חזירי הנדל"ן מנצחים את תל אביב: האמנים עוזבים את בית רומנו

מוקד תרבות עירוני, עכשיו זה גם רשמי. בית רומנו (צילום: עדי לם)
מוקד תרבות עירוני, עכשיו זה גם רשמי. בית רומנו (צילום: עדי לם)

בעקבות רכישת בית רומנו, בחודש יולי הוקפצו בעשרות אחוזים מחירי השכירות שמשלמים האמנים, המעצבים והיוצרים השוכרים סטודיו במקום, וכעת הם מתחילים לעזוב - חלקם את המתחם וחלקם את תל אביב בכלל. אחת השוכרות: "פנינו לעירייה אבל עושה רושם שזה לא מעניין אותם בכלל"

24 בנובמבר 2022

זה קורה: תרחיש האימים שהתבשרנו עליו בתחילת השנה – רכישת בית רומנו והחיסול הפוטנציאלי של אחד ממרכזי התרבות היחודיים והחשובים בעיר – עולה מדרגה. האמנים השוכרים חללי סטודיו במתחם, ששכר הדירה שלהם כבר הוקפץ בעשרות אחוזים מיד לאחר הרכישה, נוטשים אותו בחודשים האחרונים בכמויות מעוררות דאגה. בשנים האחרונות הפך בית רומנו לטריטוריה שאיגדה ללבה מוזיקאים, אמנים, קולינריה ומסיבות. המרחב אכלס לא רק מוסדות אייקונים כמו התדר, הנואיבה, מסעדת רומנו והרפי אלא גם מוזיקאים, מעצבים ואמנים ששכרו סטודיואים במבנה ופעלו בו באופן יומיומי, תוך כדי השפעה על אופיו הייחודי.

>> בית רומנו לנצח: הרגעים הבלתי נשכחים של התדר

החל מהכניסה, דרך דלת ברזל לחצר מלאת אוויר ושוקקת אנשים, דרך החיבור לפארק המסילה המחודש, בבית רומנו, הנפרש על פני כ-9,000 מ"ר וקיים כבר כ-75 שנה, נוצר בשנים האחרונות מרחב מרובה שימושים, יקום תרבותי אלטרנטיבי. בלתי נתפס שהמרחב הזה, שהצליח לקיים תרבות עירונית שוקקת ומפוצצת אנשים וחתרנות המסרבת להתמסר למיינסטרים (תוך כדי שהוא גם מצליח להיות אחד המקומות הכי פופולריים בעיר), אמור לקבל בוסט קפיטליסטי גנרי בדמות שלוש קומות של מלון ודירות מגורים לעשירים בלבד. עוד יותר קשה לקבל את העובדה שהחששות שליוו את המכירה מתגשמים כל כך מהר, ולפחות לפי דברי הדיירים במתחם לא נעשים ניסיונות עירוניים לשמר אותו.

האמנים כבר עוזבים. התדר עדיין פה. לכמה זמן? בית רומנו (צילום: אריאל עפרון)
האמנים כבר עוזבים. התדר עדיין פה. לכמה זמן? בית רומנו (צילום: אריאל עפרון)

"רוב האמנים כבר עזבו", אמרה לנו ס', אמנית השוכרת סטודיו במתחם, שכמו שאר המרואיינים לכתבה זאת העדיפה להשאר אנונימית מחשש להתנכלות. "הקפיצו לנו את שכר הדירה בלמעלה מ-50%. לפני המכירה חלק מהשוכרים שלמו 68 ש"ח למטר והיום משלמים 130. התנאים עצמם שגם קודם לא היו משהו הפכו לגרועים יותר. פחות נקי ממה שהיה קודם, בשירותים אין נייר טואלט, אין סבון. אין ניקיון של החלל אחרי המסיבות. מי שנשארו אלו בעיקר המוזיקאים שהשקיעו ים כסף בסטודיואים והציירים ששורדים בזכות הנחה עירונית מיוחדת על הארנונה, הנחה שגם אנחנו פנינו לעירייה בבקשה לקבל ולא קבלנו".

ל', שוכרת אחרת במתחם, ספרה לנו שהיא מתכננת לעזוב את העיר והעידה כי היא מכירה שוכרים רבים אחרים שניצלו את העזיבה בלית ברירה, לעזיבה של העיר עצמה. "מצב הרוח פה מאוד קשה, אני רואה רק אנשים שיוצאים מפה, אף אחד חדש לא נכנס, כולם כועסים ועצבניים על המצב. אולי אם כולנו נעזוב העיריה תתעורר. הייתי מצפה שהם יהוו גוף שעוזר לנו מול עסק דורסני שהאמנות לא מעניינת אותו והעלה את שכר הדירה באופן שאי אפשר לעמוד בו, טייק איט אור ליב איט, וגם לא נותן שום דבר בתמורה. אבל לא קבלנו מהם שום סיוע. לא עושה רושם שזה מעניין אותם במיוחד". גם ל' מעידה שביקשה מהעיריה התחשבות באמצעות הנחה בארנונה וסורבה.

אם לפני כשנה, בזמן התממשות המכירה, היה קשה להבין מדוע עיריית תל אביב לא עושה מאמצים גדולים יותר בכלים העומדים לרשותה על מנת לסייע לאנשים שעושים את העיר למה שהיא – כעת הופכת השאלה הזאת לזעקה קיומית. אין לנו עוד מקומות כמו בית רומנו בהם תרבות, אמנות, מסחר והיסטוריה משתלבים אחד בשני, והשיפוץ הצפוי לא יאפשר את המשך פעילותם של מיזמי התרבות, הקולינריה והמסיבות. אבל מסתמן שעוד בטרם התחיל השיפוץ, כבר החל הכרסום בפעילות התרבותית במתחם.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "נבהיר כי מדובר במבנה בבעלות פרטית ולכן מוזר לחשוב שלעירייה יש יכולת השפעה על גובה שכר הדירה שנגבה בין אנשים פרטיים. באשר להנחה בארנונה – נבקש לציין כי אין מדובר בהנחה אלא בסיווג ספציפי שניתן בהתאם לקבוע בצו הארנונה.
לפני מספר שנים הרחבנו את הסיווג בסעיף בצו הארנונה לאמנים, שתעריפו נמוך משמעותית מתעריף עסקי רגיל, ואנו שמחים להעניקו לכל אמן שעומד בקריטריונים הקבועים בסעיף.

בנוגע להתרחשות התרבותית במקום – תפקיד העירייה, הוא בין היתר, בהחלט לעודד תרבות וזה אכן נעשה בבית רומנו, שם שיתפה העירייה פעולה עם המון מיזמים יפהפיים, וכן במרכזי התרבות של העירייה שנמצאים באזור בית רומנו (פארק המסילה עצמו, בית הבאר, התחנה, תרבות ת"א בקריית המלאכה, הגרא בנווה שאנן, המרכז הקהילתי בפלורנטין ועוד), וגם בשאר מרכזי התרבות בעיר שמעניקים סל שירותים גדול כדי לעודד יצירה".