – ואת ספר הבדיחות הראשון של וויל ליבינגסטון (זוכרים כשאלי עינתה את ג'ואל עם משחקי מילים איומים בתחילת העונה?). ואז לחדר נכנסת ריילי.

ריילי, המגולמת על ידי סטורם ריד הצעירה והמוכשרת מסתננת לחדר של אלי ומזמינה אותה לבילוי נוסף. היא מעדכנת אותה שהיא הצטרפה לגחליליות מבלי להבין שהיא זורקת את אלי לקונפליקט – החברה הטובה שלה או העתיד שהובטח לה בפדר"ה? ההבדל המרכזי בסצינה הזאת מול המקור במשחק, אגב, הוא שריילי מוכיחה לאלי שהיא הצטרפה לגחליליות כשהיא מראה לה את הדסקית שלה, אבל בסדרה היא מראה לה אקדח – בחירה שזורקת אותנו לרצון העז של אלי להחזיק באקדח לאורך העונה עד כה.

מפה לשם מתברר שריילי נעלמה בזמן האחרון ואלי כועסת עליה מאחר והיא מרגישה נטושה. ריילי מבינה את זה ולכן היא גם מזמינה את אלי לערב בלתי נשכח. אלי מנסה להמנע מכך כדי לא לפגוע בעתיד שלה, אבל בסופו של דבר היא נכנעת לקסמיה של ריילי ומתגנבת יחד איתה אל הרחוב – ועל הדרך מגיעה תזכורת מגניבה נוספת למשחק כאשר הפנס של אלי מהבהב והיא צריכה לדפוק עליו כדי שיעבוד כמו שצריך, בדיוק כמו שהשחקנים נדרשו לנער את השלט של הפלייסטיישן בשביל להפעיל את הפנס כשהוא מקרטע. על הדרך השתיים בקבוק אלכוהול, לוקחות אותו איתן ועולות לגג, שם אלי מנסה להוציא מריילי – שבבירור מתנגדת לשלטון פדר"ה – את הסיבה להצטרפות שלה לגחליליות. ריילי אפילו נותנת לאלי להחזיק לשניה את האקדח שלה.

אז ההפתעה שריילי הכינה לאלי הוא יום כיף בקניון הנטוש. במשחק, זה מרגיש כמו אלתור של ריילי, משהו שפשוט נמצא שם וריילי משתפת עם אלי את הגילוי – אבל בסדרה ריילי ממש משקיעה בסיור שלהן וחושבת על כל הפרטים הקטנים. החנות הראשונה שהן נתקלות בה זה חנות להלבשה תחתונה, שם ריילי צוחקת ומציינת בפני אלי שהיא מדמיינת אותה לובשת את זה, כאילו שהמתח בין השתיים לא היה מספיק ברור עד כה. בהמשך ריילי מראה לאלי את הקרוסלה ואנחנו זוכים לשחזור כמעט מדויק של אחת הסצינות הכי יפות ב-"Left Behind": אלי וריילי על הקרוסלה באמצע הקניון.

בכלל, כל סצינת הקניון היא אחת הסצינות הפחות אופייניות של המשחק, במהלכן במקום להילחם בזומבים, שודדים או חיילים אנחנו פשוט מובילים את אלי וריילי לעשות שטויות בקניון. הן מצטלמות בתא צילום, הולכות לארקייד, אחרי רגע אינטימי בין השתיים שמתפוגג די מהר – וכל הסיקוונס הזה משוחזר נאמנה בסדרה (אף שבסדרה העדר האקשן הוא הרבה פחות חריג מאשר במשחק). מכאן ריילי לוקחת את אלי למחבוא שלה בקניון, שם אלי מוצאת את הפצצות שהיא הכינה כחלק מתפקידה בגחליליות – ובשלב הזה אלי מבינה שנפערה תהום ביניהן. אלי פונה ללכת, אבל ריילי מספרת שהגחליליות מעבירים אותה לאטלנטה – ומשם מתפתח ריב קצר, שמתגלגל לבסוף לנשיקה – אבל האושר בעולם של "האחרונים מבינינו" הוא בדרך די קצר, ובדיוק בתזמון הזה מתפרץ לחדר זומבי. אנחנו כבר יודעים מה הזומבי הזה יעשה לה, ואכן שתיהן ננשכות בטרם אלי דוקרת את הזומבי בראש.

אלי עוד לא יודעת, כמובן, שהיא חסינה – אבל עבור ריילי מדובר בגזר דין מוות. וכאן שתי הבנות נאלצות לקבל החלטה: האם הן מתאבדות ביחד, או שהן נשארות בחיים ונותנות לפטרייה להשתלט עליהן בזמן שהן מבלות ביחד כל שניה עד הסוף? הבחירה בחיים היא גם זו שמצילה בסוף את אלי, שתגלה בקרוב שהיא חסינה בפני הפטרייה שכמעט והכחידה את האנושות – וכאן אנחנו חוזרים להווה, שם אלי מנסה למצוא כל דבר שיכול לעזור לה להציל את ג'ואל. או במילים אחרות – אם לא את ריילי, אז לפחות את ג'ואל.

מבחינה טלוויזיונית, מדובר בפרק יפה. מבחינת עיבודים של משחקי מחשב לטלוויזיה/לקולנוע מדובר ברגע היסטורי, והנוכחות של ניל דרוקמן, יוצר המשחק, בצוות היוצרים של הסדרה מוכיחה את עצמה שוב כהכרחית. עצם הבחירה לטפל בחבילת הרחבה לא מובן מאליו, ומה שיפה הוא שגם כאן הפרק עושה בדיוק את מה שחבילת הרחבה טובה אמורה לעשות: להרחיב את העולם של הסדרה, להעמיק את הדמויות ולקשר בין פרקים. פתאום אנחנו מבינים מי "האנשים" שאלי מספרת שהיא איבדה, אנחנו מבינים למה היא תמיד רצתה אקדח וגם בכלל מבינים את חרדת הנטישה של אלי. כמובן שלא אכנס למחוזות הספוילרים של הפרקים הבאים (או של העונה הבאה), אבל אנחנו נכנסים כעת לרצף אירועים אינטנסיבי. יש למה לחכות.