הורי תלמידים בבית הספר הפתוח ביפו: "המצב קטסטרופלי"

בית הספר הדמוקרטי הפתוח ביפו, עד לא מזמן אידיליה של חינוך אלטרנטיבי, מצוי לטענת הורים רבים בתהליך של הדרדרות

הורים לתלמידי בית הספר הדמוקרטי (צילום: דין אהרוני רולנד)
הורים לתלמידי בית הספר הדמוקרטי (צילום: דין אהרוני רולנד)
3 באפריל 2019

רוחות משונות נושבות בתקופה האחרונה בבית הספר הדמוקרטי הפתוח שביפו. ההפך הגמור מדמוקרטיה, יהיה מי שיגיד. הדמוקרטי, השני בארץ מסוגו, הוקם בשנת 1989. ילדים, ילדות, נערים ונערות בגיל 5 עד 18 מגיעים אליו מדי יום. החינוך מושתת על בחירתם החופשית של התלמידים, בשיתוף ועדות ההורים והמורים. אלא שבשלושת החודשים האחרונים, לדבריה של קבוצת הורים מודאגים, בית הספר נמצא במצב "קטסטרופלי". זאת לדעתם בעקבות ניהול לקוי מצד המנהלת, ציפי קלבאנר, והתנהגות "אגרסיבית ומבהילה כלפי ההורים וכלפי המורים".

לפני כשנתיים עיריית תל אביב־יפו החליטה לפנות את בית הספר הדמוקרטי קהילה לצרכים נדל"ניים ובעקבות כך אוחד קהילה עם הדמוקרטי. שניהם דוגלים באותם ערכים חינוכיים, כך שלפי העירייה נדמה שהיה מדובר במהלך חיוני. "בית הספר והמנהלת לא היו מוכנים למיזוג הזה. מכ־300 תלמידים צמחנו לכ־500 תלמידים", אומרת ורד רשת, אימא לילדה בכיתה ה', "גם מבחינת תשתיות וגם מבחינת היכולת הניהולית, יש תהליך ארוך מאוד של הידרדרות".

מה שהביא לתחילת מאבק ההורים, שנמצא בשיאו בימים אלה, הוא מקרה שבו אחד המורים – "אהוב מאוד על ידי הילדים וההורים" – זכה להתפרצות אלימה במהלך שיחה עם המנהלת. המקרה הסתיים בכך שאותו מורה הוצא מבית הספר אזוק על ידי שוטרים שהזמינה המנהלת, לעיני התלמידים. "בעקבות כך התחילו להתרכז הרבה מאוד עדויות של מקרים דומים והבנו שהבעיה הרבה יותר רחבה", אומרת רשף. "אני בעצמי חוויתי מקרה כזה. אני לא רוצה להיכנס לפרטים כי אני רוצה לשמור על כבודה, אף שלצערי על שלי היא לא שמרה. הגעתי עם בתי בת ה־10 כדי לברר עניין פעוט, דיברתי בצורה מאוד מנומסת וזכיתי לתגובה לא פרופורציונלית, איבוד עשתונות של ממש. הרבה הורים מפחדים לדבר על העניינים האלה". לשאלה אם היא עצמה לא מפחדת, התשובה הייתה חד משמעית. "אני לא מפחדת ממנה, אני מפחדת לשלוח את הילדה שלי לבית הספר".

לענבל בלך יש שלושה ילדים שלומדים בבית הספר: אחד בכיתה ז', אחד בכיתה ב' וילד נוסף בגן חובה. גם היא מרגישה את הרוחות הרעות ששוררות בבית הספר. "כשבית ספר כלשהו עובר תהליך גדילה, יש היערכות של כמה שנים. אצלנו זה קרה בן לילה. כשבית ספר קטן והבעיות קטנות קל לפתור אותן, אבל כשבית הספר גדל, כך הבעיות גדלות ובלתי אפשרי להשתלט עליהן". לפי בלך, המנהלת חייבת להתחלף. "יש פיטורים שמתבצעים להבנתי שלא כדין, יש עזיבות של מורים מדהימים, זה כבר ניהול כושל. אנחנו צריכים מנהל או מנהלת שהמנגנונים וההבנה הדמוקרטית שלהם נמצאים ברוחם ובנשמתם. אצל המנהלת הנוכחית זה ממש לא ככה".

"אנחנו רואים במשך שלושה חודשים שיטות קלאסיות של הפרד ומשול", אומרת רשף. "זה מגיע בכל מיני צורות, למשל במיילים שכוללים איומים. יש ניסיון אמיתי מצד המנהלת להפריד בתוך הקהילה. יש הפחדה. יש אפילו תביעת דיבה שהגישה המנהלת נגד אחד ההורים. זה יוצר פרנויה, ממש כמו במשטרים אפלים. זה בלתי נתפס שבית ספר דמוקרטי הפך לדיקטטורה".

הפרד ומשול

"משרד החינוך הכיר בבית הספר כדמוקרטי במסמך רשמי וככה התנהלנו במשך שנים", מספר ישראל מי בר, אב לילד שלמד בבית הספר מכיתה ז' ועד י"ב וילדה נוספת שלומדת בכיתה ח'. כעת, לטענתו, הדברים השתנו. "פתאום יש תחושה שהחינוך הדמוקרטי לא מתאים לפקידות הבכירה במשרד החינוך. שיטת החינוך שאנחנו מוכרים בה מתאיינת. זה בא לידי ביטוי כשהמנהלת מחליטה על דעת עצמה לבטל ועדות, מנגנונים, כנסים, ומקבלת גיבוי מלא מהמפקחות וממשרד החינוך".

"הילדים שלי חולים על בית הספר", מסכימים שלושת ההורים פה אחד. "הם מגיעים גם כשהם חולים ועבורם החודשים יולי־אוגוסט הם סיוט". "בסך הכל מדובר בבית ספר בעל שיטת חינוך שמכילה את הילדים, שנותנת להם פה, שמעודדת אותם והופכת אותם להיות אנשים שתורמים לחברה. שלא לדבר על המורים הנפלאים שמגיעים עם להט ללמד והתלמידים מחוברים אליהם כל כך", מוסיף מי בר.

לא כל ההורים מסכימים עם המאבק. "כשהתחלתי להביע דעה אחרת משלהם כינו אותי טרולית ואמרו שאני הזויה", אומרת רויטל אינדיק ראובני. "האג'נדה שלהם לדעתי היא פשוט להעיף את המנהלת, אבל אי אפשר להאשים אותה בכל הרעות החולות בישראל. איזה מנהל ירצה לבוא לפה אחר כך?". כמו כן, יש מי שמציג תמונה אחרת – 35 מורים חתמו על מכתב תמיכה במנהלת.

לאחר פניות חוזרות ונשנות של ההורים מונה יועץ ארגוני מטעם משרד החינוך והעירייה שינסה לעזור בתהליך ההבראה של המוסד החינוכי, אולם ההורים טוענים שהם לא משולבים בו די הצורך. "חוץ מהדרישה לתהליך הבראה והחלפת המנהלת, אנחנו רוצים שהכל יתקיים בשיתוף פעולה", אומרת מיכל, "הרשויות, במקום להושיט יד, מתייחסות אלינו כאל סוג של אויבים. אנחנו לא מתכוונים לוותר".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "העירייה, באמצעות מינהל החינוך ובשיתוף מלא עם משרד החינוך, פועלת להמשך פעילות בית הספר הפתוח תוך שמירה על מוגנות התלמידים, המורים והמנהלת. התקיימו פגישות עם נציגות של ההורים, עמותת ההורים ומורים כדי להגיע להבנות באשר להתנהלות הנכונה ביותר לבית הספר. כמו כן מונה יועץ ארגוני שילווה את בית הספר. אנו בטוחים כי בשיח ובהבנה של כלל הגורמים, נצליח יחד לקדם את בית הספר".

ממחוז תל אביב במשרד החינוך נמסר: "בית הספר עובר שינויים ארגוניים שבמסגרתם העלו ההורים טענות שונות. לצורך כך מונה יועץ ארגוני שיגבש פתרונות גישור. משרד החינוך והעירייה נמצאים בדיאלוג מתמשך עם ההורים בכל הנושאים שהועלו".