"הקפיטליזם הוא זומבי חמדני": ספורה מעצבנת את קהילת המכשפות

מותג הביוטי הענק הכריז על השקת "ערכה למכשפה המתחילה" ועורר את זעמן של אלפי נשים שעוסקות בפרקטיקות כישופיות והילריות מסביב לעולם. בין היתר, הן קראו למוצר "ניכוס תרבותי, מסחור קפיטליסטי של תודעה פמיניסטית רוחנית, ושימוש ציני בתרבות עתיקה". בתגובה, ספורה הודיעה על ירידת המוצר מן המדפים

הכישוף.
הכישוף.
28 בספטמבר 2018

כשספורה, מותג הביוטי ופינרוז, מותג בשמים (שניהם אמריקאיים) החליטו לשתף פעולה ולהוציא "ערכת כישוף" – הם לא צפו את תגובות הנגד באינסטגרם שהתפשטו כל כך מהר וגרמו להם לעצור את השקת המוצר.

נשים שעוסקות בכישוף בימנו אנו הביעו שאט נפש מהמוצר שנקרא "ערכה למכשפה המתחילה", עולה 42 דולר וכולל קלפי טארוט, ערכת שמנים בשלל ניחוחות, שרביט לבן עשוי ענף של מרווה ואבקה שעשויה מן המינרל רוז קוורץ. ייתכן כי כך אנשים לבנים רואים כישוף – כאיזה משחקון שכולל קצת אבקות ושרביטים וערב עם החברות לאור הנרות, אך מכשפות אמיתיות לא אהבו כאמור את המוצר כלל ואף גרמו לפינרוז להוציא הודעת התנצלות.

בין היתר נטען כי המוצר הינו ניכוס תרבותי, מסחור קפיטליסטי של תודעה פמיניסטית רוחנית, שימוש ציני בתרבות עתיקה שבאריזתה החדשה והמנצנצת אמורה להתאים לכולן.  ארין אקווריון, ששם האינסטגרם שלה הוא "מכשפה במשרה מלאה", העלתה פוסט שעורר הדים רבים בו הצביעה על הבעיות במוצר הזה: השימוש המסחרי במרווה שנחשבת מקודשת בתרבויות מסוימות בצפון אמריקה, הבחירה להשתמש במינרל שדרך ייצורו נעשתה ככל הנראה באופן לא אתי ועל ידי ניצול אחרים וכמובן עצם המחשבה שהמוצר ההמוני הזה הוא מה שיחבר אותך למכשפה הפנימית שבך.

"אני שמחה שהמוצר הזה עף מהמדפים", אמרה אקווריון למגזין דייזד אנד קונפיוזד לאחר שהפוסט עלה הפך לויראלי. "עוררנו חשיבה ביקורתית ושיחה חשובה. זאת בדיוק המשמעות של להיות מכשפה: לחשוב באופן ביקורתי על המציאות ולאתגר את הקפיטליזם ואת כל מערכות הדיכוי האחרות".

"זאת תוצאה ישירה של הרעש שעשינו באינטרנט כקהילת המכשפות", מצטרפת אל דבריה ג'סיקה אלכסנדריה, ההילרית מאחורי האתר Behati Life. "הערכה הזאת היתה גורמת לאנשים לחשוב שהם מביעים את עצמם, כשפועל הם היו עושים זאת באופן שגוי, מעודדים סטיגמות ואפילו יוצקים מעגלי אנרגיה שהיו יכולים לסכן אותם אם אין להם מושג מה הם עושים. ברור שאני רוצה שהידע של עולם הכישוף יתפשט בעולם – אבל ממש לא ככה. לא איכפת לי אם תרבות פופ או רשת חברתית עוזרת לנו לקדם חשיבה כישופית, אבל זה חייב להיות בדרך הנכונה ולא בדרך שמחזקת תפיסות חברתיות גרועות כמו זה שאנחנו משוגעות, מזיקות או בדיחה. אנחנו לא בדיחה".

אקווריון בחרה במילים מעט יותר תקיפות לתאר את העצבים שלה: "הקפיטליזם הוא זומבי חמדני שלא אכפת לו מזה שמכשפות נרדפו, עונו ונרצחו בשל תרגול מסורות כאלה ואחרות שהיו איום על הדת ההיררכית הפטריארכלית. בחלקים רבים של העולם, מכשפות – בעיקר נשים – עדיין מואשמות ונרצחות בשל תרגול כישוף".

שתיהן קראו ללקוחות החברה לא לרכוש מוצרים  שלה ולהתחיל להתעניין בסצינת האינדי  כישוף (כן, יש דבר כזה) – שכוללת בעיקר עסקים קטנים ומקומיים, שרוב בעליהם הם אנשים משלל תרבויות ומקומות שונים בעולם.

"עצם העובדה שלא מוכרים את הערכה זה מעולה, אבל צריך לחשוב מעבר לזה ולא להתמקד בהסחת הדעת הזו שמונעת מאיתנו להתרכז ברשימה הולכת וגוברת של תאגידי ענק דורסניים, משברים הומניטריים ופגיעה בכוכב הלכת שלנו – כולם תוצאה של אלפי שנים של תאוות בצע, קולוניזציה ואלימות פטריארכלית. כדי להיות רלוונטי, כישוף חייב לקרוא תיגר על הקפיטליזם".