והרי התחזית: החורף הזה תלבשו אדום

לנתלי יצחקוב, מחזאיות הטרנדים המובילות בישראל, אולי אין כדור בדולח, אבל בקרוב יהיה לה משהו טוב בהרבה: בינה מלאכותית בעל תכונות אנושיות

נתלי יצחקוב. צילום: מיכאל טופיול
נתלי יצחקוב. צילום: מיכאל טופיול
2 באוקטובר 2017

נתלי יצחקוב רואה אדום. לא שהיא כועסת; קשה לדמיין שהאישה הכריזמטית והדקיקה עם הקארה החום יכולה בכלל להתעצבן. יצחקוב היא פשוט אחת מחזאיות הטרנדים המובילות בישראל, ועכשיו כשהשמש הלוהטת של אוגוסט הואילה בטובה לשקוע, קטנוב חוזה שהצבע האדום יהיה הלהיט הגדול של החורף. "אין בכלל ספק", היא פוסקת, "הוא היה כבר ברקע בכל תקופת המירוץ לבחירות בארצות הברית וזה היה ברור. בעיניי זה נהדר כי הוא בסיסי, אופטימי ומלא חיות".

נתלי יצחקוב. צילום: מיכאל טופיול
נתלי יצחקוב. צילום: מיכאל טופיול

אם פניה של יצחקוב (31) לא נראים מוכרים, סביר להניח שכבר נתקלתם בעבודתה בצורה זו או אחרת גם אם אתם לא מודעים לכך. מלבד הקמת משרד חיזוי הטרנדים The Visionary, המספק תחזיות בתחומי הצריכה, האופנה, הפרסום והעיצוב, היא גם עוסקת בסטיילינג ובניהול אמנותי של פרויקטים בתחום הלייף סטייל. נראה שאיפה שלא תרימו אבן או אקססורי משובץ באבנים, תמצאו אותה מתחתיו.

ליצחקוב אולי אין כדור בדולח שעוזר לה לנבא אם כולנו נלבש מיני, מקסי או קטיפה, אבל בקרוב יהיה לה משהו טוב בהרבה: בינה מלאכותית בעל תכונות אנושיות שתעניק לה יתרון על פני הרוב המכריע של המתחרים, שמשתמשים כיום באתרים המספקים להם מידע המבוסס על טרנדים גלובליים. "המידע באתרים האלה, שלוקחים לא מעט כסף עבור השירות, לא באמת מועיל למי שמבקש להשיג מידע על טרנדים מקומיים", מסבירה יצחקוב, ומוסיפה כי מדובר במידע המבוסס על דוגמאות וניחוש שנאסף מחשיפה למותגים חדשים, כפי שהם מופיעים בתמונות ובסרטונים. לעומת זאת מערכת הבינה המלאכותית תנתח שיחות, הקשרים, מקור, רגש וקישורים בין מותגים, מושגים וגורמים אחרים בדיגיטל, באופן שיאפשר לזהות טרנדים מקומיים ונקודותיים. היא כבר נמצאת בשימוש אצל מותגים גדולים כמו נייקי ואדידס. "היא ממש הולכת לשנות את חוקי המשחק", אומרת יצחקוב.

לפני שנתיים בדיוק עמדה על במה בפריז לי אדלקורט, חזאית הטרנדים המובילה בעולם – והבוסית לשעבר של יצחקוב – והכריזה: האופנה כפי שאנו מכירים אותה מתה. יצחקוב, שישבה בקהל, לא בדיוק נפלה מהכיסא. להפך: היא הנהנה בהסכמה. אולם בשנתיים שחלפו מאז האופנה עוד לא עושה סימנים של גסיסה. החנויות פתוחות, קולקציות מתחלפות, שבועות האופנה מתקיימים ופאשניסטות מצטלמות ומתייגות במרץ. "מבחינתי הדיבור על מותה של האופנה מתייחס לשבירת מוסכמות ולשינוי הכללים המסורתיים והשמרניים של מגדרים ומעמדות, של מה יפה או מכוער", מסבירה יצחקוב.

אל אדלקורט היא הגיעה הודות לשילוב של תעוזה ישראלית ותחושה שאין לה מה להפסיד: היא שלחה מייל, הוזמנה לריאיון, חזרה ארצה וכעבור שלושה ימים קיבלה תשובה חיובית. תוך שבועיים היא עלתה על המטוס לפריז, שם עבדה במחלקת הייעוץ של החברה הנחשקת. "התפקיד שלי היה לתווך בין התחזיות המופשטות לבין הלקוחות. כלומר להגיש להם פרשנות קונקרטית שרלוונטית להם – צבעים, חומרים, גזרות, ריחות וכו'. אלו היו חודשים מדהימים ובית הספר הכי טוב שיכולתי לאחל לעצמי", היא אומרת.

 – איך הייתה העבודה לצד אדלקורט?

"זאת הייתה חוויה: היא חכמה, חריפה ורגישה, עם זיכרון פנומנלי. היא הייתה יכולה לבוא אליי ולהגיד לי 'וואוו, ממש אהבתי את הנעליים הכחולות שנעלת לפני שלושה שבועות'. היא רואה הכל ולמדתי ממנה להתבונן סביב ולתת חשיבות גם לפרטים הכי קטנים, לא להסיק מסקנות אימפולסיביות, אלא לקחת את הזמן ולסמוך גם על האינטואיציה".

אינטואיציה חזקה הובילה את יצחקוב גם בבחירת בן הזוג: צלם האופנה מיכאל טופיול, שלו היא נישאה לפני שנה וחצי אחרי היכרות בת חודשים ספורים. את בנם הבכור אולי היא ילדה לפני עשרה חודשים. "אחותי יזמה את השידוך", מספרת יצחקוב, "מהר מאוד גילינו שאנחנו פשוט תפורים זה על זה".

– שני אנשים שעוסקים באופנה בבית אחד זה לא קצת צפוף?

"להפך, הקשר בינינו מפרה את המחשבה והיצירתיות של שנינו ואני מרגישה שלא יכולתי לאחל לעצמי מבקר יותר קשוח ואובייקטיבי ממיכאל. זווית הראייה שלו שונה ומעניינת ואני מקבלת ממנו המון מידע שימושי על מה שהולך בתעשייה. מדי פעם אנחנו גם משתפים פעולה בעבודה. לאחרונה עשינו יחד הפקת מתנות לראש השנה ל'את'. הוא על הצילום ואני על הקריאייטיב וזה נורא כיף".

– בתור אחת שיודעת כבר להגיד מה יהיה בעוד שלוש שנים – מה את חושבת על תעשיית האופנה? לאיזה כיוון היא הולכת?

"כל העולם עובר שינוי גדול לקראת עידן של הפוגה, סוג של ברייק מכל הרעש וההמולה שהטכנולוגיה והרשתות החברתיות מייצרות ומהשפע הצרכני הבולמי כמעט שתקפו אותנו בעשור האחרון. כבר רואים את זה קורה – אנשים מחפשים דברים פשוטים, מוכרים, ביתיים, נוחים. בתחום המזון זה מאד בולט,אבל גם באופנה ובעיצוב. מצד שני, הולך ומתפתח תחום הבינה המלאכותית, אנשים יחנכו מחשב לסגל לעצמו תכונות אנושיות, וזה כיוון שבהחלט יעלה שאלות בנוגע לתפקיד המעצב ולצורך בו. למשל, אם לכל אחד תהיה בבית מדפסת תלת ממד ותוכנה שמעצבת עבורו בדיוק מושלם בגדים וחפצים – בשביל מה לקנות במקום אחר? בשורה התחתונה, מעצבים יצטרכו להיות הרבה יותר יצירתיים ומשוכללים כדי להצדיק את עצמם".

– ואיך זה יתבטא אצלנו?

"לדעתי אחת המגמות המרכזיות והחשובות היא נוחות. באופנה זה מתבטא בכך שלקוחות שמים דגש על איכות הבד, איכות התפירה, קלות הטיפול בבגד. מעצבים ישקיעו הרבה מחשבה בסוג הבד ובפיתוח של טקסטילים חדשים. הנקודה הזו משיקה כמובן גם לתחום הספורט ובאמת יש זליגה וערבוב בין בגדי ספורט לבגדים רגילים".

ריהאנה מדגימה שילוב ראוי בין בגדי ספורט לביגוד אלגנטי. צילום: גטי אימג'ס
ריהאנה מדגימה שילוב ראוי בין בגדי ספורט לביגוד אלגנטי. צילום: גטי אימג'ס