טיים אאוט timeout

שם את ה-L בלהתעמל

אף אחד לא זז בלעדיו, אבל יש מתאמנים חובבנים, אנשים בדיאטה וגם סתם כאלה שרוצים להתחיל להתעמל שנשבעים בו ומחליטים לקחת אותו כתוסף תזונה. הכירו את L קרניטין, הרכיב התזונתי שלדעת רבים יכול להטיס את הביצועים שלכם

L קרניטין אולי נשמע כמו כוכב לכת סגול מספר מדע בדיוני שקראתם בגיל 14, אבל למעשה מדובר ברכיב חיוני הנמצא בגוף ומסייע לבריאותו. ה-L קרניטין משתתף בתהליכים הבסיסיים והמשמעותיים ביותר בגופנו: הפקת האנרגיה והוצאת רעלים מתאי הגוף. לא פלא, אם כך, שאנשים שעוסקים בספורט או כאלה שרוצים להרזות מתעניינים בפעילותו המבורכת.

L קרניטין נמצא באופן טבעי במזון: בשר, עוף, דגים ומוצרי חלב עשירים בו. אבל יש כאלה שמחליטים לקחת אותו גם כתוספת לשיפור הישגיהם. המרכזיות שלו בתהליכי שריפת השומנים והפקת אנרגיה מסקרנת כבר כמה עשורים חוקרים, אשר עורכים מחקרים הבודקים את ההשפעות החיוביות של נטילת תוספת של L קרניטין על הביצועים הספורטיביים שלנו.  הדעות עדיין חלוקות, אבל מדבר אחד אי אפשר להתעלם – L קרניטין הוא אחד השמות החמים בקרב מתאמנים, מפתחי השרירים וגם סתם אנשים בדיאטה, שנשבעים שהוא המפתח להצלחתם.

XL_BANNER

אז איך L קרניטין עוזר לכם?

אז איך זה שרכיב תזונתי שהתיאור הלא ממש סקסי שלו הוא ״נגזרת של חומצות אמינו, ליזין ומתיונין״ זוכה לכל כך הרבה הייפ? ריכזנו עבורכם כמה  מהתפקידים החשובים במיוחד שאנשי מקצוע מייחסים ל-L קרניטין בגופנו:

  1. הפקת אנרגיה L קרניטין המצוי באופן טבעי בגופנו מסיע חומצות שומן לתוך תאי הגוף, שמחמצנים ("שורפים") אותם וכך מסייע להם להשיג את האנרגיה הדרושה להם. לכן, תאי שרירי השלד והלב מכילים ריכוזים גבוהים של L-קרניטין, המשמש אותם כדלק.
  2. סילוק פסולת מהתאים – הקרניטין מסיע פסולת החוצה מהתא – למשל את החומצה הלקטית שנוצרת בזמן פעילות גופנית מאומצת – מה שעשוי לאפשר הארכת משך זמן המאמץ והתאוששות טובה יותר.
  3. תפקוד מוחי חוץ מסודוקו ותשחצים, יש עוד דרכים לשמור על המוח בכושר!  רמות הקרניטין בתאים יורדות עם הגיל, מה שעלול לפגוע בשלמות התא. מחקרים גילו כי נטילת תוספת L קרניטין עשויה לשפר תפקוד מנטאלי ולהפחית התדרדרות בקרב מבוגרים הסובלים ממחלת האלצהיימר או מבעיות קוגנטיביות אחרות.
  4. מחלות לב – מספר מחקרים בדקו את הקשר בין תוספת L קרניטין לטיפול במחלות לב וכלי דם מאחר ולאנשים הסובלים מבעיות בשריר הלב נמצאו רמות נמוכות של קרניטין. נמצא כי תוספת שלL  קרניטין בטווח של עד שנה משפר את מצבם, אך לחשיפה מתמשכת עלולות להיות השלכות מנוגדות.

איפה מוצאים L קרניטין?

הדיאטנית חן יער מספרת לנו ש-L קרניטין נמצא בשפע במזונות מן החי – כמו בשר, עוף, דגים ומוצרי חלב – ובכמויות נמוכות יותר במזון מן הצומח. לכן, בקרב צמחונים וטבעונים ישנן רמות נמוכות יותר של L קרניטין בדם, אף שהם לרוב אינם בחוסר.

כמו לפני נטילת כל תוסף, מי  שמעוניין לשפר את ביצועיו דרך תזונה ובעזרת L קרניטין צריך להיוועץ באיש מקצוע – תזונאי או רופא – שיוכל להתאים לו במקרה הצורך תוספת מדודה של התוסף בדמות טבליות או בצורה נוזלית.

כיום ניתן למצוא L קרניטין גם במשקאות אנרגיה המיועדים לאימוני כושר ולפעילות גופנית.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: f899107eb0f0d89