תנוחת הלוחמת: הכירו את מלכות האינסטגרם החדשות

הן רוחניות וחטובות ויש להן אלפי עוקבים, אבל הן מתעקשות שהאושר מגיע מבפנים, ולא בזכות הצ'קים השמנמנים ממותגי הספורט שהן מפרסמות. הכירו את מלכות האינסטגרם החדשות, מגנט הלייקים, נושאות הדגל הישראליות של טרנד הוולביינג

תנוחת יוגה ממוצעת. צילום: שאטרסטוק
תנוחת יוגה ממוצעת. צילום: שאטרסטוק
10 בינואר 2018

אישה צעירה ניצבת בתנוחת גוף וירטואוזית, לרקע רצועת חוף חלומית. בגדי הלייקרה שהיא לובשת מדגישים גוף חזק ושזוף. היא מרוכזת ומחויכת, משדרת רוגע אבל גם דריכות ורצינות, בשעה שרגליה נמתחות לאחור והגב נותר זקוף. סביר להניח שישנו שם לפלונטר היוגי שהיא נמצאת בו, אבל בשפת האינסטגרם זאת פשוט תמונה אידיאלית שעונה על הדרישות הלא פורמליות של המדיום: ויזואליה מרתקת, סט מושלם, חשיפה אישית של המצולם פלאס תובנה רוחנית. חוץ מהיותה אידיאלית, התמונה הזאת היא גם הסמן של הטרנד החם ביותר של האינסטגרם: עולם היוגה והבריאות, או ה"וולביינג" בהאשטגית מצויה.

מתברר שלא צריך לחפש רחוק מהבית: בטלפון החכם שלכם מסתתר עולם שכולו אהבה, רוחניות, אור פנימי והגשמה. עולם שיגרום לכם להשקיע במזרן יוגה סגול, להידחס לטייץ ולרדת לצ'אטורנגה, תוך כדי שינון מנטרות של אהבה עצמית. את העולם הזה מדגמנות בהנאה נשים צעירות, כולל שייקים ירוקים, חביתות טופו, גופים חטובים וקריאות לשמירה על שלווה (וגם שיתופי פעולה מסחריים עם מותגים יוקרתיים על הדרך).

אמנם זירת היוגה באינסטגרם שוקקת כבר תקופה ארוכה, עם פרופילים של משפיעניות בינלאומיות שנהנות ממאות אלפי ואפילו מיליוני עוקבים, אבל לאחרונה, עם כניסתו של טרנד המיינדפולנס למיינסטרים, גם קהילת ה־il ברשת זוכה לתהילה. לחברותיה יש חשבונות מתוקתקים לעילא, הן גמישות כמו מסטיק ואפשר למצוא אותן תחת ההאשטג yogagirl.

https://www.instagram.com/p/BbMiJpZgTSj/

אחת מחלוצות המגמה המקומית היא מנחת הטלוויזיה מיה קרמר (39), שעברה בשנתיים האחרונות מהפך. לאחר שראתה את האור, היא אינה מהססת לחשוף אותו לראווה בפרופיל האינסטגרם שלה, לרווחתם של 7,000 העוקבים שלה. "אני עושה יוגה מגיל צעיר, אבל רק לא מזמן הבנתי שזה הדבר שעושה לי הכי טוב, עד כדי כך שהתחלתי לסרב להצעות העבודה הרגילות שלי", מספרת קרמר. "לאט לאט התגלגלתי לעולם היוגה והוולביינג, יש לי תעודת מטפלת בארומתרפיה ואני גם אלכימאית, שזה אומר להפוך מחשבה למציאות".

ממה את מתפרנסת?

"אני מלמדת שיטת יוגה שקוראים לה קוויקי יוגה, אני מנחה קבוצות מיינדפולנס ואני עושה סדנאות מיוחדות לנשים שנקראות 'להעיר את האלה הפנימית שבך' ופותחות את הצ'אקרה הנשית".

גם שירלי דב (23) מתל אביב, דוגמנית ומדריכת וולנס, כהגדרתה, חולקת עם 7,200 העוקבים שלה שילוב של תמונות עמידת ראש ותמונות סטודיו חושפניות עם כיתובים אישיים שכוללים תובנות, מחשבות והתייחסות לאג'נדות שהיא שואפת לקדם. "אני רוצה שגוף האישה יפסיק להיות טאבו", היא אומרת, "גברים הולכים ברחוב בלי חולצה וזה בסדר. למה אני לא יכולה? הגוף הוא האמנות שלי, מה שאני לובשת זה בשבילי, לא בשביל גברים. אם אני רוצה להיות עירומה – צריך לכבד את זה", היא מוסיפה.

בזמן שהכנתם עוד כוס תה דלוח במטבחון של המשרד, דניאלה אבנת (30), מדריכה לתנועה, כבר הספיקה להעלות תמונה של עצמה מלטפת את האוזן עם הבוהן על אחד מחופיה המרהיבים של הודו. כמעט בכל אחת מהתמונות בחשבון האינסטגרם שלה תמצאו אותה לבושה בסטים מתוקתקים, עם תיוג מיוחד של המותגים מתחת, לצד האשטגים יותר ספציפיים כמו "#כולנואחד, #איןנפרדות, #כלבניהאנוש, #החיותוהטבעפועליםבסנכרוןכשהבסיסלהכלהיאהאהבה. וגם אמרת הודיה אל היקום ואל 11 אלף העוקבים שלה, כמובן.

קשה לא לתהות לנוכח הסמיכות בין שמות המותגים להאשטגים העמוקים: האם האושר מגיע מבפנים או מהצ'קים השמנמנים? והאם המקורות ההינדיים של היוגה, שמקדשים את התהליך ואת העבודה הפנימית, היו מקבלים בהבנה את תרבות האינסטגרם שמקדשת הצלחה, מראה חיצוני חסר פגמים והוצאת עיניים כללית להמונים?

"אני חושבת שזה קלישאה לומר את זה", אומרת קרמר, "אנחנו בני אדם ואנחנו מחפשים אותנטיות, ואם הרשת היא דרך להביא יותר אנשים למצב של ערות אז מה זה משנה איך עושים את זה? הייעוד שלי זה להביא את הוולביינג להמונים. כי כשכולם מאושרים אז כולם מאושרים".

לצד זאת, טוענות היוגיסטיות, ההכנסה הכספית שמגיעה מהרשת היא שולית. "אני שגרירה של מותג יוגה מלוס אנג'לס ויש עוד חברות יוגה ששולחות לי בגדים עבור תמונות", אומרת אבנת. "חלקן משלמות לי על זה כסף וחלקן מספקות לי ביגוד. אני משתפת פעולה רק עם מותגים שאני מאמינה בהם".

גם משנתה של דב דומה: "המותגים שאני מקדמת תמיד יהיו קשורים ליוגה ולספורט או לקוסמטיקה טבעונית ללא ניסויים בבעלי חיים". אבנת מצטרפת: "בסופו של דבר המטרה היא להפיץ אהבה ואור, לעזור לאנשים להתחבר לעצמם ולגופם ולאהוב את עצמם יותר. זה הכוח האמיתי של הפלטפורמה. מבחינתי אם מילים שכתבתי עוררו השראה באדם אחד אז עשיתי את שלי, וזה בכלל לא משנה מה לבשתי".