סטארמן: אלון ליבנה נוגע בכוכבים ומעצב חליפות לאסטרונאוטים ישראליים

חליפות האסטרונאוטים שעיצב אלון ליבנה עבור סוכנות החלל הישראלית מזכירות יותר את ברברלה מאשר את ניל ארמסטרונג. אולי זאת הסיבה שכוכבות כמו ביורק, ליידי גאגא וביונסה נוהרות אליו בהמוניהן

אלון ליבנה. צילום: רון ראמוס
אלון ליבנה. צילום: רון ראמוס
17 בינואר 2018

כשאנשי סוכנות החלל הישראלית פנו לאלון ליבנה בבקשה שיעצב עבורם חליפות אסטרונאוטים, הוא היה בטוח שמדובר במתיחה. "הייתי בטוח שצוחקים עליי, אבל הם התעקשו להיפגש ואז קלטתי ואמרתי: 'וואלה, בונים תחנת מאדים בנגב'. מתברר שהאזור של מצפה רמון הוא מקום מושלם לדמות את התנאים על כוכב הלכת", אומר המעצב בריאיון טלפוני מהסטודיו שלו בניו יורק. כשליבנה שוכנע שההצעה אמיתית הוא הציב תנאי יחיד: חופש יצירתי מוחלט.

סקיצה של חליפת החלל שעיצב אלון ליבנה לסוכנות החלל הישראלית. צילום: אלון ליבנה
סקיצה של חליפת החלל שעיצב אלון ליבנה לסוכנות החלל הישראלית. צילום: אלון ליבנה
עיצוב של אלון ליבנה. צילום: אלון ליבנה
עיצוב של אלון ליבנה. צילום: אלון ליבנה

"לשמחתי הם אמרו שהם מסכימים", הוא מספר. התוצאה, לפחות על פי הסקיצות שיצאו תחת ידיו של ליבנה, לא שגרתית בלשון המעטה: גוונים פסטליים של ורוד, סגול ותכלת וחתכים אלכסוניים שמשווים לחלקה התחתון של החליפה מראה של מכנסי אופנוענים. למעשה, יותר משהיא מזכירה את ניל ארמסטרונג, חליפת החלל של ליבנה מזכירה את ג'יין פונדה בסרט המד"ב האיקוני מהסיקסטיז "ברברלה". שלושת הדגמים שעיצב – לאישה, לגבר ויוניסקס – יוצגו במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי בסוף החודש.

מי שעקב אחרי הקריירה של ליבנה בשנים האחרונות יוכל להתווכח ולומר שהבחירה בליבנה לא הייתה מפתיעה. במובנים רבים, המסע בחלל, השאיפה לגעת בכוכבים ובעיקר בזיגי סטארדסט ובברברלה, תמיד היו שם. הדבר ניכר בשימוש התכוף בצבע כסף ובמקרים רבים – בעיקר כאשר מדובר בקולקציות המסלול של ליבנה, בניגוד לקו הרדי טו וור שלו – בעובדה שליבנה מעצב בגדים גדולים מהחיים. כאלה שעושים שימוש בבדים קשיחים יחסית כמו ניאופרן (הידוע גם כבד "סקובה", שממנו עשויות חליפות צוללנים) במטרה ליצור בגדים בגזרות מפוסלות, כאלה שמטפסות באוויר, רחוק וגבוה מהאישה שלובשת אותם.

חליפת החלל שעיצב אלון ליבנה לסוכנות החלל הישראלית. צילום: לימור בן רומנו
חליפת החלל שעיצב אלון ליבנה לסוכנות החלל הישראלית. צילום: לימור בן רומנו
ליידי גאגא לובשת אלון ליבנה. צילום: יח"צ
ליידי גאגא לובשת אלון ליבנה. צילום: יח"צ

אולי המאפיינים האלה הם שמשכו נשים גדולות מהחיים לעיצובים של ליבנה. בשנים האחרונות זכה המעצב לפרסום רב לאחר שכוכבות כמו ליידי גאגא, ביונסה, כריסי טיגן ופריס הילטון צולמו כשהן לובשות פריטים שלו. אף שקשה למצוא ידיעה ברשת מהשנים האחרונות על ליבנה שלא מזכירה את אחד השמות האלה בכותרת, ליבנה טוען שלא נמאס לו לשמוע את זה. עם זאת, הוא מוסיף בעדינות כי בחצי השנה האחרונה הוא התחיל לעבוד עם כוכבות אחרות.

המילה "איכותיות" נותרת תלויה באוויר, אף שהיא לא נאמרת במפורש. "אריקה באדו לובשת בגדים וכובעים שלי, כמו גם שירלי מנסון מגארבג' ואפילו ביורק שאני עובד איתה עכשיו על משהו", הוא אומר ומוסיף: "הן פחות הוליוודיות נוצצות כאלה, אלה מהסוג שמביאות משהו משל עצמן", הוא מסביר.

נתקלת פעם בכוכבת שסירבה ללבוש עיצובים שלך לאחר שגילתה שאתה ישראלי?

"לשמחתי מעולם לא נתקלתי בתגובות שליליות – להפך. אני תמיד מתגאה במקום שממנו אני בא ודואג לעשות הסברה ולספר כמה תל אביב מדהימה וכמה חייבים לבוא – ותל אביב היא באמת קסם. ליידי גאגא כבר הייתה פעמיים ונפגשתי איתה בביקורים שלה. כל הסיפור הזה עם לורד, לדעתי היא ירתה לעצמה ברגל. אני לא יודע מי עושה לה יחסי ציבור אבל היא צריכה להחליף אותו".

ביונסה לובשת אלון ליבנה. צילום: יח"צ
ביונסה לובשת אלון ליבנה. צילום: יח"צ

אם את ההצלחה שלו בישראל הוא חייב לליין שמלות הכלה שובר הקופות שלו. ליבנה, המנצח בריאליטי העבר "פרויקט מסלול", נחשב כיום לאחד מהמעצבים הישראלים המצליחים ביותר בחו"ל. לא רק העבודה עם הכוכבות הכי גדולות של הרגע מצביעה על כך: בעבר הוא השתתף בשבועות האופנה של ניו יורק ופריז, ובחודש מרץ הקרוב הוא יפתח את אירועי שבוע האופנה של תל אביב, שיתקיים לראשונה זה כמה שנים ללא חסות מטעם חברת גינדי החזקות.

ליבנה, שהתרגל לעבוד שנה קדימה בהתאם ללוח הזמנים של תעשיית האופנה באירופה ובארצות הברית, מסביר שהקולקציה שיציג בארץ תהיה שונה מזאת שיראה לקניינים בניו יורק בחודש הקרוב. אף שעבור ליבנה ההשתתפות בשבוע האופנה של תל אביב היא בגדר טבילה נעימה ולא מאיימת בבריכה של הקטנים, ניכר שהוא עדיין נרגש: "זה לא סוד שמוטי (רייף, יוזם ומפיק שבוע האופנה – רפ"ב) עובדים הרבה זמן יחד וחברים, ובכל שנה הוא פונה אליי בבקשה שאציג", מסביר ליבנה. "בשנתיים האחרונות הייתי עסוק בהקמת הסטודיו שלי בניו יורק. אולי זה נשמע כמו משהו קטן, אבל זה מטורף ויש ים של ביורוקרטיות ועבודה להתמודד איתן. עכשיו כשהכל התאזן הסכמתי לחזור להציג בבית, ואין דבר מרגש יותר מלהציג במקום שכולם מכירים אותך".

איך זה להציג בשבוע האופנה של תל אביב לעומת שבוע האופנה של ניו יורק?

"זה כמו ההבדל שבין להסתובב בשדרות רוטשילד לעומת השדרה החמישית. תל אביב זה בית, כולם חברים. בניו יורק זה משהו שהוא נטו מקצועי, דבר שנועד לקדם את המותג נטו. בארץ נוסף גם אלמנט רגשי להצגה".

מכיוון שליבנה נבחר לפתוח את שבוע האופנה התל אביבי שיתקיים במתחם התחנה, הוא לא יערוך תצוגת מסלול בשבוע האופנה של ניו יורק, שייפתח בתחילת החודש הבא. במקום זאת הוא יערוך פרזנטציות בשואורומים מול עיתונאים וקניינים. לדבריו, הוא אינו מצטער: "זה לא תם ולא נשלם ובטוח שאני אעשה עוד קולקציות מסלול לשבועות אופנה בחו"ל", הוא אומר. "אני עדיין הישראלי הראשון שהציג בניו יורק ובפריז ושהלביש כוכבות בסדר גודל ענקי".