ביג אפ: הכירו את מותג הפלאס סייז הכי סקסי בעיר ואת האישה שמאחוריו

היא רק בת 26 אבל היא כאן כדי לעשות מקום ראוי לתעשיית בגדי הפלאס סייז, ויש לה מוטיבציה של מתאגרף תאילנדי על אמפטמינים. ולא מזיק כשהפרזנטורית שלך היא נטע ברזילי

רתם לויתן. צילום: דין אהרוני
רתם לויתן. צילום: דין אהרוני
8 באוגוסט 2018

הדבר הבולט ביותר בכניסה לבוטיק Retema, מלבד תועפות מבורכות של הדפסים מנומרים, הוא קיר אדום שעליו מתנוססת הכתובת Let Me Eat Cake. הרתיעה האוטומטית מהפרפראזה על הציטוט השחוק מתרככת מהר מאוד כשמבינים מה קורה מסביב: המון המון בגדים למידות גדולות, ממידה 42 ועד 50, אבל לא מהסוג המוכר אלא מהסוג המגניב, בגדים שמדברים שפה של מותגי ספורט וסטריט – אבל בעיקר כאלה שמזמינים לחשוף ולא לכסות.

רתם לויתן. צילום: דין אהרוני
רתם לויתן. צילום: דין אהרוני

עוד כתבות מעניינות:
נאום המלכה: הציטוטים הכי יפים, מרגשים וחשובים של ביונסה ל"ווג"
מה שטוב למייגן: סטייל מוזנח זה הדבר הכי לוהט עכשיו
נעלולי פלא: הנעליים הכי שוות בתל אביב עד 350 ש"ח

"אני נתקלת הרבה פעמים בהתנגדות בהתחלה", אומרת רתם לויתן, המעצבת והבעלים המאוד צעירה (26) שמאחורי המותג. "זה קורה בעיקר עם הלקוחות המבוגרות, כי הן סבלו יותר שנים מהתפיסה השגויה של החברה, אבל לקוחות צעירות בגילי ה־20 כבר טיפה יותר פתוחות. בכל אופן, אני תמיד מכריחה למדוד ואחרי זה ההתנגדות נעלמת, הן מגלות מקומות בגוף שהן לא הכירו. החוויה כאן מאוד אמוציונלית. יש כאן בכי פעם בשבוע".

מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו

אם המטרה של לויתן היא לפרק את הלקוחות שלה ממנגנוני ההגנה שלהן, יש לה כיום את כל הכלים לעשות את זה. זאת למרות חוסר הניסיון המשווע שלה: את לימודיה בשנקר היא סיימה בדיוק לפני שנה, הקולקציה החדשה שהיא שחררה השבוע (סתיו/חורף 2019) היא רק השנייה שעיצבה, והבוטיק שבבעלותה נפתח רק לפני ארבעה חודשים. עם זאת, יש לה מוטיבציה של מתאגרף תאילנדי על אמפטמינים והיא אוחזת ברגישות ובחוש עסקי מפותח שנדיר למצוא בקרב בני גילה. אם כל זה לא מספיק, יש לה נשק יום הדין שמותגים ותיקים בהרבה נלחמים כדי להשיג: נחשקות. מובילות דעה כמו נטע ברזילי, ריי שגב ומרינה מקסימיליאן הן במעריצות הגדולות ביותר של Retema, וכל סטורי שהן מעלות שבו הן לבושות בעיצובים שלה עושה לה רק טוב.

"תראי, לפני שאני התחלתי לא ראו בגדי פלאס סייז כאלה בארץ", היא מסבירה, "זה לא היה נחשק. פלאס בארץ סובל מתדמית מאוד מאוד גרועה: יותר מאשר שהבגדים גרועים, התדמית גרועה".

ואת החלטת להפוך את זה למגניב?

"זאת הייתה ההחלטה. מעבר לזה שהבגדים יהיו תפורים טוב ויעמדו בקריטריונים הנכונים מבחינה אופנתית, היה חשוב לי מאוד לשבת על המקום הזה של האימג'. השיווק היום קלוקל והתדמית גרועה ואמרתי לעצמי שאני הולכת על זה, שהדוגמניות שלי ייראו מגניב, יהיו הכי כוסיות בעולם, כל אחת יותר יפה מהשנייה, זאת הייתה המטרה".

איך הגעת לנטע?

"משהו כמו שבוע־שבועיים אחרי תצוגת הגמר שלי בשנקר היא ביקשה להיפגש איתי. היא בדיוק התקבלה ל'כוכב הבא' ועוד הייתה אנונימית. נפגשנו בנחמה ולא היה לה אפילו להשמיע לי מה זה הלופר־שמופר הזה ולא הבנתי מה היא רוצה, אבל הייתה לה ויש לה עדיין אש בעיניים. היא מצליחנית. אם את מספיק חדה ורגישה את קולטת את האש הזאת ואומרת 'אוקיי, נראה לי שנצליח ביחד'. היא באה אליי למדידות בדירת השותפים שלי ובסופו של דבר כמעט את כל הבגדים של 'הכוכב הבא', פרט לכמה הופעות, אני עשיתי. הכל היה במיוחד בשבילה, כולל הקימונו מזהב שהיא לבשה לגמר. אחרי זה כבר פתחתי דלתות כאן והמצב השתנה".

מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו

אם האמונה של לויתן במה שהיא עושה כיום נראית בלתי ניתנת לערעור, זה לא תמיד היה המצב. למעשה עד לשנה הרביעית ללימודיה היא בכלל לא שמעה את המונח "פלאס סייז". "עד אז לא ידעתי מה לעשות עם הגוף שלי", היא מודה, "הייתי תופרת לעצמי גלביות שחורות כאלה. פשוט לא ראיתי שום מודל אחר שנתן לי השראה או פתח לי את המיינד לגבי איך אפשר להתלבש או להרגיש".

לדבריה השינוי הגיע כשנסעה ללונדון לעשות סטאז' בחברת סטיילוס לחיזוי טרנדים. "הושיבו אותי ללמוד את האתר וישבתי שם שעות על גבי שעות מול באר ענקית של ידע", היא נזכרת. "אם את לא לוקחת משם כל מה שאת יכולה את ממש פראיירית. בקיצור, יום אחד נתקלתי במאמר על פלאס סייז. באותו הרגע הרגשתי שנכנס לי אוויר לריאות. נתקלתי בבלוגריות ודוגמניות הכי יפות בעולם ואמרתי לעצמי: 'בא לי להיות היא ואני באמת יכולה'. אז גם קראתי גם שגודל השוק לא מנוצל וזה הדליק לי כמה נורות אדומות בתור הביזנסוומן שאני".

גם אחרי זה, כשהבינה שזה יהיה הכיוון שלה, היא עדיין הייתה אמביוולנטית. "להיות לנצח זאת שמעצבת את הבגדים לשמנות זה לא מגניב", היא אומרת. ובכל זאת, שנים של תסכול ותחושת אפליה לא אפשרו ללויתן לסטות מהדרך החדשה שגילתה. "תמיד הייתי ילדה סופגנייה וכשהפכתי לנערה תמיד הייתי מידה 42 או 44", היא אומרת. "לא רק שלא היו אופציות ללבוש, גם לא הייתה חשיפה למודלים אחרים, חוץ מכמה נשים מדהימות שהקדימו את זמנן. אבל זה אף פעם לא היה משהו שהספיק לילדה בגיל ההתבגרות שכל החברות שלה רזות והיא לא מצליחה להתלבש כמוהן".

מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו
מתוך הקולקציה של רתם לויתן. צילום: שרבן לופו

למרבה המזל, ההדים מאותם הימים מסייעים ללויתן לאייש בהצלחה את הדלפק ב־Retema, אתגר לא פשוט בכלל. "לקוחה שנכנסת לפה חוותה טראומות קשות", היא אומרת. "בהכללה, שופינג הוא לא חוויה כיפית או מעצימה בשבילה. זה סיוט אחד אחד גדול שבסופו היא בדרך כלל חוזרת הביתה בוכה. כשהיא נכנסת לכאן היא רואה את כל החלומות שלה מתגשמים כי היא רואה את הבגדים שתמיד היו לחברות שלה או שהיא ראתה באינסטגרם ופתאום כל מה שהיא תשים לא רק יעלה עליה אלא גם יישב עליה מהמם".

את מרגישה שיש מי שרוכב היום על השיח שנוגע לגיוון ומנצל אותו למטרות רווח?

"תמיד יש מי שמנצל, אבל אני חושבת שבסופו של דבר הלקוחה הממוצעת היום מאוד נבונה וקולטת מתי עושים עליה סיבוב. זה בסדר לעשות עסקים ולרכוב על טרנדים, זאת המהות של אופנה בעיניי, אבל גם מרגישים מתי חסר שביב של אמת".