זה היה צפוי: הבחירות לעיריית תל אביב-יפו נדחו לסוף פברואר

"דמוקרטיה", כתובת מונפשת על בניין עיריית ת"א-יפו, פברואר 2023 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
"דמוקרטיה", כתובת מונפשת על בניין עיריית ת"א-יפו, פברואר 2023 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

הממשלה חיכתה עם זה לרגע האחרון, ראשי הערים התנגדו בתוקף, ובכל זאת הוחלט הבוקר סופית על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות בפעם השנייה, והפעם ל-27.2; ברשימות התל אביביות נושמים לרווחה כי "רק חולדאי יכול לעשות קמפיין במלחמה". אבל מה בעצם צפוי להשתנות עד פברואר?

זה היה צפוי ומתבקש, ובכל זאת חיכתה הממשלה עד לרגע האחרון האפשרי (31.12) כדי להחליט על דחייה נוספת במועד הבחירות לרשויות המקומיות, ביניהן גם הבחירות לעיריית תל אביב-יפו שהיו אמורות להתקיים בסוף ינואר לאחר שנדחו ממועדן המקורי בסוף אוקטובר בגלל המלחמה, והן צפויות כעת להתקיים ב-27.2, כלומר בעוד קצת פחות מחודשיים.

בקרב מרבית הרשימות והמועמדים בעיר התקבלה החלטת הדחייה באנחת רווחה, כי אף אחד מהקמפיינים אינו ערוך להתנעה מחודשת לקראת בחירות בתוך חודש, והתחושה הרווחת היא שלציבור אין כל קשב כרגע לסוגיות מוניציפליות. ראשי הערים הגדולות, ביניהם גם חולדאי, קראו בתחילת דצמבר לשר הפנים משה ארבל שלא לדחות את הבחירות פעם נוספת, עקב הפגיעה בתפקודן של העיריות, אבל הלחצים הקואליציוניים של סמוטריץ' ונתניהו – שיוצאים מנקודת הנחה כי מצבן של רשימות הליכוד והציונות הדתית בזירה המקומית בכי רע  – הכריעו את הכף לטובת קיומן בסוף פברואר.

בין תומכי דחיית הבחירות המקומיות אפשר למצוא, כאמור, את מרבית הרשימות בעיר. דמות בולטת באחת הרשימות המתמודדות בעיר אמרה ל"טיים אאוט" הבוקר ש"היחיד שבעצם יכול לעשות קמפיין בזמן הזה הוא חולדאי. כראש העיר הוא יכול לעשות סיבובי פוטו-אופ בכיכר החטופים, העירייה יכולה לפרסם מדי יום עוד ידיעה על פתיחה של פארק, גינה או שביל אופניים עם ציטוטים של ראש העיר שבהם הוא מנכס לעצמו את העשייה, בזמן שכל ניסיון של מועמדים אחרים להתבלט ייחשב כאילו הם עושים קמפיין על הגב של המצב".

הגיע הזמן? ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)
הגיע הזמן? ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)

גם ראובן לדיאנסקי, ראש רשימת "חי – חילונים ירוקים" וסגן ראש העיר לשעבר, הביע שביעות רצון מההחלטה ואמר כי " "השכל הישר לבסוף ניצח את החונטה של ראשי הערים שפעלה נמרצות כדי לגנוב בחירות ולקיימן בעוד כחודש ימים. בזמן מלחמה עקובה מדם וכשיש לנו חטופים אצל החמאס לא מקיימים בחירות. נקודה".

דחייתן של הבחירות המקומיות בפעם השנייה נובעת בין היתר גם מהעובדה שמאות מועמדים ברשימות השונות ברחבי הארץ נמצאים במילואים ולא צפויים להשתחרר במועד שיאפשר להם לקחת חלק בקמפיין. מצד שני, הדחייה מייצרת בעיות משפטיות רבות מול מועמדים ורשימות שכבר השקיעו כספים בקמפיין וייאלצו להתחיל אותו מחדש, וכתוצאה מכך ראשי הרשויות דורשים גם את הגדלת מימון הבחירות שמעמידה המדינה לרשותם. מצד שלישי, לא ברור אם די בדחייה הזאת, שכן כלל לא בטוח שבפברואר המצב יהיה שונה באופן משמעותי. דחייה נוספת תחייב את הממשלה לחקיקה מיוחדת.

ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)
ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)

בנוסף, דחיית הבחירות גורמת גם לקושי תפעולי של הרשויות המקומיות, שאינן יכולות להביא לאישור את תקציב 2024 וצריכות לפעול בתקציב זמני ללא יכולת תכנון. הארכה של הקדנציה הקבועה בחוק של ראשי הערים וחברי המועצות, ומקצרת את כהונתם של ראשי הרשויות שייבחרו – סוגיה שגם עליה יצטרכו כנראה בתי המשפט לתת את הדעת.