אלבר אלבז, מאחוריך: הד מיינר זורח בשמי הקוטור של פריז

האם הד מיינר הוא המעצב הישראלי הגדול ביותר מאז אלבר אלבז? ייתכן שנדע אחרי התצוגה שלו בשבוע האופנה של פריז בפברואר הקרוב. ראיון עם אחד הכשרונות הגדולים על קו ישראל - צרפת

הד מיינר. צילום: נמרוד סונדרס
הד מיינר. צילום: נמרוד סונדרס
3 בינואר 2018

מתברר שלצד הייטק ואמצעי לחימה, אחד הפיתוחים החזקים ביותר של ישראל הוא גייז איכותיים – כך לפחות חושד מעצב האופנה הד מיינר. לדבריו, בזכות סצנת הלהט"ב המקומית הכירו אנשי מפתח רבים מתעשיית האופנה האירופית את תל אביב, ואהבו מאוד את מה שהם ראו. "אני אוהב שאנשים מפריז באים להיפגש איתי כאן בסטודיו בדרום תל אביב", הוא אומר. "התגובות תמיד מאוד חזקות, כי הם מרגישים באיזשהו מקום שזה מוכר ולא מוכר. הלא מוכר, שבאיזשהו אופן בגללו גם אין פה אופנה, הוא שאין כאן את ההיררכיות שיש בערים גדולות כמו פריז. אנשים כאן די מסתכלים לך בעיניים ואומרים לך דברים. הדבר הזה עושה מאוד טוב לאנשים".

עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי
עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי

אם יש מישהו שיכול להעיד כרגע על ההבדלים בין פריז לתל אביב זה מיינר. בוגר בצלאל, רק בן 31, הוא הישראלי הראשון שנבחר להציג באופן קבוע בקלנדר של שבוע האופנה של פריז. אחרים, למשל אלון ליבנה וגליה להב, השתתפו בעבר כאורחים בשבוע הקוטור בעיר.

הפעם הראשונה שמיינר השתתף באירוע התעשייה המדובר ביותר בעולם הייתה בחודש יוני האחרון. אז זה קרה ברגע האחרון, כמעט בקושי. "הצלחנו לעשות את זה עם עזרה של המון אנשים", הוא אומר, "זה היה מצוין, חשף אותנו חזק. היינו פשוט בשוק מכמות האנשים שהגיעו והכתבים שבאו זה אחר זה מהעיתונים ומהטלוויזיה. חוץ מזה אין לי כל כך זיכרון ממה שהיה אחרי התצוגה והאמת היא שלא ידעתי שזה מה שיקרה. עברנו משרד יח"צ שבועיים לפני והתחלנו לעבוד עם סוכן בשם קוקי שטיפל בעבר ברף סימונס, בורוניק ברוקינו ובעוד כוכבים. ולפני שבוע האופנה בכלל עשינו את זה בשואורום בלי ממש לדעת מה אנחנו עושים, בלי תקציבים ובלי משקיעים".

סיפור ההצלחה של מיינר היה מהיר, אפילו מטאורי, אם מתעקשים לדבוק בדימויים שחוקים. המותג שנושא את שמו הוקם רק לפני שלוש שנים, אבל הוא התחיל לתפור עוד בתור נער, בימים שגדל במצפה עמוקה שבגליל. זמן קצר לאחר שסיים את לימודיו בבצלאל הוא נבחר לאחד משמונה מעצבים שקיבלו פרס של 150 אלף ש"ח ממפעל הפיס. את הכסף הוא השקיע בחוכמה בפיתוח המותג. בתקופה הקצרה הזאת הוא עבר מייצור בשטחים לטורקיה ולצרפת.

עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי
עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי

בתקופה הנוכחית, ראשית חודש ינואר 2018, הוא שם את הטאצ'ים האחרונים על הקולקציה שיציג בשבוע האופנה הקרוב בסוף החודש הבא. הפעם היה לו מספיק זמן להתכונן והתוצאה לדבריו היא העמקה בהשראות שלו. מי שלא מכיר את עבודתו של מיינר אולי יופתע שדווקא היא תפסה את הפריזאים כל כך חזק: היא שואבת באופן מובהק מישראל, עם רפרנסים ללבוש חרדי מסורתי אבל גם לצבא. הצלליות בדרך כלל מפוסלות וחוקרות את היחס של אסכולות עיצוב שונות לגוף באופן כמעט רטרוספקטיבי.

"יש בקולקציה החדשה יותר פריטים מחויטים", מסביר מיינר, "אלה בגדים שיש הרבה יותר חוקים לגביהם ועשיתי ניסיון לשנות אותם: המחויטים אמורים לעקוב אחרי הגוף ולחלק אותו וניסיתי קצת לשנות את זה – לגרום לגב ליפול, לשרוול להסתובב. יש גם פריטים שהם מחויטים במובן שהם מאוד קשיחים, כמו שהיו עושים אותם בשנות ה־40, מעילים שהם ממש כמו דיקט על הגוף. שיחקתי גם עם מידות ענקיות, כמו מידה 88 שהיא הגדולה ביותר שאפשר להשיג לגבר, אבל גם דברים שהם מאוד קרובים לגוף. שיבוש של החייטות, דברים שקורים כשלובשים בגדים שהם לא במידה שלך".

עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי
עיצוב של הד מיינר. צילום: ססיל בורטולטי

מובן שלהצלחה בחו"ל יש את המחיר שלה, במיוחד עבור אב לשני ילדים קטנים – פסח (2) ואיזי (1) – ובטח ובטח עבור מי שגם בת זוגו היא קרייריסטית, במקרה הזה הזמרת ריף כהן. "קשה לי ממש לחוש את האימפקט של מה שקורה כי אני כאן", אומר מיינר, "וכשאני בארץ אני בסטודיו המון שעות ואני עוסק רק בלוגיסטיקה ובפיתוח. אני לא יוצא ולא מתערבב עם איזו ברנז'ה של אופנה. יש לי סוכנת מכירות ומשרד יח"צ אבל הם כולם בפריז. יש נקודה שבה קשה כבר לעשות דברים מפה ונראה שאני אסע יותר ויותר".

איך בכלל עושים את זה עם ילדים כל כך קטנים? 

"יש לנו מטפלת שגרה איתנו, יוליה, ובלעדיה לא היינו יכולים לגדל את הילדים. היא עוד צלע במשפחה וגם למדנו ממנה המון דברים. היא ממש אימא שנייה של הילדים. חוץ מזה זה לא פשוט עם הילדים, הם מתגעגעים, אבל אין מה לעשות. כשהתחלתי הייתי באיזושהי תנופה והכל קרה יחד, תוך כדי, אז אני לא ממש מפסיק ומנסה לעשות את זה הכי טוב שאני יכול – אבל יש הרבה שאומרים שזה לא הדבר האידיאלי".